Efter et turbulent år med underskud, negativ egenkapital og ifølge seneste regnskab ”væsentlig usikkerhed om fortsat drift” er det nu lykkedes Aalborg-bureauet Konxion at komme på fode igen.

Det skyldes, at bureauet fremover bliver en del af online-marketingvirksomheden Søgemedier, der selv ejes 60 procent af kapitalfonden Adelis.

- Det er solide penge, vi nu får i ryggen, og det glæder mig, at vi derfor også får mulighed for at fortsætte driften under navnet Konxion, siger bureauets stifter Thomas Thomsen.

Han er i forbindelse med overdragelsen selv trådt ud af både bestyrelse og direktion og får i stedet titel af ”bureaudirektør”.

- Jeg kommer til at arbejde med forretningsudvikling og kundekontakt, og det ser jeg rigtig meget frem til, siger Thomas Thomsen, som også glæder sig over, at bureauets omkring 40 medarbejdere fortsætter, og at forretningen er i fremgang.

- Vi vokser på omsætning, og vores første halvårstal ser fine ud, siger han.

For bare en lille måneds tid siden så det imidlertid knapt så lyst ud.

For sent med regnskabet

I starten af april kunne man således læse på Erhvervsstyrelsens CVR-register, at Konxion var ”under tvangsopløsning”.

Det skete efter selskabslovens §225, der giver Erhvervsstyrelsen mulighed for at bede skifteretten om at tvangsopløse et selskab – fx hvis man ikke afleverer regnskab til tiden.

Hvad gik galt?

- Ja, vi voksede faktisk 7-8 procent på kundesiden og omsætningen sidste år, men vi endte med at have det svært økonomisk, dels på grund af nogle opkøb, vi ikke fik noget ud af, og dels fordi ”forvoksede os” på medarbejdersiden.

- Over en ret kort periode ramte vi 40 mand, og når du gør det, så følger der mange forskellige processer og forpligtelser med, og det koster ressourcer. Det betød, at vi røg ud i en negativ egenkapital, og det ville vi gerne have rettet op på, inden vi skulle aflevere regnskab.

Og så kom I for sent?

- Præcis - og jeg erkender, at det var vores egen fejl. Men fælden klapper jo lynhurtigt, og det gav da en del turbulens hos os.

”Tvangsopløsning” endte i salg

Hvordan turbulens?

- Ja, for eksempel var der jo konkurrenter, der ikke var længe om at opdage det og på den baggrund gav sig til at ringe til vores kunder og fortælle, at vi var lukket. Så vi satte alle kræfter ind på at få de sidste oplysninger med, så vi kunne få slettet meldingen.

Sletningen kom senere i april, men selv om uroen var ubehagelig, kom der én god ting ud af den:

- Ja, det var faktisk på den baggrund, at vi fik henvendelsen fra Søgemedier. Siden har vi også fået genetableret den mistede egenkapital, plus at vi har omsætningsvækst i det nye regnskabsår.

- Så set i bakspejlet er det endt godt, siger Thomas Thomsen, der i øvrigt er i fuld gang med også at forfølge en politisk karriere.

Han opstiller således for partiet Venstre i Aalborgs Kreds Vest - den tidligere forsvarsminister Søren Gades kreds. Men da Gade ikke genopstiller, er den aalborgensiske bureaudirektør kommet ind som hans afløser.

Politiker in spe

Hvor meget hænger salget sammen med dine nye politiske ambitioner?

- Det gør det slet ikke. For det første er det ikke så nyt: Jeg har brændt for politik, siden jeg var barn. Og for det andet har vi faktisk længe kigget på, om det var tid til at få nye investorer ind - fordi vi gerne vil prøve at nå ud til nye kundegrupper. Det får vi mulighed for nu.

Kan du få tid til begge dele, hvis du bliver valgt?

- Det er jeg overbevist om. Især fordi Konxion nu er en del af et større set up, og jeg kan se frem til at være mindre involveret i interne administrative opgaver. Så det ser jeg ikke som et problem.

Omvendt behøver du vel ikke arbejde så meget, nu du har solgt?

- Det er nu ikke det, der er pointen. Jeg vil tværtimod gerne vise, at det kan lade sig gøre at have en politisk karriere ved siden af en erhvervskarriere.

Men hvad har du fået ud af salget rent økonomisk?

- Det må jeg ikke fortælle, men det er en fornuftig handel for os alle.

Et godt køb – og flere køb

Den melding er Allan Damborg, der er adm. direktør hos Søgemedier - og som i øvrigt har en fortid som salgsdirektør hos De Gule Sider - enig i:

- Det er ingen hemmelighed, at vi gennem nogen tid har haft et godt øje til den position, som Thomas Thomsen og Konxions stab har skabt. Så meget desto mere lykkeligt er det, at det nu er lykkedes at blive enige om, hvordan de to virksomheder kan udvikle sig sammen, siger han i en pressemeddelelse.

Søgemedier blev selv en del af den svensk-baserede kapitalfond Adelis Equity Partners i januar 2018.

Fonden har fokus på investeringer i mellemstore virksomheder i Norden og omkring 1 milliard euro under forvaltning, og allerede dengang var meldingen, at der var yderligere opkøb på programmet:

- Jeg vil gerne bygge en virksomhed, der er lige så stor som De Gule Sider i deres velmagtsdage, hvor de havde 100.000 kunder. Der kommer til at ske en konsolidering i det her marked, og den skal vi være i front af, sagde Allan Damborg dengang til Børsen.

Og det ser ud som om, Damborgs ambitioner er i fuld gang med at blive indfriet: 

Hurtigt efter salget til Adelis fulgte opkøbet i juni 2018 af konkursvirksomheden hazzlefree, det danske bureau atriumWeb og svenske Defiso. I september kom opkøbet af SpotOn Marketing, i november 2018 finske MAK – og i april kom to svenske bureauer, brandson og Whalder Media, til. 

Og nu er altså også Konxion blevet en del af Søgemedier og Adelis’ vækststrategi.