Der skal være mindre bureaukrati og kompleksitet, lyder det fra reklamebureauet Uncle Grey, der har rystet organisations-posen.  

Som en konsekvens heraf blev GreyWorks i august fusioneret ind i Uncle Grey og herefter har bureauet gennemført en større reorganisering. Denne skal sikre, at bureauet arbejder mere effektivt, ligesom kunderne vil møde et mere funktionelt og gennemskueligt setup, oplyser bureauets CEO, Rolf Bach Christensen, i et længere interview med Markedsføring.

Lars Samuelsen, der tidligere var Chief Strategy Officer & Head of Digital, har således nu det samlede ansvar for bureauets konceptuelle, kreative og strategiske arbejde, hvorfor hans titel også er blevet ændret til Creative Chairman, en titel Grey-gruppen også anvender internationalt.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Lars Samuelsen forklarer, at han groft sagt fremadrettet bestrider to roller. Den ene handler om at stå i spidsen for bureauets kreative kultur, der skal vokse ud af den kreative afdeling. Derudover har han fortsat det strategiske ansvar i Grey Nordic. 

- Vi er de seneste år vokset i antallet af medarbejdere og samarbejdspartnere. Når man vokser, er der mange mellemled, som sniger sig ind i organisationen, og det er det, vi tager et opgør med nu, siger Lars Samuelsen, der fortsætter: 

- Vi har hevet alt ned og spurgt os selv: Hvad er den simpleste organisation, vi kan have, når målet er at skabe et kreativt bureau, der kan tilfredsstille kravene om at levere ”better work faster?"

Lars Samuelsen forklarer, at ”kreativitet skal ejes af bureauet og ikke af den kreative afdeling.” 

- Derfor har vi også set på, hvor medarbejderne sidder rent fysisk - og hvordan de kommer til at arbejde bedre sammen på tværs af discipliner. I øjeblikket arbejder vi meget med, hvordan vi caster teams til forskellige opgaver for forskellige kunder, siger han.

De første resultater

Baggrunden for reorganisationen og fusionen af selskaberne skal findes i flere ting, herunder at to store kunder i 2018 forlod bureauet, at kundernes behov ændrer sig - og at den hidtidige indtjeningsmodel er under forandring.

Ifølge Lars Samuelsen kan man i dag se de første resultater af forandringerne på bureauet:

- Lige nu oplever vi en stor tilgang af kunder og projekter. Første fase er lykkedes. Så retningen og filosofien har bevist sit værd, men vi er langt fra færdige. Nu vil vi gerne accelerere det yderligere og sikre, at talentmassen på bureauet er den rigtige, siger Lars Samuelsen. 

I forbindelse med reorganiseringen har den nu tidligere Executive Creative Director Martin Peters Ginsborg, der i 2017 blev hentet til Uncle Grey fra Anomaly i Amsterdam, forladt bureauet.

Han oplyser til Markedsføring, at han ønsker Uncle Grey alt vel. Hvad fremtiden bringer vil tiden vise, skriver han i en e-mail.

De seneste regnskaber for Uncle Grey og GreyWorks viser, at Uncle Grey landede et overskud på 5,7 millioner kroner ud af en omsætning på næsten 114 millioner kroner i 2018. Samme år gik GreyWorks i plus med cirka en million kroner ud af en omsætning på cirka 14,5 millioner kroner. 

Rolf Bach Christensen oplyser, at Uncle Grey i 2020 skal vækste og levere et overskud, der matcher tallene for 2018.

I december-udgaven af Markedsføring bringer vi et interview med Rolf Bach Christensen, der fortæller mere om baggrunden for fusionen af Uncle Grey og GreyWorks og bureauets reorganisering.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.