For andet år i træk tager unge, kreative danskere guld ved Cannes Lions-ungdomskonkurrencen, Young Lions.

Det drejer sig om Klara Vilshammer og Christoffer Boas fra Robert/Boisen & Like-minded, der nappede det ædle metal i Digital-kategorien for næsen af omkring 45 unge teams fra hele verden.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGITIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og selv om det er et priserfarent team – de to vandt f.eks. guld ved Cannes Lions’ søsterkonkurrence Eurobest i 2016 - er glæden til at få øje på:

- Vi havde en god fornemmelse for det, vi havde afleveret, men vi blev alligevel vildt overraskede – man ved aldrig med Cannes. Men vi er selvfølgelig helt vildt glade, siger Klara Vilshammer til Markedsføring.

Og den spontane glæde blev naturligvis straks fejret med en Facebook-post - som du kan se her.

Artiklen fortsætter under Facebook-posten ...

"Generation Broke"

De unge kombattanter skulle i årets konkurrence komme op med en idé til, hvordan WWF, Verdensnaturfonden, kunne få millennials til at blive medlemmer af organisationen.

Det gjorde de ved at tage fat i den velkendte indsigt, at ”unge altid mangler penge” – men bygget på en reel undersøgelse:

- Vores tanke var, at millennials ofte omtales som ”Generation Broke”, men vi fandt en undersøgelse, der viser, at nutidens unge rent faktisk har færre penge end tidligere generationer, fortæller Christoffer Boas og tilføjer:

- Og kombineret med, at det jo er de tidligere generationer, der ikke har passet på klimaet, så fandt vi på at lave et site, som skulle få forældrene til de unge til at betale for deres medlemskab af WWF.

På sitet - "Get your parent to pay for their mistakes by sponsoring your WWF membership" - kunne de unge give forældrene en slags karakterer alt efter, om de var meget klimabevidste eller slet ikke klimabevidste.

Og alt efter bedømmelsen ville regningen på deres søns eller datters medlemskab variere.

Stærke danske præstationer

Og den idé ramte altså juryen lige i hjertet. 

Så meget, at de kvitterede med guld til de to danskere, som lige er landet på en af Cannes mange restauranter, da Markedsføring fanger dem.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGITIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og nu skal der festes igennem?

- Det skal der. Vi er trætte efter at have været i gang i et døgn med at arbejde med vores idé, men det her er så fedt, så selvfølgelig skal det fejres, lyder det fra de to guld-vindere.

Det er imidlertid ikke første gang unge danske kreative klarer sig flot ved Young Lions.

I 2017 blev det til dansk sølv: Det tog Fie Lyster og Casper Mandrup, dengang Zenith, Publicis Media, sig af i det, der tidligere hed Cyber-kategorien.

Og sidste år blev det til guld i Film-kategorien: Det var Andreas Arnaa og Jesper Sichlau der dengang var på MediaCom Beyond Advertising – i dag er de på Brandhouse.