Det kom som en stor overraskelse for mange, da Mona Juul, mangeårig adm. direktør i det store Aarhus–bureau Envision, den 1. oktober overlod CEO–posten til Anders Tranæs for at forfølge en politisk karriere som folketingskandidat for De Konservative.

Og hvem er afløseren så?

Jo, Anders Tranæs er lidt af en veteran i den aarhusianske reklamebureauverden. Han trådte sine bureaumæssige barnesko i det kreative bureau Grey, der senere blev til Uncle og i dag hedder Uncle Grey.

Senere, i 2008, stiftede han sammen med flere kreative med en fortid hos Uncle Grey, bl.a. Jonas Nørregaard, Rasmus Dunvad og Thomas Falkenberg, Aaarhuskontoret, hvor han var CEO frem til, at reklamebureauet, der da havde skiftet navn til Marv, blev solgt til Envision.

– Det skete af to omgange. Først købte Envision 10 pct., og derefter resten, siger Anders Tranæs, der forklarer, at det opkøb – sammen med købet af reklamebureauet Anew i København – har haft til formål at udbygge Envisions kreative niveau.

Envision har tidligere primært været kendt for forbrugerindsigt og taktisk reklameproduktion, men fremadrettet kommer kreativitet til at spille en væsentligt større rolle i bureauets forretningsstrategi.

– Vi skal kunne omsætte vores indsigter til stærke forretningsstrategier, som skal implementeres med endnu større kreativitet end tidligere, forklarer Anders Tranæs, der indtil udnævnelsen til CEO var COO i Envision.

Vil være kreativt Top 10–bureau

Anders Tranæs kender lugten i reklamebureauernes kreative maskinrum særdeles godt, da han har været med til at vinde priser ved bl.a. VM i reklame, Cannes Lions. Fx for Faktas ”Det tager kun 5 minutter”-kampagne, så han ved, hvad den slags priser kan være værd både internt og eksternt.

– Vi har ikke tidligere dyrket kreative priser og awards særlig meget i Envision, men primært fokuseret på Advertising Effectiveness Awards (AEA), hvor vi stort set altid er på podiet. Men vi har rykket os de senere år, hvor vi bl.a. har vundet priser ved Clio, siger Anders Tranæs og fortsætter:

– I mine tidligere ansættelser var det en effektiv forretningsmodel at deltage massivt i awardshows og vinde priser. Omend udviklingen af cases koster masser af tid og penge, så bidrager det positivt til både den interne og eksterne forståelse af bureauet.

Vil vi se noget lignende fra Envision fremover?

– Ikke i samme omfang, men vi vil helt sikkert skrue op for det i takt med, at vi får det kreative element styrket. Det starter ganske enkelt med ambitionen om at levere enestående kreativt strategiske arbejder. I dag ligger vi nr. 25 på MyImages liste over de bedste kreative bureauer i landet. I løbet af to år sigter vi efter at være i Top 10, siger Anders Tranæs.

Masser af strenge at spille på

Anders Tranæs oplyser også, at Envision – eller snarere ejeren First Chair Group – langt fra er færdige med at forfølge den koncerntankegang, der skal øge reklamebureauets samlede kompetencer og gøre det muligt at tilbyde bredere kommunikationsløsninger og rådgivning.

– Det kan bl.a. være indenfor digital kommunikation i samarbejde med Gorm Agency og indenfor PR med Harbinger Public Relations. Endelig er Envisions medejerskab af mediebureauet Orchestra også et vigtigt element, ligesom ejerskabet af en grafisk produktionsvirksomhed i Vietnam med 50 ansatte også bidrager til dette, slutter Anders Tranæs.