En håndfuld danske, kreative profiler var under reklame-VM i Cannes i sidste uge lukket inde i jury-lokalerne for at vurdere de mange tusinde indsendelser. 

Tre af dem fortæller her om de indtryk, oplevelser og tendenser, de har taget med fra det sydfranske.

”En reklame novice i Cannes”: Johanne Bruun Rasmussen, Hello Monday, Direct-kategorien:

- Ud over at have vundet et par løver på distancen, har jeg ikke stort kendskab til Cannes. Derfor var det også fyldt med ærefrygt, at jeg sagde ja til jury-tjansen. Jeg kommer med min digitale og designmæssige baggrund, og altså ikke noget prangende reklame-cv. 

- Forsikret om at min faglighed havde sin berettigelse i Direct-kategorien, gik jeg imidlertid i gang med at tygge de over 250 indsendelser igennem, og som en del af shortlist-juryen havde vi fordelen af at kunne gøre dette arbejde hjemmefra i ro og mag.

- Jeg havde nogle klare favoritter, og nogle af dem nåede også at blive shortlistede i Direct-kategorien. Det var cases som Volvos E.V.A. og The Tampon Book, eller Fearfull Girl, hvor en far til et offer fra et skole-skyderi giver den ikoniske amerikanske statue ”The Fearless Girl” skudsikker vest på og spørger: Hvordan skal hun kunne være fearless med alle de skoleskyderier, der foregår?

- Jeg synes det var et stærkt felt, men i Direct hylede vi primært kød i år. Det var Burger King, der blev den helt store vinder for “Whopper Detour” og “Burn That Ad”. Og det er da også sjovt, at Burger King driller McDonald’s, men er det SÅ sjovt? Jeg synes det ikke. 

- Til gengæld havde mange af mine favoritter bedre held i kategorier som Creative Strategy hvor for eksempel The Tampon Book fik guld. Casen byggede på, at tamponer i Tyskland er kategoriseret som et skønhedsprodukt og momsen er derfor 20 procent. På bøger derimod er momsen kun 7 procent, så en ny emballage, der kamuflerede tamponerne som en bog ændrede altså prisen. Sagen fik så meget omtale i Tyskland, at man nu er ved at ændre loven

- I det hele taget var jeg generelt blown away over den nye kategori Creative Strategy, hvor det virkelig føltes som om, vinderne havde noget på hjertet. Hvad end det var Canada Down Syndrom Society og deres Endangered Syndrome eller Volvos fantastiske E.V.A., som også kunne gå derfra med en Grand Prix. 

- En case som uden tvivl kommer til at ændre den måde, vi ser på sikkerheden i biler fremadrettet.

- Den danske Grand Prix og guldvinder hæver sig også langt over kødfesten. Og det er fantastisk, når et bureau som Virtue ikke alene lykkes med at overtale en kunde til sådan et projekt, men også får den internationale hæder, det fortjener. 

- Kæmpe skud ud til Virtue, jeg håber, det er en game changer. De lykkedes i hvert fald med at belyse et problem, som Carlings jo selv er en del af, og det første store skridt mod at løse problemer er som bekendt erkendelse …

- Den sidste case, jeg bare må fremhæve, inden jeg løber tør for anslag, er “Do Black - The carbon limit credit card”. Endnu engang må hele verden se sig slået af svenskerne, for er der ét projekt, der forhåbentlig kommer til at ændre fremtiden, så er det det:

- Et kreditkort, der ikke bare holder styr på dine penge, men også dit CO2-aftryk. G·E·N·I·A·L·T.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

”Årets vigtigste ord er Impact”: Lars Samuelsen, Chief Strategy Officer & Head of Digital Grey Nordic, Media-juryen:

- Efter at være vendt hjem fra det sydfranske fredag har der nu været et par dage til at reflektere over tendenser og tematikker, der ser ud til at have kendetegnet dette års Cannes Lions.

- Forskellige jurymedlemmer vil helt sikkert have forskellige oplevelser, så nedenstående er baseret på mine personlige oplevelser, samt de mange samtaler jeg har haft med jurymedlemmer fra andre kategorier.

"Game Changer"

- Fra flere jurymedlemmer lød det, at man var blevet enige om, at det som skulle hyldes i år, skulle være ideer og handlinger, der havde karakter af at være ”game changers”. 

- Det handlede i høj grad om at præmiere ideer, der udstikker en ny retning for branchen og skabe inspiration og grobund for den transformation af kommunikationsindustrien som der efterspørges fra alle sider. 

- Hvorvidt det er et fornuftigt parameter at lægge ned over alt arbejdet i en kategori, vil jeg lade være op til den enkelte at vurdere.

"Impact"

- Er formentligt det mest anvendte begreb fra dette års festival. Kort fortalt har man (endelig) insisteret på, at aktiviteter skal skabe reelle adfærdsændringer og handlinger.

- Det er ikke længere nok, at man får x-antal milliarder (ja, det er der, vi er) views. I år er det endelig gået op for dommerne, at views, clicks etc. ikke er et mål i sig selv. 

- Der er for mig ingen tvivl om, at vi i de kommende år vil se en øget fokus på, at ideer, der vinder stort i Cannes, skal kunne bevise, at de har skabt reelle forandringer i den virkelige verden (altså den uden for case-videoen).

