Øresundsbron har efter en udbudsrunde blandt fem bureauer fundet en ny samarbejdspartner til at levere reklamebureau-ydelser i Danmark og Sverige.

Valget er faldet på bureauet Advance, som – i samarbejde med mediebureauet IUM og dialogbureauet Responsive – i de kommende minimum to år skal hjælpe Øresundsbron med markedsføringen af den faste forbindelse mellem Danmark og Sverige.

Dermed siger Øresundsbron farvel til NORD DDB og OMD, som har haft kontrakten fra 2015 til i dag – og goddag igen til Advance og IUM, som håndterede budgettet fra 2011-2014.

Salg- & markedsdirektør Fredrik Jenfjord fra Øresundsbron siger om valget:

- Efter fire rigtig gode og succesfulde år med Nord DDB og OMD har vi netop afsluttet et intenst udbudsforløb med fem prækvalificerede bureauer. De leverede alle nogle meget stærke og gennemarbejdede tilbud.

- Vurderet på tværs af vores valgkriterier leverede Advance, sammen med IUM og Responsive, et sammenhængende og ambitiøst bud på en fremtidig retning på vores kommunikation.

Øresundsbron har de seneste år haft stor succes med at rekruttere nye kunder, og har på nuværende tidspunkt mere end 500.000 BroPas-fritidskunder og 32.000 BroPas Business-kunder, men der er mere at komme efter, mener Fredrik Jenfjord:

- Vi har opbygget et rigtig solidt fundament, og ser fortsat et stort potentiale på begge sider af Øresund, siger han. 

Mediemæssigt spændende

Både Advance og IUM har tidligere arbejdet med Øresundsbron, og der er ikke overraskende stor begejstring for resultatet. 

- Da vi gik ind i processen, vidste vi godt, at Øresundsbron var glade for det arbejde, Nord DDB og OMD har lavet, så der ville ikke være tale om et fravalg af eksisterende partnere, men derimod et tilvalg af en ny, hvis vi skulle vinde, siger adm. direktør og partner Jens Krog fra Advance, som har det overordnede ansvar for aftalen med Øresundsbron, og tilføjer: 

- Efter fire års pause bliver det en fornøjelse at arbejde med Øresundsbron igen

Jens Krog mener, at selskabet har ambitiøse målsætninger og den helt rigtige indstilling til samarbejde.

- Så det bliver både udfordrende og sjovt. Samtidig er det en aftale, hvor vi kommer til at arbejde tæt sammen med IUM og Responsive for at skabe en sammenhængende leverance på tværs af medier og platforme, og det ser vi frem til.

Steffen Holm, der er account director hos IUM, ser også frem til igen at arbejde med Øresundsbron, og han kalder opgaven mediemæssigt spændende: 

- Samspillet mellem data og analoge og digitale touchpoints bliver afgørende for succes, siger han. 

Kontrakten har ifølge TED, Tenders Electronic Daily - onlineudgaven af tillægget til EU-Tidende om offentlige kontrakter i EU - en anslået værdi af 16 mio. kroner om året, og den løber i to år med mulighed for forlængelse.