De første resultater af kommunikationsbureauet Geelmuyden Kieses oprustning på sportsområdet kan nu ses. 

Den danske U21-landsholdsspiller og Sampdoria-profil, den 23-årige Joachim Andersen, er således den første elitesportsudøver, der har indgået en aftale med bureauet, som i foråret 2018 ansatte Morten Crone Sejersbøl, der har en fortid som sportschef på B.T., til at stå i spidsen for det nye satsningsområde sammen med Troels Trads Hansen, som tidligere har arbejdet på DR Sporten. 

- Opgaven er at give Joachim en bedre platform at kommunikere og kommercialisere sig selv ud fra. Hvis man lægger den rigtige brandingstrategi, kan det blive meget værdifuldt, siger Morten Crone Sejersbøl.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Han forklarer, at bureauet har begået en brandingprofil af Joachim Andersen, hvor man har identificeret fire kerneværdier, som uanset platform skal gå igen i kommunikationen.

Brandingprofilen og værdierne er blevet til efter samtaler med Joachim Andersen selv, hans familie og tidligere trænere.

- Hvis han bliver dygtig til at lægge billeder på Instagram og tale ud fra de værdier, vi har identificeret, så kommer der en rød tråd i kommunikationen. Dermed får Joachim fortalt sin historie og forhåbentlig kan brands bedre se sig selv være en del af den historie. Deri ligger værdien, siger Morten Crone Sejersbøl.

Han uddyber, at metoden og den røde tråd også skal give Joachim Andersen en større ”tryghed”, når han eksempelvis møder pressen:

- Fodboldspillere er igennem de senere år blevet skolet, hvilket har haft den konsekvens, at mange har sagt for lidt - eller noget meget kedeligt. Men de spillere, der er gode til at snakke, får masser af opmærksomhed, så det handler om at gøre det på den rigtige måde, siger Morten Crone Sejersbøl.

Dårlige til at kommunikere

Forretningsområdet er for Geelmuyden Kiese nyt, men ideen om at kommunikationsrådgive sportsstjerner i et forsøg på sikre en højere kommerciel værdi er ikke ny. 

De mange penge i især fodboldens verden inviterer til, at alverdens rådgivere byder sig til over for vellønnede unge mennesker. 

Alligevel er det slående, at mange fodboldspillere er så dårlige til at kommunikere. Og dermed risikerer de at gå glip af kommercielle samarbejder - eller også får de ikke nok ud af dem, de indgår, mener Morten Crone Sejersbøl.

Han peger på, at der - netop fordi fodboldspillere over en bred kam har ry for at være meget lidt meddelsomme - ligger et potentiale i at bygge et stærkt personligt brand op om nogle kerneværdier, der så kommunikeres ud fra. 

Inspirationen er hentet fra erhvervslivet, hvor det personlige brand også fylder mere på direktionsgangene end tidligere. 

Hvordan undgår I, at det ikke fremstår uægte og som noget en kommunikationsrådgiver har fundet på?

- Vi kommer ikke til at styre hans Instagram-profil. Men vi kan godt rådgive ham om, hvornår det vil være godt at lægge noget op. Vi er heller ikke med, når han giver interview, og vi blander os ikke i, hvad der bliver spurgt om. Men vi rådgiver om, at det i den og den situation vil være smart at svare på den og den måde, siger Morten Crone Sejersbøl. 

Hvor stort er markedet?

- Det er svært at sige. Men vi skal derop, hvor der er et stort publikum og mange følgere, og det sætter en begrænsning. Om et år håber jeg, at vi har signet tre til fire store profiler. Vi skal have mulighed for at arbejde seriøst med dem, siger han.

To slags kunder

Ifølge den erfarne kommunikationsrådgiver Jesper Lynghus, der arbejdede for fodboldspilleren Nicklas Bendtner i godt to år, er der ”100 procent sikkert et marked” for det, som Geelmuyden Kiese forsøger at gøre.

Men ligesom med andre kunder skal der i tilfældet fodboldspillere være ”absolut lydhørhed og et erkendt behov” hos kunden, påpeger han.

