Det vakte en del opmærksomhed, da den nye kreative uddannelse, Tekstlinjen, slog dørene op for sit første hold tidligere i år, og nu er første hold igennem - og hvordan gik det så?

Ja, det kan man selvfølgelig spørge de ansvarlige om, men de må vente til sidst - først spørger vi ”kunderne”: Nærmere bestemt en lille håndfuld elever ud af de 19 på holdet. De selvsamme elever, vi talte med, før Tekstlinjen åbnede.

Og det korte svar på spørgsmålet er: Ja, Tekstlinjen har fungeret – godt og på flere plan.

Neela Menik, kreativ på Konstellation & Republica, sagde før uddannelsen, at hun skulle have fyldt værktøjskassen op, og blev den så det?

- Jeg fyldte notesbogen. Og nok så vigtigt: Jeg har faktisk slået op i den mange gange siden. Det var både konkret og brugbart, siger Neela Menik og tilføjer:

- Lineup'et af gæstelærere formåede at aktivere værktøjerne. Det var vidt forskellige personer med vidt forskellig baggrund og tilgang – og det var voldsomt inspirerende.

En no-brainer?

Tekstlinjen blev etableret i foråret, som søster til den bredere og mere idé-fokuserede Reklamelinjen, og med opbakning fra Kreativitet & Kommunikations direktør, Tine Aurvig-Huggenberger.

LÆS OGSÅ: TEKSTLINJEN KLAR MED STJERNEHOLD

Og ikke mindst fra en lang række af branchens bedste tekstforfattere, bl.a. Johan Køhler, Peter Dinesen, James Godfrey og Peter Metcalfe.

Uddannelsen har haft over 30 gæstelærere – ikke kun koryfæer fra bureaubranchen, som Robert Cerkez, Frederik Preisler og Thomas Falkenberg, men fra flere, umiddelbart overraskende sider, bl.a. Per Vers, Thomas Hartmann og Kim Skotte.

To fagansvarlige, Katrine Jo Madsen (Associate Creative Director, Ogilvy) og Clara Prior-Knock (senior kreativ, NORD DDB), skulle få Tekstlinjen skudt i gang – og det første hold sikkert i land.

Med afsæt i netop lineup’et kaldte Ole Hoffmann, Art Director hos &Co, det her i spalterne  en no-brainer at spørge om lov til at komme med på Hold 1. Og var det så også en no-brainer at deltage?

Klar til at redde verden

Ole Hoffmann siger:

- Det var en stor oplevelse at være en del af Hold 1. Dels på grund af line-up’et af lærere, dels fordi folk arbejdede på skuldrene af kompetence, hvilket betød, at det var super-spændende at høre, hvad de andre elever kom op med af tekster. Folk blev udfordret, men var ikke helt på glat is.

LÆS OGSÅ: ROBERT/BOISEN GIVER LEKTIER FOR.

Hans makker på &Co, Kristoffer Winther, tilføjer:

- Vi er som AD'ere vant til at kigge på konceptet eller det visuelle. Vi er blevet mere bevidste om, hvad teksten kan, og vi prioriterer dét at skrive højere.

Josefine Pedersen, konceptudvikler hos Montdor, konstaterede inden, hun begyndte på Hold 1, at "intet er federe end at gå hjem klogere". Foregik hjemturene så på denne måde?

- Ja, men det var mærkeligt. For vi var 20 personer, der kom direkte fra arbejde – og sad sammen i tre intensive timer. Jeg troede, jeg ville være træt, men jeg cyklede hjem hver gang fuld af energi – og klar til at redde verden, én reklame ad gangen.

Eller som Ole Hoffmann siger:

- Når man sidder med et emne 3 timer ad gangen, 2 gange om ugen i næsten 5 måneder, så giver det en sikkerhed og selvsikkerhed. Det er et våben, der bliver skarpere, når man bruger det aktivt hver dag.

Var ved at tisse i bukserne

Og tør man så bruge våbnet?

- Vi er blevet trænet i at præsentere. I begyndelsen var jeg ved at tisse i bukserne, senere ville jeg gerne byde ind. Jeg lærte, at selvfølgelig kan jeg skrive – endda i alle genrer – jeg skal bare gøre det. Ordene skal nok komme, siger Josefine Pedersen og tilføjer:

- Læren bestod også i, at en tekst bare et produkt. Den er ikke en del af dig selv. Det giver en tryghed til at arbejde mere ved ordene – på egen hånd og ved kundepræsentationer.

LÆS OGSÅ: DET ER FEDT AT GÅ HJEM KLOGERE.

Så på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er "Rigtig skidt" og 5 er "Rigtig godt"? Så lander de 19 elever på første hold på 4,5, og negativ kritik er svær at finde:

Kristoffer Winther prøver, men … :

- Som deltager på første hold af en ny uddannelse var vi indstillet på børnesygdomme. Det overraskende – og nok mest imponerende – var, at det var der ikke. Niveauet var tårnhøjt, og intet manglede.

Imponeret over branchens faglige niveau

Og så får de fagansvarlige det sidste ord.

- Det har været et vildt første år. Katrine og jeg kastede os ud i noget, vi kun havde prøvet få gange før – nemlig at undervise. Vi hoppede ud i den dybe ende og svømmede løs. Heldigvis havde vi branchens dygtigste som assisterende livreddere. Så vi har også suget til os på skolebænken, siger Clara Prior-Knock.

Og har Danmark så fået 19 super-skrappe tekstforfattere med Hold 1?

- Vi har været imponerede over fagligheden i branchen, både hos gæstelærere og elever. Hold 1 var en blandet flok, fra kreative fra Hjaltelin Stahl, Robert/Boisen og VeryPatchwork over selvstændige tekstforfattere, in-house kommunikationsmedarbejdere til én med sit eget designbureau, siger Katrine Jo Madsen og tilføjer:

- Niveauet var højt fra begyndelsen – og voksede sig endnu højere. For uanset hvor dygtig, du er, så kan du altid blive bedre. Det sagde gæstelærerne også: Det er vildt, hvor meget, man får ud af at revidere sin egen proces. Både som elev og som lærer, slutter Katrine Jo Madsen.