Det er tre skarpe og erfarne – og særdeles velkendte – brancheprofiler, der i dag er klar til at præsentere deres nye fælles projekt: Det kreative bureau The Unicorn.

Stifterne er Peter Metcalfe, Mette Hørdum og Thomas Pries, og The Unicorn er et kreativt bureau, fordi det er dét, det handler om, lyder det fra Thomas Pries, der sammen med Peter Metcalfe får title af Creative Director på det nye bureau. Han uddyber:

- Kreativitet i alt hvad vi laver: Kreativ strategi, kreative løsninger og en kreativ tilgang til markedet. Der er for meget larm og for lidt meningsfuldt indhold. Det er indholdet, den gode idé og den stærke fortælling, der skal til for at trænge igennem lydmuren. Så vi vil lave løsninger, man kan mærke, og som man husker, fordi det er dem, der er mest effektive.

De nye bureau-ejere kommer med forskellig baggrund, men som The Unicorns nye CEO Mette Hørdum siger, så fandt de tre hurtigt ud af, at de var det ideelle match.

Det ideelle match

- Da vi satte os sammen, var det tydeligt at vores holdninger og kompetencer passede perfekt til hinanden. Troen på den gode kreative idé som et effektivt værktøj til at styrke brand og salg. Så med Peters storytelling, Thomas’ digitale baggrund og min strategi- og forretningsforståelse var det de elementer, der tilsammen gjorde det til en ideel sammensætning, siger Mette Hørdum.

Selv kommer hun senest fra Hjaltelin Stahl, hvor hun har været Client Service Director og Strategic Planner gennem de seneste fire år. Før det var hun Managing Partner hos Naked.

Peter Metcalfe vendte i sommer hjem til Danmark efter fire år som Associate Creative Director hos Ogilvy i Paris. Inden da var han tekstforfatter hos &Co, og før det hos Robert/Boisen.

Endelig er det nye bureaus tredje partner Thomas Pries, der bl.a. er kendt som stifter og kreativ direktør for det anerkendte digitale bureau Konstellation, som han solgte for to år siden. Derudover har han været formand for DIA fra 2014-2017.

Derfor The Unicorn

Om årsagen til valget af navnet The Unicorn fortæller Peter Metcalfe:

- Navnet The Unicorn kom ud fra den gode historie, der blev fortalt for tusinder af år siden, men som var så enkel og original, at den stadig lever den dag i dag. Det er dén type løsninger, vi vil lave – stærke kreative og originale idéer, man kan huske efter at have set dem, og som man vil tale om med sine kollegaer omkring mødebordet, familien over aftensmaden og med vennerne i omklædningsrummet.

Mette Hørdum tilføjer, at et andet nøgleord er samarbejde:

- Det er sådan det bedste arbejde opstår – samarbejde internt, med specialister og med kunder. Og som en del af tidens og markedets ånd, vil The Unicorn også indgå i samarbejder med andre bureauer, når der skal hentes kreativ forstærkning.

Kulturen som fundament

Mette Hørdum peger desuden på, at kulturen er vigtig:

- En ting er kreativitet, men det skal jo også komme et sted fra. Vi tror på, at gode løsninger kommer fra en stærk kreativ kultur og stor arbejdsglæde. Og derfor er der brugt rigtig mange timer på at definere den kultur, vi vil bygge i The Unicorn, siger hun og fortsætter:

- Efter mange år på forskellige bureauer har vi erfaret, at der skal herske en stor forståelse for kreativitet blandt alle, der er involverede i processen, og en tryghed og respekt om løsningerne for at følge en spæd idé hele vejen til en god løsning. Og så tror vi også grundlæggende på, at glade medarbejdere laver bedre arbejde, så for os, er det nøglen til succes.

Thomas Pries tilføjer:

- I sidste ende er det jo forretning. Der skal sælges varer og det kræver – mere end nogensinde –  en kreativ tilgang til markedet. Det er derfor, vi er her. De gode idéer er derude. Unicorns er derude. Det kræver bare, at man tror på dem, for at fange dem.

 Du kan besøge The Unicorn her.