På Gothersgade 107 i København har reklamebureauet “Butter” slået dørene op - og det bliver med statsgaranti ikke kedeligt.

Bag bureauet står nemlig et par kendte navne fra det københavnske natteliv - Simon Frank og Simon Lennet - der er kendt som ophavsmænd til natklubberne Simons og Sunday samt cykelløbet Tour De Tisvilde, og de to herrer blæser fra dag ét til angreb mod “det ordinære”.

Bagmændene garanterer, at bureauet er etableret i deres ånd, og ligesom alt andet de to entreprenører tidligere har bedrevet, skal Butter kunne noget, ingen andre kan.

- Vi bliver aldrig et middle-of-the-road-bureau, men et kreativt netværksbureau med en knivskarp og kantet profil, der henvender sig til kunder, der ønsker det samme, siger Simon Frank.

Han og Simon Lennet har tidligere skabt overskrifter i medierne bl.a. ved at gifte sig - med hinanden - drive restaurant (kortvarigt) sammen med Casper Christensen - og ikke mindst som særdeles aktive bagmænd for både natklubber og cykelløb.

Og nu har de så etableret bureauet Butter.

- Når vi beslutter at etablere et bureau, så gør vi det med det samme mål, som alt andet vi gør: For at blive de bedste til det, vi laver. Vores filosofi i alt hvad vi gør er, at vi skal kunne bidrage med noget nyt og ekstraordinært. Det gælder også for Butter, siger Simon Lennet.

Er det fis?

Ingen af de to herrer har bureau-baggrund, men det gør ikke noget, siger de:

- Vi har erfaret, at den her branche i bund og grund handler om det hold og de rammer du sætter - og dit netværk. De fleste bureauer siger og gør i sidste ende ofte det samme, det er menneskene bag der skaber det ekstraordinære, hvis du giver dem de rigtige forudsætninger.

Jeg er simpelthen nødt til at spørge jer, om det her er reelt. Eller om det er en happening? Dem er I jo kendt for at være gode til at lave?

- Det er såmænd helt reelt. Med hensyn til hvad vi er kendt for, så kunne man jo vende den om og sige, at vi er også er kendte for at være succesfulde og kreative bagmænd i det danske natteliv - og efterhånden kan vi vel også bryste os af at være relativt succesfulde iværksættere. Vi kan i hvert fald med en vis bundklang hævde at have bidraget med noget kreativitet i en branche, som rigtig mange produkter og brands stræber efter at blive en del af, siger Simon Frank og tilføjer:

- Når det er sagt, så kan folk da godt forvente at vi ikke kommer til at gå stille med dørene. Men når man lige hører ordet “happening”, så smager det jo lidt af en døgnflue, og det er da i hvert fald et prædikat, man ikke kan sætte på os sådan generelt. Vi går ind i den her opgave med en vision og forventning om at sætte et betragteligt aftryk.

Hvilken type bureau bliver der så tale om?

- Som sagt anser vi os for at være et kreativt netværksbureau. Der er altså ikke tale om et traditionelt reklamebureau, men et bureau, der baserer sine løsninger på at håndplukke de bedste og mest kreative hjerner til hver enkelt opgave. Vi har over de sidste 10 år oparbejdet et netværk, der blandt andet tæller nogle af Danmarks største og mest succesfulde kunstnere, forretningsmænd, atleter og innovatører. Den gruppe mennesker har altid spillet en stor rolle i reklamebranchen, og vi ser et stort potentiale i at iscenesætte kreative løsninger ved at udnytte det netværk. Vi sætter altså med andre ord rammerne herinde, men lader de rigtige kreative udfylde resten af billedet.

Og hvilke typer opgaver regner I med at hente ind?

- Helt overordnet har vi fra start valgt ikke at begrænse os til at ville gå efter specifikke typer opgaver. Det er oplagt at forvente, at vi vil udnytte vores erfaring inden for discipliner som pr, brand activation, content produktion og social media, men det er bestemt ikke, fordi vi udelukkende vil satse på at levere løsninger, der baserer sig på dette. Vi har en forventning om at lade den konkrete opgave og kunde være definerende for løsningen og det er ambitionen, at vi så vidt muligt skal positionere os som et kreativt lead-bureau.

Er der allerede kunder på listen?

- Nu er blækket jo knap nok tørt på lejekontrakten, så det er ikke fordi vi åbner butikken med en stor kundeportefølje, men vi er da i gang på de første kunder og vi er i gang med at pitche på flere store opgaver, men konkret tror jeg vi venter med at melde ud hvem og hvordan, til vi er lidt længere i processen med dem.

Hvordan tør I egentlig det her uden bureau-erfaring?

- Nu er vi jo begge to iværksættere, så der mangler ikke mod og vilje til at kaste os ud i projekter, selvom vi ikke har konkret erfaring inden for feltet som sådan. Når det er sagt, så har vi begge samarbejdet med både reklamebureauer, mediebureauer, pr-bureauer og netværksbureauer i alle størrelser, både nationalt og internationalt, så vi er ikke helt grønne i gamet.

- Vi har valgt at kaste os ud i det fordi vi synes der mangler noget kant og kreativt vilje i branchen. Der er mange fantastiske bureauer herhjemme, og vi har da også flere bureauer, vi skæver lidt til som inspiration, men vi synes stadig der er plads og eksistensberettigelse til et kreativt netværksbureau, der har unik adgang til målgrupper, der normalt er hermetisk lukkede for de fleste brands og produkter. Vi skal selvfølgelig finde vores ben i branchen og som alle andre nystartede bureauer skal vi lige få printeren til at virke og den slags, men vi synes i al ydmyghed, vi allerede har nogle spændende projekter i støbeskeen.

Butter består af Simon og Simon samt CEO Josefine Arthur fra Patriksson Communication plus tre andre personer, hvis identitet dog endnu ikke er kendt.