Næsten 19 år efter Magnetix blev født, og næsten tre år efter det digitale bureau blev opkøbt af et internationalt bureaunetværk, fjernes det oprindelige bureaunavn nu fra landkortet. 

- Det er selvfølgelig en større ting, at vi giver afkald på det navn, der er blevet investeret rigtig mange penge, kræfter og energi i at bygge op. Det er også med en smule vemod, at vi skal tage afsked med det navn, der har været den north star, som vi har løbet efter i så mange år, siger Martin Bochineck. 

Han er adm. direktør og medstifter af bureaet, der først hed Magnetix, inden det i 2016 kom til at hedde Magnetix Linked by Isobar. Og fra fredag er navnet Isobar Danmark. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Vi sidder på Martin Bochinecks kontor på Meldahlsgade på Vesterbro i København. På bygningen hænger Magnetix-skiltet øverst oppe. I næste uge pilles det ned og bliver erstattet af et nyt. Bureau-direktøren forklarer, at det ”giver rigtig meget mening” at skifte navn nu.

- Der er ikke nogen, der har dikteret det. Det er en nøgtern analyse af, hvad vi får mest ud af: At fastholde Magnetix-navnet eller gå all in på Isobar. Det handler først og fremmest om, at det spil vi i dag spiller, er et helt andet end for bare fem år siden. Det er et internationalt game, siger Martin Bochineck.

Hvordan? 

- Kunderne efterspørger globale muskler på et helt andet niveau end tidligere. I det spil er det ikke interessant at hedde Magnetix, da ingen kender os uden for Danmarks grænser. Og når vi har muligheden for at sole os i et meget stærkt brand, så skal vi gøre det, siger Martin Bochineck.

Fortællingen er svær

Han henviser til, at man fra københavner-kontoret står i spidsen for den nordiske Isobar-organisation. Og i de andre nordiske lande hedder selskaberne ”Isobar” efterfulgt af landets navn.

- Fortællingen bliver kompliceret af, at vi i Danmark hedder Magnetix. Vi har overvejet forskellige muligheder, men nu river vi det her plaster af - og så hedder vi Isobar Danmark, siger Martin Bochineck.

Når et navn forsvinder, så er der ofte også noget af ånden i virksomheden, der også forsvinder. Hvordan tackler du det?

- Jeg tror, at den ånd og den kultur, der er her, er skabt af de folk, der arbejder her, de ting vi laver, de kunder vi har - og den måde vi driver vores forretning på. Så jeg er ikke bange for det, men der har da været medarbejdere, der har reageret med skepsis.

Fordi det nu bliver meget tydeligt, at I er et lille hjul i en stor maskine?

- Ja. Og jeg forstår godt bekymringen, men jeg har på fornemmelsen, at det ikke kommer til at betyde noget. Eller rettere: At det kommer til at betyde noget positivt. Vi laver ikke om på den måde, vi kører forretningen på. Vi har været fuldt integreret med Isobar, siden vi blev købt i 2016 - eller i hvert fald siden 2017. Så for medarbejderne vil det ikke være en ny virksomhed, de arbejder i, siger Martin Bochineck.

Artiklen fortsætter under billedet...

Partner-farvel

Siden Magnetix blev opkøbt i 2016 har flere partnere forladt bureauet. Og med navneskiftet kan der i nogles øjne måske blive malet et billede af, at det ikke længere er danskerne, der bestemmer i huset. Men Martin Bochineck mener dog, at man har fået mere ud af bureaunetværket, end man har betalt. 

Han forklarer, at da han var med til at sælge sit livsværk, var det afgørende vigtigt, at der blev solgt til en køber, som havde ”den samme type kerneforretning.” Analysen var, at kun det setup ville give flere kræfter.

- Vi kunne også have solgt til andre, der drømte om at komme ind på vores domæne. Men så havde vi været de enøjede konger i de blindes rige. Her er vi i en konstellation, hvor en global ledelse har som mål at drive et globalt, digitalt bureau, siger Martin Bochineck, der fortsætter:

- Man forestiller sig, at det vil være svært som bureau at komme ind i en stor gruppe. Det tror jeg også, at det kan være, men det er et spørgsmål om, hvordan den nye ejer forvalter ejerskabet og hvilken styring, der bliver lagt ned over det firma, som er opkøbt.

Med rolig og nøgtern stemme understreger han: 

- Der har Isobar været dygtig. Vi kører vores forretning, som vi altid har kørt den, men med en masse på toppen: Ressourcer, frame works og kapaciteter, som vi ikke havde, så det har været en gennemført god og rigtig beslutning at sælge.

Men der er centrale partnere, som er smuttet?

- Der vil altid være folk, der smutter. Også partnere. Men jeg tror ikke, at det har handlet om Isobar, men om at nogle har haft behov for at prøve noget andet, siger Martin Bochineck.

