Om en god måneds tid tager verdens største kreative festival - Cannes Lions International Festival of Creativity – hul på kåringen af årets bedste kommercielle kommunikation.

Og blandt de branche-profiler, der skal pege på dette års shortlistede og vindere i den sydfranske badeby, finder man fire danske navne fra fire forskellige bureauer.

Det oplyser TV 2, der er den officielle danske repræsentant for Cannes Lions i Danmark.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

De fire danske jurymedlemmer er:

Thomas Kolster, grundlægger og kreativ direktør i Goodvertising Agency. Han skal sidde med i ”Sustainable Development Goals Lions Jury”.

Johanne Bruun Rasmussen, partner og designer hos Hello Monday. Hun skal sidde med I “Direct Shortlist Jury”.

Thomas Pries, grundlægger og kreativ direktør hos The Unicorn. Han skal sidde med i ”Film Shortlist Jury”

Lars Samuelsen, Chief Strategy Officer & Head of Digital Grey Nordic. Han skal sidde med i ”Media Shortlist Jury”.

Markedsføring har spurgt de fire, hvad det betyder for dem at være valgt ud – og hvad de har tænkt sig at kigge efter i deres respektive juryer.

Thomas Kolster: ”Jeg er træt af marketing gimmicks”

Hvad betyder det for dig personligt at være udtaget?

- Jeg har længe råbt op om, hvordan virksomhederne skal se bæredygtighed som en mulighed. Så selvfølgelig er jeg glad for at sidde med ved bordet, når linjen skal lægges for, hvad der skal betragtes som arbejde, der gør en forskel. Jeg kan jo alligevel ikke holde kæft. 

- At Cannes for andet år i træk vælger at bringe fokus på FN's Verdensmål viser også, hvordan målene er blevet mainstream, og det bør hverken brands eller bureauer ignorerer. 

Har det betydning for dit bureau?

- Måske, måske ikke, men det er jeg egentlig ret ligeglad med! Det vigtigste for mig er, at der kommer mere fokus på innovative løsninger til de store samfundsudfordringer, vi står overfor.

Hvad kommer du særligt til at kigge på/lægge vægt på i din kategori?

- Impact, impact, impact. Jeg er træt af marketing gimmicks. Jeg vil se arbejder, der gør en reel forskel - og som gør børn stolte over deres fars eller mors arbejde. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Johanne Bruun Rasmussen: ”Jeg kommer hjem med hovedet fuld af inspiration”

Hvad betyder det for dig personligt at være udtaget?

- Det er selvfølgelig en kæmpe ære. Jeg synes altid, jeg flytter mig som designer i kølvandet på jury-arbejde, og derfor siger jeg også altid ja, hvis jeg kan få det til at passe ind. Man lærer simpelthen vildt meget af at høre dygtige mennesker diskuterer en masse fantastisk arbejde. At det denne gang er i Cannes, føles naturligvis som en ekstra fjer i hatten.

Har det betydning for dit bureau?

- Det betyder selvfølgelig noget, at jeg kommer hjem med hovedet fuld af inspiration, ellers ved jeg ikke om det betyder så meget, måske møder jeg nogen spændende mennesker, der vil lave noget med os, who knows?

Hvad kommer du særligt til at kigge på/lægge vægt på i din kategori?

- Jamen, jeg er jo en hund efter det digitale brugt på en overraskende eller spændende måde. Samtidig er der jo ikke noget federe, end når den gode ide rent faktisk virker.

Lars Samuelsen: ”Simple, elegante originale ideer bliver mit fokus”

Hvad betyder det for dig personligt at være udtaget?

- Cannes Lions har jo altid haft en særlig status i branchen, og selvom verden har forandret sig og man nu sørger inspiration mange forskellige steder, vil festivalen altid være helt sin egen. 

- Personligt bliver det spændende at komme helt tæt på det ”cirkus”, der gennem årerne ofte har været det ”benchmark” som meget arbejde er blevet målt op imod. Vigtigst bliver nok den inspiration, der kommer ved at gennemgå så meget arbejde og gennem dialogen med dygtige kollegaer fra hele verden.

