Det Egmont-ejede Belong Group ”fokuserer” nu ”sin nordiske forretning og styrker de synergier og kompetencer, som bureauet har gennem Egmonts ejerskab.”

Det sker som ”led i en strategisk markedstilpasning”, oplyses det i en pressemeddelse, hvor det også fremgår, at Belong i Danmark ”i forbindelse med den nye strategi” siger ”farvel til otte personer.”

Det oplyses, at Belong i Danmark i slutningen af marts flytter ind til Egmont Publishing på Østerbro, og den nordiske forretning vil fremover være centreret omkring Belongs kontorer i København og Stockholm. I forbindelse med den nye strategi lukker den norske del af bureauet.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Resultatmæssigt var 2019 ikke et tilfredsstillende år for Belong. Vi vandt nogle store kunder og udviklede gode kampagner, men vi har også mærket et behov for at fokusere forretningen. Derfor samler vi nu vores kræfter omkring en række nøglemedarbejdere og flytter ind til Egmont Publishing. Ved at rykke tættere på Egmont forventer vi at kunne skabe synergier, der kan styrke vores position og ikke mindst gavne vores kunder, siger Ditlev Ahlefeldt-Laurvig, der er adm. direktør i Belong Group, i pressemeddelelsen. 

Det oplyses, at forretningsfokus for Belong fortsat er at være et nordisk bureau med hovedkontor i København og et kontor i Stockholm, der huser Belong Sverige og produktionsselskabet Belong Studio. 

Det finske marked vil Belong dække fra Stockholm ved hjælp af finsktalende medarbejdere, og i Norge vil tilstedeværelsen fremover ske via strategiske partnerskaber - blandt andet med andre Egmont-ejede bureauer.

Tilpasning nødvendig

Belong Group er ejet af Egmont Publishing og blev i 2017 skabt som en fusion af de to bureauer Very og Patchwork. Siden fusionen har Belong haft fokus på løsninger, der blandt andet tager udgangspunkt i indsigter i online-communities.

- Netop vores communitytilgang har været meget interessant for flere af vores kunder, da det giver dem en dybere indsigt i målgrupper, som i dag ikke længere kan inddeles i traditionelle demografiske segmenter, men snarere er defineret ud fra et kultur- eller interessefællesskab online, siger Ditlev Ahlefeldt-Laurvig.

Egmont Publishings adm. direktør, Klaus Høeg-Hagensen, siger i meddelelsen: 

- Vi er ikke lykkedes med at finde det rette strategiske setup til Belong, og derfor har en tilpasning desværre vist sig nødvendig. Desværre har vi også måtte konstatere, at Belongs resultatet for 2019 ikke har været tilfredsstillende. Men vi støtter fuldt op om den nye strategi for bureauet, som vi tror samlet set kan gavne både Egmont, Belong og vores kunder. 

Udover Egmont Creative og Belong har Egmont seks andre nordiske bureauer i porteføljen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.