Reklamebureauet & Co. løftede omsætningen med godt 17 procent i 2018. Bundlinjen skrumpede till gengæld en smule ind – fra små syv millioner kroner i 2017 til 6,7 millioner kroner i 2018.

Det fremgår af bureauets netop offentliggjorte årsregnskab, hvori der bl.a. står, at "ledelsen anser udviklingen som tilfredsstillende." 

- Det har været et super år for & Co., uddyber Mikael Jørgensen, adm. direktør, & Co., og dansk landechef for The North Alliance (NoA), som & Co. er en del af.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Vi har investeret i toplinjevækst, og det gav pote i form af nye kunder. Den lidt mindre bundlinje hænger sammen med, at vi har investeret i at holde et højt kvalitetsniveau ved at hente mange nye kompetencer til bureauet, fortsætter han.

Masser af nye medarbejdere

I 2018 havde & Co. i gennemsnit 61 fuldtidsansatte medarbejdere mod 50 året før.

De nye medarbejdere har bureauet, der de senere år har været Danmarks mest prisvindende ved såvel lokale som internationale awardshows, haft relativt let ved at rekruttere, fortæller Mikael Jørgensen.

- Det er min oplevelse, at vi har et godt navn og omdømme, så vi har hverken haft svært ved at hente dygtige kreative eller digitale folk til bureauet, siger Mikael Jørgensen, der i øvrigt ikke går voldsomt meget op i & Co.’s mange priser:

- Vi er selvfølgelig superstolte, hver gang vores arbejde bliver belønnet med priser, men det er ”sugar on the top”. Vi går langt mere op i, om vi leverer kreativt arbejde af høj kvalitet hver gang, som er med til at løfte vore kunders forretning, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hello Great Works igennem udfordrende periode

Retter man blikket mod den nordiske bureaugruppe NoA’s samlede resultater i Danmark, der foruden & Co. omfatter det digitale designbureau Hello Great Works, det strategiske konsulentbureau Clay og designbureauet Bold Scandinavia, var 2018 en blandet oplevelse.

For Clay bød året på vækst, en bruttofortjeneste på 7,9 millioner kroner og et årsresultat på 1,9 millioner kroner, mens Bold Copenhagen også voksede og landede et overskud på 0,6 millioner kroner ud fra en bruttofortjeneste på 9,1 millioner kroner. 

Sværest var året for Hello Great Works, der måtte notere en tilbagegang på toplinjen og en blodrød bundlinje på -5,6 millioner kroner. Året før blev det til et plus på 3,4 millioner kroner.

- Det skyldes, at en meget stor kunde efter næsten fem års samarbejde stoppede al aktiviteten meget pludseligt, siger Mikael Jørgensen, der ikke ønsker at sætte navn på kunden.

- Det er jo altid en svær situation for et bureau at havne i, og selvom det i en periode var udfordrende, så er jeg sikker på, at skuden nu er rettet op igen, siger Mikael Jørgensen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

CEO: Fremtiden tegner lys

Mikael Jørgensen forventer fortsat vækst i & Co. i 2019 efter ”en god start på året”, og han mener også, at fremtiden tegner lys for den samlede NoA-gruppe.

- Vi har nu fået bygget et bureau-setup, så vi kan tage kunden i hånden hele vejen, uanset om det handler om kreativt arbejde, design eller digitale kunderejser, mener Mikael Jørgensen. 

Den nordiske bureaugruppe fik i juni 2018 ny hovedejer, da den finske kapitalfond CapMan solgte sin ejerandel (60 procent) til det norske investeringsselskab Norvestor for et ikke oplyst beløb.

- Vi er en del af den konsolidering, der sker i branchen i disse år, hvor kommunikation, consulting og marketing smelter sammen. Vi har travlt i alle forretningsenheder, og der arbejdes på tværs i meget større omfang end tidligere, så holder vi fortsat snuden i sporet, bliver resultatet i 2019 endnu bedre end i 2018, siger Mikael Jørgensen.

Egholm: Et flot regnskab, men...

Ole Egholm fra Dansk Brancheanalyse, der hvert år bl.a. nærstuderer regnskaber fra over 300 af landets største bureauer og samler resultaterne i rapporten ”Reklamebureaubranchen”, har også set på & Co.- og NoA-regnskaberne.

- & Co.- regnskabet ser fint ud, og resultatet er også ret flot, vurderer han, men henleder også opmærksomheden på, at væksten i bureauet kan ”snyde” lidt.

Det skyldes, at NoA har lukket aktiviteten i Great Works Copenhagen.

- Det ser umiddelbart ud til, at den vækst, der har været i & Co. modsvarer den omsætning, der er tabt i Great Works CPH, siger han og vurderer, at det helt overordnet blev nogenlunde status quo for koncernen i 2018.

- Men det er stadig på et ret flot niveau med et overskud på 97.000 kroner per ansat, hvilket er noget over brancheniveauet (som i 2017 var 73.000 kroner), slutter Ole Egholm.

Hovedtal Andco A/S

 (i mio. kr.)                            2018              2017

Nettoomsætning                137,5             117,1

Resultat før skat                  8,6                 9

Årets resultat                       6,7                 7

Egenkapital                          29,1               22,4

Gns. antal ansatte               61                  50