Siden det danske designbureau Designit blev solgt til den indiske it-koncern Wipro i 2015 for et trecifret millionbeløb, har der været blodrøde tal på bundlinjen.

I 2016/17 lød underskuddet på 156 millioner kroner, i 2017/18 blev det til et minus på 124 millioner kroner og bureauets netop offentliggjorte årsregnskab for 2018/19 viser et minus på 18 millioner kroner.

- Det er helt efter planen og resultatet af en bevidst strategi, fortæller Kjersti Lund, der er Global Executive Director for Designit, da Markedsføring møder hende på bureauets hovedkontor i et tidligere mejeri i Københavns Nordvest-kvarter.

- Vi har investeret massivt i nye kontorer, i nye medarbejdere, og i en ny samlet it-infrastruktur, hvilket selvfølgelig ikke er billigt. Vi forventer at rapportere et plus i næste årsregnskab, siger Kjersti Lund.

Store vækstambitioner

Siden salget til Wipro, der er blandt verdens 10 største it-selskaber, har Designit fordoblet antallet af internationale kontorer (fra ni til 18) og den årlige omsætning har netop rundet 400 millioner kroner.

I perioden er der blandt andet kommet nye Designit-kontorer til i USA, Sydamerika, England og Australien, så fremtiden tegner lys på vækstfronten, mener Kjersti Lund, der har et mål om, at Designit når en halv milliard kroner i omsætning i løbet af 2020. 

I de forløbne år er den største vækst i forretningen kommet fra USA, hvor virksomheder som Cisco og FedEx er blandt de største kunder, men det er ikke kun USA, der satses på.

- USA har været en stor succes for os, men i de kommende år vil Designit fortsætte med at åbne nye markeder over hele verden. Det lyder måske mærkeligt, men vækst har aldrig været et mål i sig selv for os, siger hun og fortsætter:

- Vi drives af et ønske om at gøre en positiv forskel for mennesker med design, og så skal vi simpelthen være flere ansatte for at kunne nå flere mennesker, fortsætter Kjersti Lund, der også kan fortælle at investeringen i nye kontorer er resultatet af en strategi om at rykke tættere på bureauets store internationale kunder.

Det drejer sig om blandt andre Google, SAS og IKEA. I dag henter det danske designbureau tæt på 90 procent af sin omsætning udenfor Danmark.

Designit-kulturen lever videre

Kjersti Lund kan også fortælle, at Designit langt fra er blevet et lille hjul i den store Wipro-maskine, eller som hun formulerer det:

- Wipro købte os ikke for at gøre os til ”Wipro Design”, men for at videreføre Designits kreative kultur i en global designvirksomhed, der kan skaleres.

Hun mener, at det også "er et spørgsmål om at få alle medarbejdere med på rejsen."

- Vi har en stærk kultur i Designit, som vi har gjort meget ud af at bevare, derfor opererer vi også som en selvstændig enhed efter opkøbet fra Wipro, siger Kjersti Lund.

Antallet af ansatte i Designit er vokset fra 280 til 600 i løbet af de tre sidste år.

- Typisk sker der det, når man ekspanderer en kreativ forretning, at kulturen forandres eller udvandes, til skade for forretningen, men jeg mener, at vi har været i stand til at bevare Designit-kulturen og -hjertet på trods af, at vi er vokset så meget, slutter Kjersti Lund.

Hovedtal Designit

(mio. kr.)                                        2018/2019        2017/2018

  • Omsætning                                  414,5                    364,1
  • EBITDA                                           -29                       -55,9
  • Resultat før skat                           -18                       -110
  • Nettoresultat                                -18                       -124