Opdateret: 863 marketingansvarlige har bedømt 25 digitale bureauer i årets MyImage-analyse, og nummer ét siden 2014 indtager igen i år toppen af podiet. 

Det viser 2020-udgaven af MyImage-analysen, der gennemføres af MyResearch - igen i år i samarbejde med Dansk Markedsføring.

Bureauet, der igen i år napper topplaceringen, er Isobar, det tidligere Magnetix. Men det er en førsteplads, der ikke er lige så urokkelig, som den var tidligere.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Reelt er bureauet gået tilbage de seneste tre år, og i år falder man tilbage på flere vigtige målepunkter i analysen.

- Isobar er det bureau, der i år falder mest tilbage på brandstyrke blandt de digitale bureauer, siger Mogens Østergaard, adm. direktør hos MyResearch, og tilføjer:

- Så når man alligevel kan fastholde førstepladsen, så siger det noget om, hvor langt foran, bureauet har været. Og at forskellen nu ikke mere synes uovervindelig.

Navn og opkøb

Brandstyrke bygger på kendskab til bureauet, lysten til at invitere bureauet til pitch - og momentum, som er lysten til at invitere til pitch, korrigeret for bureauets kundeandel. 

Brandposition fortæller, i hvilket omfang annoncører mener, ni image-udsagn passer på bureauet. 

Der udregnes en score for både Brandstyrke og Brandposition og disse ligger til grund for den samlede Brand Power-score, der definerer placeringerne.

Hvorfor falder Isobar så meget, tror du?

- Magnetix var gennem flere år et usædvanligt stærkt dansk bureaubrand, og Isobar-navnet forbindes med det internationale bureau-netværk, som langt fra er etableret på samme måde på det danske marked som Magnetix var, siger Mogens Østergaard.

LÆS OGSÅ: 863 ANNONCØRERS DOM: DISSE 10 REKLAMEBUREAUER HAR DET BEDSTE IMAGE.

Det er fast praksis i analysen at angive bureauets tidligere navn i parentes i forbindelse med navneskifte, men kun et enkelt år, så faldet er nogenlunde som forventet, mener han:

- Men det kunne have været større, hvis ikke vi havde benævnt bureauet Isobar (tidl. Magnetix) i analysen.

Mere røre i toppen

Et kig på top fem blandt de digitale  bureauer i årets analyse afslører endvidere et par interessante udskiftninger.

Op fra en femteplads og ind på andenpladsen rykker således Hello Great Works, den NoA-ejede fusion mellem Hello Group og Great Works.

Samtidig tager bureauet tre førstepladser og to andenpladser på de ni kvalitative parametre.

- Hello Great Works står rigtig stærkt på Brandposition, men tog et ordentlig dyk på Brandstyrke sidste år – formentlig på grund af overgangen fra Hello Group til Hello Great Works, siger Mogens Østergaard og tilføjer:

- I år fortætter udviklingen i Brandposition, som Hello Great Works nu topper, og samtidig er noget af det tabte på Brandstyrke vundet tilbage.

Ind på fjerdepladsen i årets analyse rykker Impact, der dermed sender Novicell ned på femtepladsen.

Impact har gennem det seneste år rundet 150 medarbejdere og generelt gjort en del opmærksom på sig selv.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Impact har flyttet sig op på kendskab og brandstyrke, og den samlede Brand Power-score har også været for opadgående gennem de seneste år. Det er tydeligt et bureau, som annoncørerne har fået øje på, siger Mogens Østergaard.

Think holder fast

Bureauet Think placerer sig igen i år på en samlet tredjeplads og lægger sig dermed stabilt på niveau med de to foregående år: Bureauet var nummer tre sidste år og nummer fire i 2018.

Think var med i MyImage-analysen for første gang i 2016, hvor man placerede sig som nummer seks. Dengang med navnet Think Digital. 

Siden fulgte navneskiftet til Think og tre år med placeringer i den samlede top fem blandt de digitale bureauer.

