Den nordiske bureaugruppe The North Alliance har møbleret om på de organisatoriske kasser og bl.a. indført Country Manager-titler samt udnævnt en leder for NoA International.

I Danmark går landechef-titlen til & Co.’s medstifter og adm. direktør gennem mange år, Mikael Jørgensen.

Er rokeringerne udtryk for, at I er ved at gøre bureaugruppen klar til salg?

- Vi er ejet af en kapitalfond, og så er man jo i princippet altid til salg, men det er ikke det, der er målet med ændringerne, siger Mikael Jørgensen og tilføjer, at gruppen er i hastig vækst:

- Vi er jo i gang med at bygge noget op. Vi var syv selskaber, da vi startede, i dag er vi 11, og vi er gennem de fem år, der er gået, siden NoA blev etableret, vokset til dobbelt størrelse med en omsætning på omkring de 800 millioner kroner og knapt 1.000 medarbejdere.

Men så kunne I vel også være en lækkerbisken for en global aktør?

- Som sagt er man jo principielt altid på vej et sted hen, mod børsnotering eller salg, når man er ejet af en kapitalfond. Men set fra vores egen stol er målet, at NoA skal vokse: Både organisk og ved opkøb. 

NoA: Vi vil vokse yderligere

The North Alliance blev skabt på initiativ af norske Thomas Høgebøl, der i dag er gruppens CEO, og set fra hans stol handler ændringerne klart om vækst:

- Vi ønsker et tættere og mere integreret bureausamarbejde op mod kunderne, og et af grebene til at nå det, er at samle hvert land under én landechef. Målet er fortsat, at NoA skal vokse organisk, tjene penge og købe selskaber op, siger han og tilføjer:

- Vi ser stærke vækstmuligheder både i Danmark og på tværs af Norden, men også internationalt.

I sommer blev NoA købt af kapitalfonden Norvestor, og overgik dermed til en ejer med en større pengetank – så man har også en større pengetank i ryggen til at gå i markedet og købe.

- Vi arbejder på at bygge NoA 2.0 og styrke vores kompetencer både i bredden og dybden, siger Mikael Jørgensen.

Er der så aktuelle opkøb fra jeres side på vej?

- Det kan jeg ikke sige noget konkret om. Vi ser os hele tiden omkring, kører en del forskellige spor og kigger på mange forskellige kompetencer, siger Mikael Jørgensen. 

FAKTA – Om The North Alliance

  • Stiftet i 2013 på initiativ af Thomas Høgebøl, der dengang kom fra McCann Worldgroup
  • Med sig fik han den finske kapitalfond Capman, som ejede 62 procent af NoA
  • I sommeren 2018 købte kapitalfonden Norvestor Capmans andel af NoA. Norvestor har i dag en ejerandel på mellem 50 og 60 procent af selskabet.
  • NoA består af bureauerne Anorak (Norge), Åkestam Holst (Sverige), North Kingdom (Sverige og USA) og &Co (Danmark), tech-og designselskaberne Making Waves (Sverige, Norge, Polen), Bold (Norge, Sverige og Danmark), Hello Great Works (Danmark) samt konsulenthusene Evidence Strategy (Sverige) og Clay (Danmark). Hertil kommer Kicker og BKRY (Sverige)
  • NoA har bl.a. SAS, IKEA, Telenor, Danske Bank, VELUX, Maersk, FIFA, Google, Adidas, Facebook, LEGO og Momondo på kundelisten.