Et reklamebureau født i 2019 bør have meget mere at byde på end det, man forbinder med et traditionelt et af slagsen, mener Anders Rune, der derfor netop har stiftet Espoir (det betyder håb på fransk, red.)

Dermed er han på linje med Le Gammeltoft fra Heartbeats, der torsdag slog til lyd for, at der i en tid, hvor forbrugerne er dødtrætte af reklamer, bør tænkes på nye måder i den kommercielle kommunikation.

- Vi udvikler udelukkende kommunikation, der understøtter FN’s 17 verdensmål. Så enkel er forretningsidéen, forklarer stifteren, der bl.a. er tidligere senior kreativ hos reklamebureauer som Ogilvy Danmark, Zupa og Wibroe, Duckert & Partners.

- Verdensmålene er valgt, fordi de er konkrete og altid har uselviske formål, fortsætter Anders Rune, der mener, at tiden er moden til et idealistisk bureau som Espoir. 

Hvorfor nu?

- Vi lever i en tid, hvor forbrugerne vender ryggen til reklamer, hvor nye medievaner slår igennem og en generation af kritiske forbrugere, der bl.a. kræver klare holdninger fra brands, dominerer. siger Espoir-stifteren.

Tror du, at der er kunder til et socialt bureau?

- Ja, selvfølgelig. Hvis du ser dig omkring, så er bevidstheden om at virksomheders sociale engagement og indtjening går hånd i hånd ved at bundfælde sig, siger Anders Rune.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Greenpeace på kundelisten

Espoir har for nyligt udviklet en kampagne for Greenpeace, som bureauet har et løbende samarbejde med, men målet er at tiltrække alskens virksomheder, der forstår, at det bliver stadigt mere nødvendigt at konkretisere og kommunikere et engagement i FN’s 17 verdensmål.

Hvordan arbejder I helt præcist?

- Vi hjælper kunderne med at udvikle kommunikationsstrategier, der tager afsæt i de af FN-målene, hvor de kan bidrage mest. Og der, hvor de med deres kompetencer og DNA er mest troværdige. Herefter udvikles koncepter og kampagner, siger Anders Rune.

- Vores kampagner kan, men behøver så absolut ikke at eksplicitere, hvilke af målene et bestemt tiltag understøtter. De 17 verdensmål er er lige så meget en metode til at arbejde fokuseret med ansvarlighed, siger Anders Rune, der ikke er bleg for at afvise potentielle kunder, hvis de ikke qua deres produkt, virke, service eller DNA reelt kan bakke deres hensigter op med konkret handling.

Purpose eller CSR?

Så Espoir er en slags purpose- eller CSR-bureau?

- Ja, altså hvis man skal sætte et prædikat på Espoir, så er det mere CSR, end det er purpose. Rent kreativt er tidens purpose-kampagner en fornøjelse at opleve, men løser de reelle problemer? 

- Hos Espoir har vi valgt at stå på skulderne af særdeles kloge mennesker, bl.a. vores egen Mogens Lykketoft, der har verdens tilstand under huden og har nedfældet 17 verdensmål, som vi skal gøre alt, vi overhovedet kan for at løse inden 2030 – med klimaindsatsen, som det altafgørende, siger Anders Rune.

Derfor har Espoir 17 kommunikative "kroge" – en for hvert af verdensmålene – som en strategi eller kampagne kan hænges op på.

- Hver krog søger at løse et reelt problem, der vil have reel betydning for mennesker. Er der ikke en krog til opgaven, er sandsynligheden for, at der virkelig er brug for kampagnen ikke særlig stor. Det er holdningen, fastslår Anders Rune, der også understreger, at bureauet ikke kommer til at lave kampagner, hvor der råbes budskaber ud over målgrupper. Modtagerne skal derimod inspireres.

- Ligesom god litteratur, kunst, musik og film kan gøre det, siger Anders Rune.

Vil taler vel stadig om kommerciel kommunikation?

- Ja, det gør vi i allerhøjeste grad. Jeg mener, at vi som kreative skal være bevidste om den magt, vi har. Vi har adgang til medier, og vi påvirker mennesker gennem vores virke. Vi planter idéer, billeder og ord i mennesker. Og ligesom virksomheder skal tænke over, hvordan de påvirker deres omgivelser, bør vi være bevidste om, hvilket mentalt aftryk vi efterlader, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Målet er at gøre en forskel

Med etableringen af Espoir realiserer Anders Rune en gammel drøm om at bruge sin kreative erfaring til at ”gøre en reel forskel”.

- Jeg vil bruge min erfaring fra bl.a. at være Creative Lead på Forsvaret hos Ogilvy til at sætte en virksomheds mission i spil, siger han og forklarer, at Espoir kommer til at fungere som netværksbureau.

- I den forbindelse er det en vigtig pointe, at jeg trækker på profiler, der afspejler tyngden af de problemer, vi arbejder for at løse. Derfor vil jeg bl.a. hyre antropologer, økonomiske filosoffer og konsulenter med international erfaring fra Verdensbanken ind fra opgave til opgave, slutter Anders Rune.