Har det betydning for dit bureau?

- Forhåbentlig betyder det, at jeg kommer tilbage med ekstra inspiration og spændende løsninger, der kan bidrage positivt til de løsninger, som vi udvikler for vores samarbejdspartnere. 

- Det vil nok også give en øget forståelse for selve processen omkring indsendelser og bedømmelse af arbejde, der kan bidrage positivt til, hvordan vi designer de kommende års submissions.

Hvad kommer du særligt til at kigge på/lægge vægt på i din kategori?

- Simplicitet bliver et nøgleord for mig i år. I de seneste år virker det som om, at vi som branche har glemt hvor kraftfuldt et budskab kan være, hvis der skæres helt ind til benet. 

- I dag er alt for mange aktiviteter og kampagner baseret på voldsom kompliceret teknologi og narrative strukturer, som ingen mennesker uden for bureaubranchen har interesse for eller tid/lyst til at involvere sig i. Simple, elegante, originale ideer og aktiviteter bliver mit fokus for i år.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Thomas Pries: ”Jeg er sindssygt stolt”

Hvad betyder det for dig personligt at være udtaget?

- Jeg har faktisk altid set juryen i Cannes som topmålet af klap på skulderen og anerkendelse inden for branchen. Og så når klappet pludselig rammer én selv, som det gør med mig nu, så kan man have en tendens til at tale det lidt ned igen. Men det er jeg sgu blevet for gammel til nu:) 

- Så helt ærligt: Jeg er helt sindssygt stolt, hverken mere eller mindre, og jeg glæder mig som et lille barn til at se alle indsendelserne. Desuden har jeg stor faglig respekt for de andre danske repræsentanter, så det er et team der er fedt at være en del af.

Har det betydning for dit bureau?

- Jeg ville være et slemt skarn hvis jeg sagde, det ingen betydning har for mit bureau “The Unicorn”. For det har da en kæmpe betydning med den anerkendelse, der ligger i at blive valgt ud til så vigtigt et hverv som dette. 

- Man dømmer jo selvfølgelig bureau neutralt, men vores vision i The Unicorn om at lave originalt arbejde der er folks tid værd, stemmer selvfølgelig overens med mit eget syn på reklame, så det er de briller, jeg har på når jeg skal dømme. 

Hvad kommer du særligt til at kigge på/lægge vægt på i din kategori?

- Det, der skal anerkendes og fremhæves, skal først og fremmest være unskippable, da tid efterhånden er den vigtigste faktor i vores allesammens liv.

- Og så kigger jeg efter en følelse af at være underholdt, at få noget foræret af filmen, at kvaliteten er i højeste kvalitet, og igen - at det er originalt og værd at bruge tid på.

Sidste år lød den danske høst i Cannes på 20 shortlister og syv løver: En af sølv og seks af bronze. 

Og ikke at forglemme dansk guld i Young Lions Film-kategorien.

I år løber Cannes Lions af stablen fra den 17. til den 21. juni.

FAKTA: Sådan findes de danske jurymedlemmer:

  • Nomineringen af danske jurymedlemmer til Cannes Lions følger de retningslinjer og kriterier, TV 2 modtager fra Cannes.
  • TV 2 modtager kandidatforslag fra Kreativitet & Kommunikation og Creative Circle
  • TV 2 indsender alle kandidatforslag til Cannes Lions
  • Cannes Lions udvælger og vurderer ud fra de opstillede retningslinjer og kriterier, og TV 2 har ingen indflydelse på det endelige valg af danske jurymedlemmer.
  • Det er Cannes Lions, der tager den endelige beslutning om, hvem der skal være jurymedlemmer fra Danmark.
  • Det er et større puslespil, der skal gå op, hvor festivalen ønsker at sikre, at jurymedlemmerne i Cannes repræsenterer alle bureaunetværk, et bredt spektrum af meritter, begge køn osv.