Isobar har i forsommeren landet en markant, global kunde, mens flere synes at være på vej. Samtidig viser regnskaberne, at der tjenes millioner af kroner.

Dermed synes ambitionen om at gå efter internationale kunder at bære frugt.

- Inden sommerferien vandt vi Merlin Entertainments, der blandt andet ejer Legoland, på en global aftale ud af Norden, siger Martin Bochineck, der er Isobars nordiske CEO.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Han oplyser videre, at bureauet nu skal bygge den britiske koncerns ”globale webplatform for 140 attraktioner i 24 lande.”

- Derudover skal vi implementere deres nye CRM-strategi. Arbejdet er gået i gang - og man vil kunne se de første resultater af arbejdet næste år, siger Martin Bochineck.

Hvad er sådan en aftale værd?

- Det må jeg ikke sige, men det er en stor kunde. Vi skulle lande 10 kunder i Danmark for at få den samme arbejdsmængde, siger han og oplyser, at man også er tæt på at ”lukke en aftale med et amerikansk sportsbrand”.

- Sådan nogle deals er sjove, da der er nogle andre ressourcer og muskler i spil, end vi er vant til i Danmark. Og vi ville aldrig komme i nærheden af dem, hvis vi stadig ”bare” var Magnetix.

Martin Bochineck stiftede i 2000 Magnetix sammen med Kaspar Basse. Bureauet blev i mange år drevet sammen med medejer Christina Rind. I 2016 blev det digitale bureau en del af Isobar-netværket, og tidligere i år blev Magnetix-navnet udskiftet med Isobar.

En af årsager til at man i sin tid valgte at blive en del af Isobar, var netop de internationale perspektiver.

- En af grundene, til at vi i sin tid joinede Isobar, var, at vi så, at verden hastigt blev mindre, og at virksomhederne efterspurgte skalerbarhed på et helt andet niveau, end vi kunne levere som et dansk bureau, siger Martin Bochineck.

Er Danmark blevet for lille et land?

- Bestemt ikke, men jeg har fundet ud af, at vi i Danmark er meget dygtige, og at vi har nogle evner, som andre ikke har. Danmark er på størrelse med det halve af London. Det betyder, at vi kan arbejde under nogle betingelser og budgetter, som er relativt små i forhold til, hvad der er i andre lande, siger Martin Bochineck.

Han tilføjer:

- I den danske bureauverden er vi altså ret skarpe og ret effektive, så når vi får adgang til internationale kunder, så kan vi flytte dem relativt hurtigt.

Sorte tal

Der er nu 320 ansatte i Isobar i Norden, oplyser Martin Bochineck. I Danmark beskæftigede bureauet i gennemsnit 179 personer i 2018.

Martin Bochineck fortæller, at der er sorte tal i hele Norden, og kaster man et blik på det nordiske regnskab for 2018, så kan man læse, at årets resultat landede på 38,8 millioner kroner, mens bruttoresultatet røg op på mere end 212 millioner kroner. En fremgang på henholdsvis 26 og 14 procent i forhold til 2017.

- Det er en udmærket udvikling, vi har været igennem. Det er da flot, at vi vækster 26 procent på bunden og 14 procent på toppen, men jeg kan se potentialet til mere. Jeg vil jo gerne udvikle forretningen mere og hurtigere, siger Martin Bochineck. 

Han forklarer videre, at ambitionen er, at når ”vi går ud af 2020, skal vi være fordoblet i størrelse i forhold til, hvor vi var for to år siden.”

- Det er planen. Hvis jeg måtte køre med lavere overskud - eller ligefrem underskud - så kunne det gå hurtigere. I princippet kunne vi beskæftige 500 mand i København, men jeg synes jo også, at det er et sundt princip løbende at tjene penge, siger Martin Bochineck.

Læs et længere interview med Martin Bochineck i den næste udgave af Markedsføring.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Fakta:

Isobar Nordics (alle beløb i t.dkk)

                                               2018              2017

Nettoomsætning:                318.832         283.714

Bruttoresultat:                     212.310         186.222

Årets resultat:                      38.819           30.718

Overskudsgrad:                   15,8 %           14,2 %

Gns. antal medarbejdere:  256                231