Brandhouse Gruppen, der rummer reklamebureauet Brandhouse A/S, det grafiske produktionshus Outhouse ApS, designbureauet Bessermachen ApS og det digitale bureau Subsero A/S, kom ud af regnskabsåret 2018/2019 med en vækst på 25 procent i omsætningen.

Overskuddet faldt for andet år i træk.

Det fremgår af bureaugruppens netop offentliggjorte årsregnskab, der også viser, at dækningsbidraget landede på 55,6 millioner kroner i perioden fra 1. oktober 2018 til 30. september 2019 mod 42,5 millioner kroner året før.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Et omskifteligt år

I samme periode svandt årets resultat ind fra et plus på 1,9 millioner kroner til 663.000 kroner.

- Jeg er selvfølgelig godt tilfreds med væksten, men en overskudsgrad på to procent er ikke godt nok, siger Stiig Helgens Binggeli, CEO og ejer af Brandhouse Gruppen.

Forklaringen på tilbagegangen i overskuddet skal findes i det, Brandhouse-ejeren kalder for ”et omskifteligt år” for bureaugruppen.

- Vi skiftede ud i ledelsen i såvel Brandhouse som Subsero for at styrke samarbejdet på tværs af gruppen, og det kostede på bundlinjen, siger Brandhouse-CEO’en, der selv indtog hjørnekontoret i bureauet i oktober 2019, da den hidtidige CEO, Thomas Nolsøe, forlod bureauet.

Han fortæller, at ”en ny ledergruppe nu er faldet helt på plads” med ankomsten af blandt andre Robert Dinulovic som ny CCO samt en ny COO i skikkelse af Thomas Hedegaard.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Subsero er integreret

Derudover har fusionen med det digitale bureau Subsero – som Brandhouse Gruppen købte i september 2018 – været med til at trække overskuddet ned, men nu er de digitale funktioner på tværs af gruppen også på plads, forklarer Stiig Helgens Binggeli.

- For os er købet af Subsero og integrationen af dette i resten af gruppen faktisk den vigtigste historie i regnskabsåret, siger han og fremhæver, at ”det har givet os nogle digitale kompetencer, som gør os i stand til at skabe effektiv branding i alle kontaktpunkter”.

Med integrationen af Subsero ”slipper” Brandhouse Gruppen nu for at sende kunder videre til digitale bureauer, da bureauet med de 15 medarbejdere i Subsero nu selv har den digitale fagekspertise og kan løfte opgaven.

- Det er et kæmpeplus for os og for vores kunder. Hele ideen med opkøbet var at skabe ét centralt kontaktteam til hver kunde på bureauet, hvorfra vi så kan trække på de relevante kompetencer fra opgave til opgave, siger Stiig Helgens Binggeli, der mener, at integrationen af det digitale bureau nu er faldet så meget på plads, at det giver god mening at tale om Brandhouse som en egentlig bureaugruppe.

- I dag ses Brandhouse Gruppen ofte som en slags leadbureau og generalist for virksomheder, som derefter kan bruge en eller flere af specialdisciplinerne i de øvrige bureauer, siger Stiig Helgens Binggeli.

Han mener selv, at integrationen af Subsero i resten af Brandhouse er forløbet ”rigtigt fornuftigt”, og det bunder i, at det digitale bureau langt hen ad vejen har samme faglighed og kultur, som i resten af Brandhouse Gruppen.

- Det er jo ofte kulturen, der er svær at integrere ved en fusion mellem bureauer, men det er gået overraskende hurtigt i dette tilfælde, siger Stiig Helgens Binggeli.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Fortsat vækst i 2020

Ser man på de enkelte bureauer i Brandhouse Gruppen, så er der sorte tal på bundlinjen i Outhouse, mens de er røde i Brandhouse, Bessermachen og Subsero. 

- Det er en teknikalitet, siger Stiig Helgens Binggeli og henviser til, at egenkapitalen i Brandhouse Gruppen er på 10 millioner kroner.

Brandhouse-CEO’en forventer fortsat vækst på toplinjen og en ”markant bedre” overskudsgrad i indeværende regnskabsår.

- En velfungerende ledelse er som sagt på plads, integrationen af Subsero fuldført, og vi har landet nye kunder – herunder Børnecancerfonden og Synoptik – hvilket alt sammen peger i den retning, slutter Stiig Helgens Binggeli.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Nøgletal: Brandhouse Gruppen ApS

(mio. kr.)                                                   2018/2019    2017/2018   

Bruttofortjeneste:                                    42,7               31,5              

Resultat af primær drift:                          1                    1,9

Årets resultat:                                          0,7                 1,5

Egenkapital:                                              9,9                 10,2

Gns. antal ansatte:                                   67                  51