To erfarne herrer fra den danske bureau- og marketingbranche, Ulrik Grevenkop-Castenskiold og Michael Chabert, åbner nu et rendyrket Amazon-bureau herhjemme.

Det sker i et partnerskab med hollandske Maze-One, der er specialister i Amazons detailhandelsplatform og annonceringsplatform.

Maze-One blev stiftet i 2018 og er i dag Amazon-specialist for blandt andre Unilever, Coca-Cola, Hunkemöller og Ubisoft, og bureauet er vej ind i flere europæiske markeder, hvor Norden nu udgør første skridt.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det nye bureau, der navngives Maze-One Nordics, slår til at begynde med dørene op i Danmark, men planen er også at åbne i de øvrige nordiske lande inden for en overskuelig fremtid, fortæller Ulrik Grevenkop-Castenskiold, der har haft en række ledende stillinger i forskellige reklame- og mediebureauer – herunder CEO for mediebureauet Orchestra – samt i analyse- og konsulenthuset Data Intelligence.

- Vi ser – ligesom så mange andre – et enormt potentiale i Amazon som salgsplatform, også selvom Amazon endnu ikke er åbnet i Danmark, siger han.

Nyt Amazon-bureau forankres lokalt

Det nye Amazon-bureau etableres på det hollandske koncept, men det forankres lokalt med fokus på danske og nordiske brandejere og detailhandlere.

I begyndelsen rummer det danske Amazon-bureau Ulrik Grevenkop-Castenskiold og partneren Michael Chabert, nuværende kommerciel direktør i Adform, der dog først tiltræder officielt i Maze-One Nordics 1. august.

Han har arbejdet med online markedsføring og teknologi i over 20 år og har blandt andet startet virksomheder som Advertising.com (AOL), og Specificmedia (Time inc) op i Norden.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Dertil kommer et team, der består af fire faste Amazon-specialister, hvoraf de to er fast dedikeret til Norden.

- Derudover har vi to account directors tilknyttet, som også assisterer her i begyndelsen i forhold til synergier mellem nordiske og hollandske kunder, siger Ulrik Grevenkop-Castenskiold.

Han beskriver ”Amazon som en yderst attraktiv, men også kompleks markedsplads” og han mener, at erfaringen viser, ”at nordiske virksomheder har behov for lokal nordisk sparring, men også et holistisk perspektiv i forhold til brugen af Amazon overfor andre salgs- og markedsføringskanaler”.

- Og det er det, de får hos os. Michael og jeg har sammen en bred erfaring fra en lang række detailhandel-brands i Norden. Sådan komplementerer vi hinanden, blandt andet ved Michaels kendskab til Adtech-industrien og digital markedsføring samt en del af min baggrund i strategisk forretningsudvikling og strategisk/taktisk prissætning, siger Ulrik Grevenkop-Castenskiold.

- Og så får vi hjælp fra et gennemprøvet koncept i det europæiske Maze-One-netværk, hvor en af de største styrker til vores levering er et nordisk dedikeret team af erfarne Amazon-specialister, som lokalt i Maze-One Nordic sikrer en stabil overgang fra tanke til handling og den egentlige værdiskabelse på Amazon-platformen, fortsætter Ulrik Grevenkop-Castenskiold.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Amazon er svær at komme udenom

Selvom Amazon endnu ikke er trådt ind i Norden, er platformen efterhånden svær at komme uden om for brandejere og detailhandlere.

I Tyskland sker over halvdelen af alt online-salg eksempelvis på Amazon, og over halvdelen af tyske forbrugere starter deres produktsøgning på Amazon fremfor Google.

Danskerne handler ligeledes hyppigt på både den tyske og engelske Amazon platform, og Amazon er, ifølge European Ecommerce Report 2019, nu den anden mest populære webshop i Danmark.