Han tilføjer:

- Der vil også være partnere, som smutter næste år eller næste år igen. Sådan er gamet. Men faktisk vil jeg sige, at vores resultater og performance viser, at vi er stærkere i dag, end da vi var alene. Så den dag jeg smutter, vil der være et stærkt Isobar i Danmark. 

Er du på vej ud?

- Nej.

Nye tiltag

Navneskiftet er ikke det eneste, der er på Martin Bochinecks dagsorden. I maj åbner bureauet således et innovations-center, hvor man sammen med kunder kan lave ”korte, dedikerede innovationsforløb.”

- Vores branche har været karakteriseret ved, at når en kunde kom med et problem, så begyndte vi at kigge på kunderne - og så innoverede vi derfra. Men der er meget, der tilsiger, at du i stedet ser på kundernes udfordring gennem en teknologi-linse, fx next generation reality, siger Martin Bochineck.

Konceptet er opfundet i Isobar-regi i samarbejde med det amerikanske elite-universitet M.I.T., der ligger lidt uden for Boston, USA.

- Det vil være et laboratorium, hvor der er en masse teknologi, hvor man som kunde kan komme ind og stille skarpt på forskellige udfordringer. Det er et koncept, som vi får igennem Isobar, og som vi havde haft svært ved at udtænke selv, siger Martin Bochineck. 

Derudover nævner han nogle nye ”commerce offerings” som i løbet af året bliver lanceret gennem Isobar, ligesom der i forlængelse af en ”stor martech-satsning” bliver lanceret nogle nye produkter og services.

- Så der er en lang liste af ting, som vi i dag får, og som vi aldrig som lille Magnetix havde været i nærheden af, siger Martin Bochineck.

I smider navnet og bliver mere linket direkte til Isobar. Men hvorfor er den her konstellation anderledes end de gamle bureaunetværk, der i dag er langt fra tidligere tiders styrker?

- Modellen er den samme. Men de bureauer, der før var store, men som i dag er skygger af sig selv, er det, fordi de er i en del af branchen, som er i tilbagegang. Den digitale, transformative del er i stærk vækst, siger Martin Bochineck og uddyber:

- Vi ser et globalt ræs for at konsolidere i store netværk. Den digitale transformation er gået fra at været noget, som CMO’en sad med til at være en forretningskritisk ting, der ligger på CEO’ens bord. Det betyder meget for budgetterne.

Politikere lukker landet

Martin Bochineck ser blandt andet derfor med store forventninger på 2019. Og de kommende år. 

- Jeg kan tage fejl, og jeg læser selvfølgelig nyheder og kan se, at der er markeder, der har det svært, men lige nu mærker jeg ikke noget i forhold til vores kunders investeringslyst eller i forhold til deres transformations-agenda. De kører på 100 procent. 

Også i længere forløb?

- Ja. Især i længere forløb. Jeg tror, at det handler meget om, hvilke ydelser, du leverer. Hvis du er en reklame- eller kommunikationsvirksomhed, så kan jeg forestille mig, at der måske er kommet en kortere horisont, der gør dig mere sårbar. Men for vores vedkommende taler vi ofte om to til tre-årige forløb, siger han og fortsætter:

- Jeg tror, at vi har hyret 30 mand her i første kvartal. Så vores problem er, at vi har svært ved at følge med. Der er så stor kamp om talenterne. Det gør det endnu mere grotesk, at vi har politikere, som gør alt, hvad de kan for at lukke landet for udefrakommende arbejdskraft. Det er tab af velfærd. Og det er en alvorlig trussel mod væksten.

Det er for svært at tiltrække udenlandsk arbejdskraft?

- Så snart du bevæger dig ud af EU, bliver det rigtig besværligt. Og hvis du tager nogle af de kompetencer, som vi hyrer – udviklere, tekniske konsulenter og arkitekter osv. – så er arbejdsløsheden minus 10 procent. Det skaber en ret uheldig situation, da vi ikke kan levere på den efterspørgsel, der er, men også fordi, der kommer et kæmpe lønpres. Det er helt naturligt. Sådan ville jeg også selv agere.

Det bliver kritisk, fordi det forringer konkurrenceevnen, mener Martin Bochineck.

- Når jeg laver tilbud til udenlandske kunder, som vi gør i stigende omfang, så bliver det sværere og sværere at være konkurrencedygtig, når vores cost base stiger med 10 procent om året for den samme ydelse, siger han og tilføjer: 

- Det er også i det lys, at vi i netværket kigger på forskellige former for delivery hubs rundt om i verden. Men det betyder, at produktionen i virkeligheden bare flyttes ud af Danmark. Det er konsekvensen, når man som land lukker sig om sig selv. Det er meget enkelt og virkelig uheldigt.

Hvad skal man gøre fra politisk side?

- Jeg er ikke politiker, men jeg synes, at man skal hjælpe virksomhederne, så de nemt kan ansætte folk. De mennesker, der kommer ind, bidrager til vores velfærd, til at produktionen bliver i landet, til eksporten og alt muligt andet, siger Martin Bochineck. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.