På Cannes Lions-festivalens sidste dag, fandt yderligere fire løver vej til danske hænder.

To sølv og to bronze blev det til. Fordelt på to bureauer og et bryggeri – og i kategorierne Film, Glass: The Lions for Change og Sustainable Development Goals.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

& Co. tog sig af to af løverne: En sølv og en bronze i Film-kategorien. Begge for filmen The Lift for Bianco Footwear, som New Land har produceret, og som tidligere på ugen vandt en bronzeløve i Film Craft.

Virtue, som i løbet af ugen blev den helt store, danske succeshistorie med bl.a. Grand Prix for Carlings-casen adDRESS the Future, snuppede endnu en løve til samlingen.

Denne gang en bronze for The Genderless Voice for Copenhagen Pride i kategorien Glass: The Lion for Change.

Og endelig tog Carlsberg en sølv-løve for Snap Pack-initiativet i verdensmåls-kategorien, Sustainable Development Goals.

To løver til Bianco-film

For & Co., som i 2017 vandt imponerende 11 løver – heraf to guld – for henholdsvis momondos The DNA Journey og TV 2’s Alt Det Vi Deler, har 2019 ikke været helt samme fest som for to år siden.

I løbet af ugen samlede bureauet fem shortlister i eget navn, hvortil kommer fem shortlister sammen med produktionsselskaberne Bacon og New Land.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Tidligere på ugen vandt New Land en bronzeløve i Film Craft for netop Bianco-filmen The Lift, men ellers var det først fredag aften, at det ellers massivt prisbelønnede danske bureau kom på vinderlisterne i Cannes. 

Men så var det til gengæld også i den prestigefulde, klassiske reklame-kategori, Film, og igen for Bianco og The Lift. Du kan se den her.

Artiklen fortsætter under filmen …

Kendte & Co.-film som SAS’s The Arrivals og VELUX The Indoor Generation, som også tidligere har vundet stribevis af priser, både herhjemme og i udlandet, fandt derimod overraskende ikke nåde for Cannes-juryernes blikke.

Carlsberg vandt juryens hjerter

Det gjorde til gengæld Carlsbergs nyskabelse ”Snap Pack”, en bæredygtig løsning til at binde 6-packs sammen uden plastik.

Initiativet, som det danske bryggeri lancerede i efteråret, og som kort efter fik store dele af verden til at sige ”Snap Pack”,  vandt fredag en sølv-løve i verdensmåls-kategorien Sustainable Development Goals.

Ifølge bryggeriet har man sammen med en række partnere forsket og arbejdet i tre år på at finde frem til løsningen, der kan holde på dåserne i en 6-pack uden brug af den traditionelle plastindpakning. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og miljøgevinsten er betydelig: Fuldt implementeret reduceres mængden af plastikaffald med over 1.200 ton globalt – ifølge bryggeriets beregninger svarende til 60 millioner plasticposer om året: En strategi helt i tråd med den gamle bryggers tanker, mener Carlsberg:

- Det ligger i vores formålsbeskrivelse altid at stræbe efter forbedringer, og med lanceringerne i dag viser vi tydeligt, at vi fortsat lever efter vores grundlæggeres værdier, sagde Carlsberg-gruppens koncernchef, Cees t' Hart ved præsentationen i efteråret.

Og en løve mere til Virtue

Og nå ja, så var der da også en ekstra løve til Virtue: En Glass: The Lion for Change, som gives til arbejde, der gør en forskel i verden.

Prisen, en bronze-løve, gik til The Genderless Voice for Copenhagen Pride.

Ideen med stemmen er, at den skal åbne øjnene hos f.eks. Apple, Amazon, Google og Microsoft for, at det betyder noget, når hjælpsomme AI-assistenter som Siri og Alexa taler med kvindestemmer, mens der ofte lyder en mandig røst, når banker og forsikringsselskabers kunstige intelligenser taler.

Casen vandt også tidligere på ugen tre gange bronze i kategorien Radio & Audio, og med fredagens løve lyder Virtues samlede regnskab ved Cannes Lions 2019 på 22 shortlister, en Grand Prix, en guldløve, en sølvløve og fem gange bronze.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Samlet har danske cases i år fået 43 shortlister og 14 trofæer: En Grand Prix, en guldløve, fem sølvløver og syv bronzeløver.

