93 millioner kroner. Så stort blev overskuddet hos den danske del af WPP-bureauet Wunderman i 2018.

Det får imidlertid ikke ledelsen i bureauet, der leverer digitale direct-marketing ydelser på tværs af alle kanaler, til at kamme over af begejstring i beretningen i Wundermans dugfriske 2018-regnskab:

- Udviklingen og resultatet er sammenlignet med 2017 i overensstemmelse med ledelsens forventninger for det finansielle år 2018, konstateres det fra bureauet, der ifølge egen hjemmeside ”har hjerne som et konsulenthus, hjerte som et bureau”.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Den omtalte udvikling bød på en vækst i bruttofortjenesten på 53 procent – fra 186,8 millioner kroner i 2017 til 284,2 millioner kroner i 2018 – mens bundlinjen voksede med 62 procent.

Wunderman har – set i en dansk bureau-sammenhæng – i forvejen en række stærke årsregnskaber bag sig, hvilket bl.a. har resulteret i et samlet overskud på 221 millioner kroner set over de seneste fire år. I samme periode er medarbejderstaben vokset fra 140 til over 240 medarbejdere.

Hvor usædvanligt er det, at et dansk bureau tjener så mange penge?

- Det er helt utroligt. Jeg har aldrig set så flot et regnskab fra et dansk bureau, siger Ole Egholm fra Dansk Brancheanalyse, der hvert år bl.a. nærstuderer regnskaber fra over 300 af landets største bureauer og samler resultaterne i rapporten ”Reklamebureaubranchen”.

Y&R Denmark Holdings II ApS er majoritetsejer af Wunderman A/S, hvilket betyder, at det er den internationale reklamegigant WPP, der reelt ejer bureauet.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Medejer er Jan Werner, adm. direktør og partner i Wunderman A/S, der sidder på 34 pct. af bureauet, som har etableret datterselskaber i Norge og Sverige.

Ole Egholm har kortlagt den danske reklamebureaubranche i 12 år, og han kan ikke mindes, at et dansk bureau har leveret så stort et overskud:

- Det tyder på, at der her er fundet et godt ejermix mellem WPP og den danske medejer, siger han og henviser til at den danske del af Wunderman ifølge Dansk Brancheanalyses beregninger stod for 54 af de 114 millioner kroner, WPP-koncernen tjente på det danske marked i 2017.

- Det bliver spændende at se, hvor stor en del af WPP-koncernens samlede overskud i Danmark, Wunderman kommer til at stå for i 2018, slutter Ole Egholm.

Ledelsen i Wunderman forventer ”at væksten i aktiviteter fortsætter i 2019 og har positive forventninger til det kommende finansielle år”.

Markedsføring forsøger at få en kommentar til regnskabet fra Wunderman.

Hovedtal Wunderman Danmark A/S:

(I mio. kr.)                             2018/2017/2016/2015                                    

Bruttofortjeneste:              284,2/186,8/155,7/111,6

Årets resultat:                      93,3/57,6/44,2/25,3

Gns. antal ansatte:              247/200/182/140

Egenkapital:                          99,1/63,4/50/31,1