- Fodbold er big business i dag, og det er med fodbold, som det er med erhvervslivet: Der findes to slags kunder. Dem, der lytter - og dem, der mest lytter til sig selv. Sidstnævnte - ofte spillere med stor succes og deraf følgende solid selvfølelse - kan være udfordrende at arbejde med, siger Jesper Lynghus og fortsætter:

- Og så skal man huske på den allervigtigste ting: At fodboldspillere, trænere og klubber er helt ekstremt eksponerede og hver eneste dag bliver målt på én ting: Resultater. Hvis ikke de er der, kommer forklaringsproblemet. Det vigtigste af alt er at Walk the Talk. Hver dag. Især hvis man ønsker at positionere sig på ”bløde” værdier som ansvarlighed, empati, social bevidsthed og lignende ting, som er oppe i tiden. 

Jesper Lynghus tilføjer:

- Det er simpelthen livsfarligt, hvis man så træder ved siden af. Men markedet er der - det er helt sikkert. Jeg har personligt bare ventet på, at et af de større bureauer så det.

Fast indtjening

Økonomien bag samarbejdet holder parterne for sig selv, men Morten Crone Sejersbøl oplyser, at der er blevet indgået en løbende aftale, der sikrer bureauet en fast månedlig indtjening.

Udover rådgivning tager Geelmuyden Kiese imod opkald fra eksempelvis medier, forbereder og evaluerer interview, ligesom Joachim Andersen i pakken har adgang til alt fra kreative løsninger til krisehåndtering. 

- Der ligger noget tryghed i, at man som spiller får en ydelse, der betyder, at man kan koncentrere sig om at spille fodbold. I forvejen er der agenter, trænere og mange andre, der tager sig af fysisk, mentale eller økonomiske spørgsmål, men kommunikationen er stadig et overset punkt, selv om trykket er stort hver dag, siger Morten Crone Sejersbøl.

Der kan opstå konflikter mellem jer og de øvrige rådgivere og klubben?

- Teoretisk set. Vi er blevet enige med agenten om, at det er ham, der i forhandlingssituationer bestemmer, hvad der skal ud. Jeg vil gerne kommunikere det hele, men det får jeg nok ikke lov til, siger Morten Crone Sejersbøl.

FCK: Helt fint, men...

Geelmuyden Kieses første profil på kundelisten arbejder i udlandet. Men det er nærliggende at tro, at der også i Danmark vil være profiler, som vil være interessante at få i stald. Enten for Geelmuyden Kiese eller andre. Og her har klubberne - ligesom det er tilfældet i udlandet - kommunikationsfolk, som arbejder med spillerne.

Hos de danske mestre i FC København forklarer kommunikationschef Jes Mortensen, at spillere ”som udgangspunkt er velkomne til at rådføre sig med dem, de ønsker." 

- I FCK forsøger vi ikke at skole vores spillere i én bestemt retning, vi vil gerne have profiler med holdninger og følelser, som gør dem relevante for de fans, der følger dem og os. Det hjælper vi dem gerne med i det omfang, de ønsker det, og de er også velkomne til at få andre input til det. Der er selvfølgelig nogle værdier, som klubben har, som vi har en forventning om, at de forholder sig til, men rammerne er brede, og der er højt til loftet hos os, siger han. 

Jes Mortensen oplyser videre, at FC København allerede har ”haft spillere, der har benyttet sig af medierådgivere, men her har aftalen været, at alle aftaler om interview og lignende bliver kørt omkring klubben først.”

- I forhold til det kommercielle så er det efter min vurdering mindre væsentligt for spillere i FCK end i udenlandske klubber. Det skyldes, at der i Danmark er indgået aftaler om, at de kommercielle rettigheder tilhører klubberne, og derfor er det meget begrænset, hvor meget kommercielt man kan drive ud af sit brand som spiller i Superligaen, siger Jes Mortensen.

Udover rådgivning af elitesportsudøvere, der indtil videre også omfatter en lille håndfuld mindre opgaver for potentielle kunder, har Geelmuyden Kiese også indgået samarbejder med flere idrætsforbund som følge af satsningen på sportsområdet. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.