"Meaningful metrics"

- I forlængelse af ovenstående er der i øvrigt startet en interessant diskussion om ”meaningful metrics”. Når alle kampagner som minimum beretter om flere hundrede millioner views, er det så overhovedet et begreb, der giver mening, eller skal man rette sit blik andetsteds hen? 

- Mange af de ideer, der har vundet stort i år, har haft en eller flere metrics, som de har influeret positivt og som fungerer som en elegant afslutning på hele aktiviteten. Det er ved at blive en kunst i sig selv at gennemgå datakilder og blive helt skarp på, hvad der er kampagnens reelle ”data story”.

"People before tech"

- Fortsættelse af en tendens vi har set i de seneste år er, at teknologi i stigende grad er trådt i baggrunden til fordel for den menneskelige interaktion og brugeroplevelse. 

- I år var denne udvikling kraftigt forstærket af en række empiriske analyser, der påviser, at virksomheder i dag overinvesterer i teknologi og underinvesterer i ideer og branding. 

- Især studier, der fremskriver de økonomiske konsekvenser for en virksomheds vækstmuligheder, var interessante og bidrog i høj grad til at sætte fokus på en udvikling, der syntes at være kørt af sporet.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

”Mindre fyrværkeri, flere fyrtårne”: Thomas Kolster, Goodvertising, Sustainable Development Goals-juryen:

- Man kan sige, at Goodvertising igen gik sin sejrsgang nede i Cannes, når man kigger på tværs af kategorierne. Men på tværs af juryerne virker det også som om, diskussionerne har ændret sig: 

- Arbejderne skal gøre en reel forskel. Dette var især noget, som var vigtigt i vores kategori, Sustainable Development Goals. 

- Personligt var det spændende for mig at have David Droga fra Droga5 som jurypræsident. Da jeg skrev min bog, Goodvertising, var han en af de første, jeg interviewede, så på en måde er cirklen sluttet. 

- David er også den eneste, som har været udnævnt til jurypræsident fem gange og SDG-løverne uddeles på festivalens sidste dag, hvilket siger noget om, hvor vigtig Cannes mener, den nye kategori er. 

- Det er kun andet år, de uddeles. Det gør selvfølgelig også, at vi som jury har et større ansvar for at vise lyset fremadrettet. David Droga formulerede formålet meget godt: Vi kigger ikke efter fyrværkeri, men fyrtårne. 

- Når dommerne skærer fyrværkeriet fra, er det en god mulighed for os danskere – her kan vi nemlig konkurrere på den gode idé uden at have kæmpe-budgetter i ryggen.

- Det var rigtig fint at se Carlsbergs arbejde med Snap Pack blive hyldet med sølv. I juryen var vi især imponerede over, hvordan Carlsberg har satset alt på en emballage-innovation, som ligeså vel kunne være blevet hadet at forbrugerne. Og en innovation, som stopper plastik forurening ved kilden. 

- Impact og skalerbarhed var i højsædet, hvilket man også kan se på tværs af vinderne – og der blev ikke givet ved dørene. 

- Min favorit, Do Black, et kreditkort som ikke alene viser et CO2-estimat af dit forbrug, men også har en CO2-grænse på kortet, som man kender fra sin kreditgrænse, kom kun hjem med tre bronzer. 

- Kortet var ikke på markedet endnu og skulle først lanceres i oktober 2019 – det fik vi nogle meget ophedede diskussioner ud af i juryen. 

- En ting, der gjorde mig ekstremt ærgerlig, når vi arbejdede os igennem de omkring 900 indsendelser var, at der var få indsendelser i kategorierne No poverty, Zero Hunger, Clean Water & Sanitation, Afforadable and Clean Energy samtClimate Action

- Ekstremt vigtige kategorier, så her er en mulighed for alle, som gerne vil bruge kreativitet til at løse nogle af verdens største udfordringer. 

- Cannes så også sin første klimaprotest fra den aktionsdrevne gruppe Climate Extinction, der prøvede at råbe industrien op. Mere end 14 personer blev anholdt. 

- Protesten er et klart opråb til vores industri om at tage vores ansvar seriøst – og her er SDG’erne en oplagt mulighed for at vise, hvordan nogle af klodens mest kreative kan finde reelle løsninger til de store globale social og miljømæssige udfordringer. 

- Og så var der skam også en mindre protest over for festival-palæet, hvor to kreative havde hængt skilte op med budskabet ”Free Droga” og lavet en fundraising-kampagne for at kippe flaget for kreativiteten. 

- Årsag: Droga5, et af verdens mest kreative bureauer, blev for nylig solgt til Accenture ligesom danske Hjaltelin Stahl, men der er mange i branchen, der ser det som at sælge ud på bekostning af det gode håndværk. 

- Cannes har stadigvæk en berettigelse, ingen festival er større og mere indflydelsesrig, men der er ingen tvivl om, at der stadigvæk er et krav om udvikling. 

- Der var færre deltagere i år – og jeg så kun meget få danskere med et festivalpas, de fleste deltog i festivalens sideevents, der da også vokser år for år. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.