I december 2018 blev bureauet imidlertid en del af en større gruppe under navnet Strategic Design Group - ejet dels af en række tidligere Designit-folk, samt Thinks ejere.

Siden, i efteråret 2019, købte gruppen Molamil og lod sig rebrande som Manyone.

Men Think har bevaret sit eget brand i gruppen, og det ser ud til at have været en klog beslutning:

- Erfaringen fra MyImage-analysen gennem mere end 10 år viser, at det kan koste dyrt på imagekontoen at skifte navn, specielt hvis navnet er helt nyt, siger Mogens Østergaard og tilføjer:

- Vi har dog også set bureauer, der har været dygtige til at håndtere et navneskifte. Og i denne bureau-kategori er netop Think et godt eksempel. 

Et interessant dyk

Flere af de digitale bureauer tager en rutsjetur ned ad listen - herunder FFW, Dwarf og Subsero – men særlig ét dyk falder i øjnene. 

LÆS OGSÅ: 863 ANNONCØRERS DOM: DISSE 10 REKLAMEBUREAUER HAR DET BEDSTE IMAGE.

Det er Wunderman, som gennem flere år har gjort sig bemærket med gigantiske overskud og næsten lige så gigantisk tavshed i medierne.

Hvad skyldes dén tilbagegang?

- Det er meget svært at svare på, hvorfor et fremgangsrigt bureau som Wunderman falder ned fra en syvende til en 14. plads, siger Mogens Østergaard og tilføjer:

- Men det er især pitch-interessen, der daler, så måske manglende synlighed på det danske marked.

Omvendt dukker bureauet stærkt op på to kvalitative parametre: Strategisk stærke (nummer fem) og gode til at skabe resultater (nummer to), så helt anonym er man altså ikke.

MyImage 2020 – udvalgte resultater – digitale bureuaer

Top 5 – Digitale bureauer, samlet (sidste års placering i parentes) 

1. Isobar (tidl. Magnetix) (1, som Magnetix)
2. Hello Great Works (5)
3. Think (3)
4. Impact (6)
5. Novicell (4)

Top 5 – Digitale bureauer - Brandstyrke

1. Isobar (tidl. Magnetix) (1, som Magnetix)
2. Impact (8)
3. Novicell (6)
4. Creuna (2)
5. Valtech (3)

Top 5 – Digitale bureauer - Brandposition

1. Hello Great Works (2)
2. Think (4)
3. Immeo (n/a)
4. AKQA (6)
5. Isobar (tidl. Magnetix) (5)

Top 3 - Digitale bureauer - kvalitative udsagn

God forståelse for kundernes forretning

1. Immeo (n/a)
2. Hello Great Works (8)
3. Think (3)

Gode til at skabe resultater

1. Ambition (1)
2. Wunderman (17)
3. Vertica (2)

Strategisk stærke

1. Think (2)
2. Hello Great Works (6)
3. AKQA (3)

Gode til at integrere kommunikationsløsninger

1. Isobar (6)
2. Subsero (7)
3. Immeo (n/a)

Gode til at samarbejde med andre bureautyper

1. Hello Great Works (3)
2. Immeo (n/a)
3. Artefact (n/a)

Gode til at analysere og anvende data 

1. Ambition (3)
2. IIH Nordic (2)
3. Immeo (n/a)

Kreativt stærke

1. Hello Great Works (1)
2. Think (2)
3. 1508 (3)

Har mange digitale specialkompetencer

1. Immeo (n/a)
2. iProspect (n/a)
3. Novicell (3)

Gode til at anvende den seneste digitale viden

1. Hello Great Works (2)
2. AKQA (5)
3. Ambition (3)

Du kan læse mere om analysen og bestille rapporten på www.myresearch.dk. 

NOTE: Af en tidligere version af artiklen fremgik det, at Isobar faldt på alle målepunkter, men MyResearch oplyser, at det ikke er 100 procent korrekt.