De danske bureauer er overordnet set gode til at tjene penge, men det er især de digitale bureauer og mediabureauerne, der rykker på bundlinjen. 

Det fremgår af nøgletalsanalysen i Trendrapporten 2019 fra MyResearch. Analysen er baseret på 327 bureauer, som ifølge analysen tilsammen nærmer sig et overskud før skat på en milliard.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Målt på nominelt overskud før skat udgør fem bureauer – Wunderman, Dentsu Aegis Media, Designit Denmark, Isobar DK (det tidligere Magnetix) og Hjaltelin Stahl – top fem.

Det digitale bureau Wunderman indtager en suveræn førsteplads med svimlende 119,1 millioner kroner. 

På andenpladsen kommer Dentsu Aegis Networks med lige godt halvdelen af Wundermans resultat: 60,2 millioner kroner, og ind som nummer tre kommer Designit Danmark med et resultat før skat på 48,0 millioner – en turn around, der vil noget, da bureauet sidste år leverede et minus på omkring 40 millioner. 

Forklaringen ligger dog som tidligere beskrevet formentlig i koncerninterne posteringer og et frasalg.

AdPeople lever og har det godt

Kigger man i stedet for nominelt overskud på overskudsgraden hos bureauerne - altså hvem der får mest ud af hver omsat krone – så må Wunderman (i gruppen af bureauer med en bruttoavance over 40 millioner kroner) dog se sig henvist til tredjepladsen.

Bureauets overskudsgrad ligger på 34,1 – hvilket ganske vist er højere end i 2017, men det overgås af Egmont-ejede S360 med 38,1 og ikke mindst af WPP-søsteren AdPeople med hele 59,7.

LÆS OGSÅ: ET ENKELT BUREAUS VILDE OVERSKUD SIKRER KANONÅR FOR BRANCHEN.

Sidstnævnte meldte for et par år siden ud, at man delvist blev en del af Wunderman i forbindelse med overflytningen af det store Dell-budget, og dengang hed det farvel til AdPeople.

Men sådan ser det ikke helt ud til at være gået.

I hvert fald figurerer AdPeople fortsat i CVR-registeret som selvstændigt bureau med 36 medarbejdere og et resultat før skat på 27,612 millioner kroner. Og altså Trendrapportens højeste overskudsgrad.

Markedsføring har forsøgt at få en kommentar fra både Wunderman og AdPeople, der begge er ejet af WPP, men ingen af de to bureauer er vendt tilbage.

Top – og bund

Ud over overskud før skat og overskudsgrad kan man også se på, hvem der har forbedret sig mest i det seneste regnskabsår.

Disse tal fremgår også af Trendrapporten, og her markerer Designit Danmark og Wunderman sig igen i toppen blandt de store bureauer, mens man på tredjepladsen finder Publicis Sapient (det tidligere DigitalLBi).

Bureauet har løftet sit resultat før skat med over 26 millioner kroner siden 2017.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Blandt bureauerne med en bruttoavance under 40 millioner kroner indtages førstepladsen på vækst i 2018 af Rise Digital, der med 11 medarbejdere har forbedret resultatet med 7,6 millioner kroner.

Lige i hælene følger DDB gruppen, der har øget overskuddet før skat med 6,2 millioner kroner.

Trendrapporten fortæller i øvrigt også hvilke bureauer, der har måttet indkassere de største fald i overskuddet før skat. 

Her indtages ”topplaceringen” blandt de store bureauer af The North Alliance, hvis samlede resultat før skat er 10,4 millioner lavere end i 2017 – primært på grund af et underskud på godt syv millioner i datterselskabet Hello Great Works.

Blandt de mindre bureauer topper Anthill Agency listen over de største fald i overskud i kroner med et resultat før skat på minus 8,6 millioner kroner.

Danmarks fem største bureauoverskud 2018 (blandt bureauer med en BA over 40 mio.kr.)

(Bureau/overskud/overskudsgrad/procentuel ændring i forhold til 2017)

Wunderman                         119,1 mio. kr.                      34,1              +63,1 pct.

Dentsu Aegis Media              60,2 mio. kr.                         28,3               +41,9 pct.

Designit Denmark                 48,0 mio. kr.                         33,4               n/a (men -40,227 mio. kr. i 2017)

Isobar DK (Magnetix)            37,6 mio. kr.                         21,0               +13,5 pct.

Hjaltelin Stahl                      36,5 mio. kr.                         27,1               +6,9 pct.

 

Om Trendrapporten 2019

Trendrapporten er i år sponsoreret af Agillic, Creative Club, Hjaltelin Stahl og Isobar, og rapporten indeholder resultater fra følgende tre analyser:

§ CMO trendanalysen, der afdækker, hvordan marketingbudgetterne disponeres. De 120 CMO’er der har deltaget, repræsenterer samlet set et marketingbudget på 5,1 milliarder kroner.

§ Bureaudirektør trendanalysen med deltagelse af 74 bureaudirektører repræsenterer en samlet bruttoavance på 2,9 milliarder kroner. Her svarer bureaudirektørerne på en række spørgsmål om udviklingen på bureauet og i markedet.

§ Nøgletalsanalysen er baseret på 327 bureauer/grupper og en samlet bruttoavance på 7,6 milliarder kroner. Der vises nøgletal for de 266 bureauer, der har over fem millioner kroner i bruttoavance.

Rapporten koster 3.950 kroner inkl. de 10 procents rabat, som gives til medlemmer af Dansk Markedsføring. Den kan bestilles på kontakt@myresearch.dk.