Et af Danmarks ældste PR- og kommunikationsbureauer, Mannov, er igen blevet familie-ejet, ligesom det var, da Børge Mannov stiftede selskabet i 1975.

Reinholdt Schultz, adm. direktør for Mannov A/S, har nemlig sammen med sin familie overtaget ejerskabet i bureauet, hvor verdens største bureaunetværk, WPP, hidtil har været majoritetsejer via datterselskabet Grey Nordic ApS.

- Jeg har været i Mannov i det meste af mit voksne liv. I 21 år i denne måned, fortæller Reinholdt Schultz, der ikke tøvede, da muligheden for et management buy-out dukkede op.

- Da jeg fik muligheden for at købe Mannov, var det helt naturligt for mig at takke ja. Og jeg glæder mig til nu at føre Mannov-ånden videre, fortsætter Reinholdt Schultz, der ikke ønsker at oplyse nærmere om en evt. købspris.

Direktør ser frem friheden

Mannov var frem til slutningen af 1990’erne rent familieejet. Her købte det internationale PR- og kommunikationsbureau GCI, som Grey stod bag, 15 pct. af det danske bureau, der ved samme lejlighed skiftede navn til GCI Mannov.

Navnet blev igen blot ”Mannov” i 2009, da bureauet skiftede fra GCI-netværket og Grey, der i mellemtiden var blevet købt af WPP til at blive en del af ligeledes WPP-ejede Ogilvy Public Relations.

WPP’s involvering i det danske bureau – der i dag rummer 15 medarbejdere – udviklede sig i løbet af årene til et majoritetsejerskab.

- Det har været en spændende rejse, og det at være en del af et stort netværk har haft sine fordele, men nu skal Mannov tilbage til rødderne, siger Reinholdt Schultz, der har været partner i Mannov siden 2002 og overtog posten som adm. direktør i 2012.

- Det at være en del af et internationalt netværk har jo også sine omkostninger, da der både skal rapporteres en hel del til netværket, og der skal leveres løsninger til internationale kunder til priser, der ikke altid er forenelige med omkostningsniveauet i Danmark. Her ser jeg frem til den frihed, uafhængigheden kan give os, siger Reinholdt Schultz.

- Nu kan vi koncentrere os mere om at skabe god kommunikation og gode resultater for lokale kunder i Danmark og i Norden, slutter Reinholdt Schultz.

WPP tilpasser sig på PR-fronten

Mannovs management buy-out er også ensbetydende med, at WPP fortsætter med at tilpasse sin tilstedeværelse på det danske PR- og kommunikationsmarked.

Det førte sidste år til lukningen af Halo.agency, der opstod i 2017 som en fusion af WPP’s to store bureaubrands på kommunikationsfronten, Hill + Knowlton Strategies og Burson-Marsteller.

Siden har to andre WPP-bureauer skruet op på PR-fronten. Det gælder Mindshare, som har allieret sig med Hill+Knowlton, og Grey, der i slutningen af 2018 åbnede et nyt PA- og PR-bureau, Grey Public, herhjemme.