Molamil er knopskudt med en ny innovationsenhed, MolaLAB, hvor ”disruptive og kritiske teknologier” skal testes af sammen med kunderne, forklarer Hannah Gutkauf, der er Digital Strategist.

Hun står i spidsen for det prisvindende digitale bureaus nye enhed sammen med Nikolaj Staubøl, som er Creative Technologist.

Det er den accelererende teknologiudvikling, som har banet vej for MolaLAB, hvor der arbejdes med eksperimenterede løsninger for og med kulturelle institutioner, kunstnere og brands.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Molamil har siden etableringen for godt 10 år siden udviklet digitale løsninger til blandt andre IKEA, Oticon og Toyota og høstet stribevis af awards for arbejderne ved blandt andet Webby-awards, Creative Circle Awards, Epica og Cannes Lions.

Space10 og Verdensbanken har allerede været en tur gennem Molamils nye tech-laboratorium:

- Vi har tidligere undersøgt fremtiden i samarbejde med blandt andre Google og Verdensbanken, og derudfra har vi defineret best practice-processer til at skabe prototyper og produkter, der foregriber behov i fremtiden, siger Hannah Gutkauf, der fortsætter:

- Vi tror på, at udvikling af teknologi-løsninger skal være centreret om mennesker, hvilket betyder at co-creation, brugertests, udvikling af prototyper og det at undersøge kulturelle grænser er i vores DNA.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Med andre ord skal selve bureauet fortsat hjælpe kunderne med digitale løsninger nu og her, mens MolaLAB hjælper virksomheder, kulturelle organisationer og andre med at løse forretningskritiske udfordringer i fremtiden.

- Arbejdet på MolaLAB begyndte fra lidt over et år siden. Vi oplevede, at vores mere kulturelle og eksperimentelle projekter gav helt nye dialoger med kunderne, og der var en større lyst til at eksperimentere i tæt samarbejde med os. I et år, har vi så efterprøvet og udviklet vores metoder og produkter, indtil det der nu er MolaLAB, siger Nikolaj Staubøl.

Han tilføjer:

- På relativ kort tid er det lykkedes os at facilitere mange prestigefyldte projekter for virksomheder og kulturelle organisationer, hvor vi har skubbet til grænserne for, hvad teknologi kan og samtidig påvirke vores kunders tankegang, så de udforsker fremtiden i stedet for fortiden. Nu er det så endelig officielt. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.