”Jeg holder af hverdagen. Mest af alt holder jeg af hverdagen”.

Sådan skrev forfatteren og musikeren Dan Turell i et af sine mest kendte digte - og det er lige før ordene også rammer plet i forhold til Nettos nye brand-platform under taglinen ”Hver dag tæller i Netto”.

Bag brand-platformen står Orbit Red, som efter en pitch er valgt som ny bureau-partner for Netto-kæden.

Samarbejdet skal understøtte Nettos nye strategiske initiativer, der bl.a. omfatter nyt butikskoncept, og den nye tilgang til kommunikationen ligger i naturlig forlængelse af den udvikling, som marketingarbejdet i Netto har gennemgået de seneste år, siger Martin Hasgard Olesen, kommerciel direktør i Netto:

- ”Hver dag tæller i Netto” er ikke bare en reklamekampagne for os. Det er en ambition og filosofi, som vi skal bevise, aktivere og arbejde med – både over for kunder og internt over for hinanden.

Madpakker og forsinkede tog

Den nye brand-platform bliver først synlig som film, på print og digitalt, men vil blive foldet yderligere ud i takt med at det nye Netto-butikskoncept implementeres i butikkerne.

Om hverdagen som det vigtige omdrejningspunkt for kommunikationen siger Martin Hasgard Olesen:

- Hverdage er dem, der er flest af, og i mange reklamer tages de med et smil, i den perfekte have, med de perfekte, smilende børn, mens den hverdag, vi alle kender, byder på kø på ringvejen, glemte madpakker og forsinkede tog.

Han tilføjer:

- Vi kan ikke lave om på hverdagen, men vi kan huske os selv og forbrugerne på, at forskellen på ugens syv dage er måden, vi går dem i møde på. Og her kan Netto gøre dagen lidt sødere, sjovere, mere økologisk, lidt nemmere at komme igennem, end den ellers ville have været - og det er vi ret så stolte af.

Om valget af Orbit Red siger Martin Hasgard Olesen:

- Vi havde en runde med tre bureauer, og det bud, Orbit Red kom med, var det, der bedst fangede opgaven, bedst forstod vores historie og hvad vores brand kan. Og så leverede de et oplæg, der bygger bro mellem vores historie og den retning, vi gerne vil tage fremover.

Alle kontaktflader skal i spil

Naturligt nok er der da også glæde hos Orbit Red over det nye samarbejde:

- Nettos valg af os er en markant milepæl for bureauet. Netto er et nationalt ikon, som alle danskere forholder sig til. Og samtidig et klart udfordrer-brand i DNA’en, der altid har været i øjenhøjde med sine kunder på en sympatisk og relevant måde, siger bureauets CEO, Thomas Thorstholm, og tilføjer:

- Kombinationen af udfordrer-DNA, et mod, der matcher, viljen til at gå til opgaven med fokus på alle kontaktpunkter frem for bare kampagneflader ligger fantastisk godt til os. Og så er vi selvfølgelig utrolig stolte.

Simon Wooller, kreativ direktør hos Orbit Red, siger om bureauets tilgang til samarbejdet:

- Det, der bygger et brand i dag, er ikke længere en enkelt tre minutter lang film, hvor man brænder både media-og produktionsbudget af på én gang. Det, der bygger brands, er den løbende involvering i mærket, som man reelt kun kan lykkes med en always-on tilgang.

Første fase

Han erkender, at det er nemt at sige always-on, men at gøre det med relevans og kvalitet inden for en normal virkelighed med budgetter og tidsplaner er noget helt andet:

- Det stiller krav til hele holdet, der er involveret. Netto har nogle helt unikke muligheder for at drive den tilgang med de mange kontaktpunkter, der allerede er en naturlig del af hverdagen, for de 500.000 danskere, der handler der hver dag, siger Simon Wooller og tilføjer:

- Samtidig har de til forskel fra mange af de virksomheder, der bare taler om ”why”, rent faktisk noget på hjerte. Ønsket om at gøre en forskel er ikke bare en floskel, og der er allerede masser af gode konkrete handlinger, der beviser det. Faktisk langt flere end mange er opmærksomme på. Så det glæder vi os rigtig meget til at folde ud sammen.

Den nye brand-platform er blot første fase af implementeringen, som i løbet af det nye år vil blive foldet bredere ud på tværs af kommunikationsfladerne.

Netto samarbejder også med andre bureauer, herunder IUM på media, og GreyWorks på store dele af eksekveringen på tilbudsaviser, print, TV mm.

Se ny film her.