Her får du en oversigt over de danske præstationer ved Cannes Lions 2019.

LØVER

Digital Craft 

GRAND PRIX: Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Personalised Storytelling & Experience)

Film

SØLV: & Co. og New Land for The Lift for Bianco Footwear (Consumer Durables)

BRONZE: & Co. og New Land for The Lift for Bianco Footwear (Viral Film)

Sustainable Development Goals

SØLV:- Carlsberg Danmark for ”Snap Pack” for Carlsberg (Responsible Consumption and Production)

Glass: The Lion for Change

BRONZE: - Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen

Mobile

GULD: - Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Social Trends)

BRONZE: Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Co creation & User Generated Content)

Social & Influencer

- SØLV: Virtue for adDRESS the Future for Carlings (New Realities & Voice Activation)

Radio & Audio

BRONZE: Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen (Not For Profit/Charity/Government)

BRONZE: Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen (Sound Design)

BRONZE: Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen (Use of Audio Technology/Voice Activation)

Film Craft 

- SØLV: - Bacon Copenhagen for Almost Human for Carlsbergfondet (Script)

- BRONZE:New Land for The Lift for Bianco (Script)

Health & Wellness

- SØLV: Uitch Iscratch for Voiceless Women for organisationen New Lives (Direction)

 

SHORTLISTER

Sustainable Development Goals

- Mensch/Sansir for Closed for Maintainance - Open for Voluntourism for Visit Faroe Islands (Sustainable Cities and Communities)

- Carlsberg Danmark for ”Snap Pack” for Carlsberg (Responsible Consumption and Production)

Film

- & Co. for The Lift for Bianco Footwear (Consumer Durables)

- & Co. for The Lift for Bianco Footwear (Viral Film)

- & Co for The Arrivals for SAS (Travel)

- Bacon CPH for Almost Human for Carlsbergfondet (Screens & Event)

Mobile

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Data/Insight)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Co creation & User Generated Content)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Social Trends)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Social Business & Commerce)

Radio & Audio

- Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen (Not For Profit/Charity/Government)

- Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen (Sound Design)

- Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen (Use of Audio Technology/Voice Activation)

- Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen (Social Behaviour & Cultural Insight)

- Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen (Breakthrough on a Budget)

Creative eCommerce

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Social Behaviour & Cultural Insight)

Brand Experience & Activation

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (New Realities & Voice Activation)

Media

- Hjaltelin Stahl for Homeless Home Sale for Ekstra Bladet (Entertainment)

- MediaCom Beyond Advertising for United against Violence for Danner (Use of Social Platforms)

PR

- Mensch/Sansir for Closed for Maintenance for Visit Faroe Islands (Travel)

- Mensch/Sansir for Closed for Maintenance for Visit Faroe Islands (Crisis Comm. & Issues Management)

- & Co./Weber Shandwick for The Indoor Generation for VELUX (Corporate Image, Comm. & Reputation Managment)

- Virtue for Genderless Voice for Copenhagen Pride (Use of Technology)

Social & Influencer

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Consumer Durables)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (New Realities & Voice Activation)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Social Business & Commerce)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Social Behaviour & Cultural Insight)

Digital Craft

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Cross Cannel Storytelling)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Personalised Storytelling & Experience)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Innovative Use of Technology)

- Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen (Experience Design)

Entertainment

- & Co. for The Lift for Bianco Footwear (Fiction Film: Up to 5 minutes)

Innovation

 – Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen

Glass – The Lion for Change

 - Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen

Health & Wellness 

- Uitch Iscratch for Voiceless Women for organisationen New Lives (Direction)

- Uitch Iscratch for Voiceless Women for organisationen New Lives (Direction)

- Uitch Iscratch for Voiceless Women for organisationen New Lives (Cinematography)

Film Craft

- Bacon Copenhagen for The Indoor Generation for Velux (Direction)

- Bacon Copenhagen for The Indoor Generation for Velux (Cinematography)

- Bacon Copenhagen for The Arrivals for SAS (Direction)

- Bacon Copenhagen for Almost Human for Carlsbergfondet (Script)

- New Land for The Lift for Bianco (Direction)

- New Land for The Lift for Bianco (Script)