Flere betydelige op- og nedture – især to - springer i øjnene i årets MyImage-analyse. Men intet ser ud til at kunne ryste imagekongen, der indtager top-podiet for sjette år i træk.

Analysen, der produceres af MyResearch i samarbejde med Dansk Markedsføring, placerer således for respektindgydende sjette år i træk Magnetix som suveræn image-topscorer blandt de digitale bureauer.

Den urørlige førsteplads er imidlertid tæt på at være det eneste fix-punkt, der er til at få øje på i analysen af en digital bureauverden, hvor opkøb, fusioner og navneskift har været på dagsordenen gennem det seneste par år.

For på pladserne længere nede af listen rokeres der godt og grundigt rundt. Faktisk allerede på anden og tredjepladsen.

Her rykker henholdsvis Vertica og Think (der i øvrigt også var nummer 3 i 2017) ind og skubber dermed sidste års nummer 2 og 3 IIH Nordic og Hello Group (i dag Hello Great Works) længere ned ad ranglisten.

Vertica tilbage på podiet

Overordnet tager 7 af de 26 målte bureauer i år en seriøs tur opad på Brand Power Index-listen: Det drejer sig om Subsero (der tidligere i år blev købt af Brandhouse), Valtech, Impact, Hesehus, Vertica (der altså napper andenpladsen), Combine og FFW.

Brand Power Indexet er sammensat af kendskab og pitch-intention samt ni kvalitative parametre som fx evne til at skabe resultater, strategisk rådgivning og kreativ styrke - og blandt de syv falder især to i øjnene: 

Det drejer sig om FFW og Vertica, hvis Brand Power-fremgang sender dem begge hele 9 pladser op ad den samlede imageliste.

LÆS OGSÅ: 768 ANNONCØRERS DOM: DISSE 10 REKLAMEBUREAUER HAR DET BEDSTE IMAGE.

FFW, der blev født i 2015 med fusionen mellem de svenske Intellecta-ejede bureauer Propeople, Bysted og Chainbizz, Blink Reaction og Geekpolis, rykker op fra den kedelige ende og til midten, fra plads nummer 22 til 13.

Men Vertica tager et mere interessant hop: Fra en 11. plads og op som nummer 2.

- Vertica var i 2016 også oppe på en samlet andenplads, men faldt i ’17 og ’18 ned som henholdsvis nummer og 9 og 11, så det er interessant, at man nu er tilbage, siger adm. direktør Mogens Østergaard fra MyResearch og tilføjer:

- Vi kan se, at både kendskab og pitch-interesse er steget, og så performer Vertica godt på de kvalitative parametre, hvor man ligger i Top 5 på 6 ud af 9 udsagn, heraf to førstepladser. 

Kendskabet er dog en udfordring for begge de to højdespringere: FFW er fx kun kendt af 12 procent af annoncørerne, og Vertica af 29 procent, så her er der plads til forbedring. 

Tre gange nedtur

Forbedringer kunne man formentlig også ønske sig hos Atcore, Vertic og IIH Nordic. 

Disse tre bureauer skiller sig nemlig ud i MyImage-analysen ved at bevæge sig i den modsatte retning: Ned ad Brand Power Index-listen.

Helt skidt ser det ud for sidste års nummer 2, IIH Nordic, som med et dyk på snart sagt alle parametre rykker helt ned som nummer 16.

- Der er tale om en betydelig nedtur for bureauet, som ellers sidste år rykkede op fra en samlet 6. plads til en 2. plads og dengang også markerede sig i Top 3 på tre af de kvalitative parametre. Vi ser også at både kendskab og pitch-interesse daler en smule, siger Mogens Østergaard.

Han understreger dog, at selv om MyImage-analysen er bundsolid, så er der stadig tale om en stikprøve:

- Og når vi taler om de digitale bureauer, så er kendskabet, som ligger til grund for vurderingen på de kvalitative udsagn, noget lavere end tilfældet er for reklame- og mediabureauer, og det betyder også, at tallene er forbundet med lidt større usikkerhed. 

