En af landets mest kendte mediebureauer siger nu farvel til selskabets CEO. Morten Kristensen forlader nemlig GroupM-ejede Mediacom, som han har stået i spidsen for siden 2015. Det sker som en direkte konsekvens af GroupM’s igangværende transformation.

- Vi har været i gang med transformationen i halvandet års tid, og jeg er enig i den strategi, der er lagt for GroupM. Det er en nødvendig rejse, så det er udramatisk. Men det sidste halvandet år har for mit vedkommende også været en erkendelsesproces, siger Morten Kristensen.

Han tilføjer: 

- Nu er vi nået dertil, hvor der skal andre og friske kræfter til. Der er andre, der brænder mere for eksempelvis drift og eksekveringer, som kommer til at fylde meget mere i fremtiden, end mig, der har et større fokus på det kreative. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det går op og ned

Om Mediacom er i super form eller er trængende afhænger af øjnene, der ser. Ifølge det seneste regnskab leverede bureauet et overskud på 254.000 kroner i 2018 mod et overskud på cirka 1,3 millioner kroner i 2017.

Tilbage i 2014 leverede bureauet cirka 5,7 millioner kroner på bunden ud af en omsætning på cirka 708 millioner kroner. Siden 2016 har omsætningen ikke været over 615 millioner kroner. Det år blev der blev leveret 2,7 millioner kroner i overskud.

En oversigt over mediebureauernes new bizz performance i 2018 og første halvår af 2019, som COMvergence står bag, tegner til gengæld et billede af, at Mediacom er Danmarksmester i new bizz-disciplinen.

Omvendt kan det også være et tegn på, at man ikke evner at få nok forretning ud af de nye kunder i butikken, ligesom man også kan se det som et tegn på, at fremtiden ikke nødvendigvis ser lys ud blot fordi, man har fået nye kunder i folden.

Tilbage står, at GroupM-toppen og Morten Kristensen nu er blevet enige om, at der skal en anden Mediacom-CEO, der har fokus på forhold, som altså ikke ligger Morten Kristensens hjerte nært, til.

- Jeg har haft nogle super gode år i Mediacom, men ligesom på travbanen, så går det op og ned, siger Morten Kristensen, der i år sidder i Advisory Boardet, der udvælger profilerne til The M List.

CV’et fortæller desuden, at Morten Kristensen både har en fortid som adm. direktør hos det tidligere Very, som adm. direktør hos PHD, mens han fra 2000 til 2006 var Group Account Director hos Mediacom, som han altså nu siger farvel til for anden gang.

Hvordan ser du fremtiden for mediebureauerne?

- Der er behov for mediebureauer, men udfordringen for dem alle er, om de kan omstille sig hurtigt nok. Analysen er ret nem: Det handler om at få konverteret legacy-forretningen til noget konsulent-arbejde, som kunderne vil betale for. Men rejsen dertil er svær, siger Morten Kristensen. 

Hvad skal du nu?

- Jeg har lidt sysler, jeg skal have på plads, men på den korte bane skal jeg ikke lave så meget. Jeg brænder jo for branchen, og jeg synes, at det er en meget spændende tid, vi er i, men jeg har ikke et klart billede af, hvor jeg skal hen. Jeg vil dog nok være i en del af branchen, der rimer lidt mere på mig. Og det er nok mere til den kreative side, siger Morten Kristensen.

Jonas Hemmingsen, der er nordisk CEO for GroupM, oplyser, at Morten Kristensens CEO-job i Mediacom varetages af Heinrich Thomsen, der har samme titel i bureauet m/SIX.

Mediacom havde ifølge det seneste regnskab i gennemsnit 81 medarbejdere i 2018.

I den kommende udgave af Markedsføring bringer vi et længere interview med Jonas Hemmingsen, der giver en midtvejsstatus på GroupM’s transformation.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.