- IIH Nordic havde medvind sidste år, og i år har de modvind. Men uanset stikprøveusikkerhed, så er tallene udtryk for en reel tilbagegang.

For Atcores og Vertics vedkommende dykker de to bureauer fra henholdsvis nummer 14 og 18 til henholdsvis nummer 22 og 24.

LÆS OGSÅ: NYT DSB-BUREAU RYKKER IND I TOP 10.

Think ind i Top 3 igen

Tilbage i den øverste ende af listen placerer Think sig i år på en samlet tredjeplads og lægger sig dermed stabilt på niveau med de to foregående år: Bureauet var nummer 4 sidste år og nummer 3 i 2017.

Bureauet var med i MyImage-analysen for første gang i 2016, hvor man placerede sig som nummer 6. Dengang med navnet Think Digital. 

Siden fulgte navneskiftet til Think og tre år med placeringer i den samlede MyImage-Top 5 blandt de digitale bureauer.

Men i december blev bureauet en del af en større gruppe under navnet Strategic Design Group - ejet dels af en række tidligere Designit-folk, samt Thinks ejere, og herfra lyder det, at man agter at udkomme med et nyt navn inden for nogle måneder.

- Det skal blive interessant at se, hvordan det nye bureau kommer til at udvikle sig. Erfaringen fra MyImage-analysen gennem mere end 10 år viser, at det kan koste dyrt på imagekontoen at skifte navn, specielt hvis navnet er helt nyt, siger Mogens Østergaard og tilføjer:

- Vi har dog også set nogle gode eksempler på bureauer, der har været dygtige til at håndterede et navneskifte. I denne bureau-kategori er netop Think et godt eksempel. Men også Hello Great Works, der tidligere hed Hello Group, ser ud til at holde fast i en god placering trods kendskabstab. I begge disse tilfælde ligger det nye navn dog meget tæt på det tidligere.

Årets topresultater fra MyImage for digitale bureauer (Parentes er placering sidste år)

Top 5 – Digitale bureauer, samlet Brand Power 

1. Magnetix (1) 

2. Vertica (11)

3. Think (4)

4. Novicell (8)

5. Hello Great Works (3)

Top 5 – Digitale bureauer - Brandstyrke

1. Magnetix (1)

2. Creuna (3)

3. Valtech (9)

4. 1508 (7)

5. Wunderman (5)

Top 5 – Digitale bureauer - Brandposition

1. Vertica (4)

2. Hello Great Works (11, som Hello Group)

3. FFW (14)

4. Think (1)

5. Magnetix (2)

Top 3 - Digitale bureauer - kvalitative udsagn

God forståelse for kundernes forretning

1. Vertica (2)

2. AKQA (8, som DIS/Play)

3. Think (1)

Gode til at skabe resultater

1. Ambition (n/a)

2. Vertica (1)

3. Magnetix (3)

Strategisk stærke

1. Magnetix (2)

2. Think (1)

3. AKQA (6, som DIS/Play)

Gode til at integrere kommunikationsløsninger

1. FFW (5)

2. Wunderman (14)

3. Hesehus (25)

Gode til at samarbejde med andre bureautyper

1. Vertica (1)

2. FFW (15)

3. Hello Great Works (3, som Hello Group)

Gode til at analysere og anvende data 

1. Novicell (9)

2. IIH Nordic (1)

3. Ambition (n/a)

Kreativt stærke

1. Hello Great Works (4, som Hello Group)

2. Think (3)

3. 1508 (1)

Har mange digitale specialkompetencer

1. Hello Great Works (13, som Hello Group)

2. FFW (19)

3. Novicell (12)

Gode til at anvende den seneste digitale viden

1. Think (1)

2. Hello Great Works (13, som Hello Group)

3. Vertica (4)

Du kan læse mere om analysen og bestille rapporten på www.myresearch.dk.