Lad os slå det fast med det samme: Selvom Circle K (det tidligere Statoil) er i luften med ”Børnekaffe”, så er der ikke tale om kaffe til børn, men derimod om en kaffe-kampagne til fordel for børn.

Kaffen kan i øjeblikket fås i butikkerne på alle landets Circle K-servicestationer, og målet er at samle så mange penge ind, at BørneTelefonen hos Børns Vilkår kan holde morgenåbent.

- Sidste år havde BørneTelefonen 202.500 henvendelser fra børn, som havde brug for nogen at snakke med. De kunne desværre kun besvare 83.111 af dem, lyder det fra Ann Kirstine Havsteen, kommunikationsdirektør i Circle K, i en pressemeddelelse.

- For at skabe opmærksomhed om dette har vi derfor lanceret Børnekaffe og indgået i et samarbejde med Børns Vilkår, der skal bidrage til, at BørneTelefonen kan hjælpe flere børn, fortsætter hun.

For hver kop Børnekaffe, der sælges i en af Circle K’s butikker, går fem kr. til at udvide BørneTelefonens åbningstid, hvoraf kunden betaler 2,50 kr. og Circle K fordobler beløbet. Målet er en samlet donation på minimum 1 mio. kr.

Hvad er mon meningen?

Det kreative bureau bag Børnekaffen er Uncle Grey, hvorfra det lyder, at kampagnen udspringer af en undersøgelse fra Børns Vilkår som viser, at rigtig mange børn har det svært om morgenen.

- Så det er ikke bare et problem, vi har grebet ud af den blå luft, lyder det fra Magnus Breum, der er den kreativt ansvarlige for kampagnen hos Uncle Grey.

- Folk har en tendens til at lukke øjnene for skræmmekampagner, og derfor bruger vi en anderledes og humoristisk tilgang som våben til at trænge gennem støjen. For det at sælge et produkt og derigennem støtte et velgørende formål, er ikke nogen ny opfindelse, fortsætter han.

Bureauet vurderede, at der i dette tilfælde skulle et utraditionelt greb til for at få folk op af stolene og åbne deres øjne for et problem, der nemt overses.

- Så vi fortæller en historie, som måske var blevet overhørt, hvis vi ikke havde eksekveret kampagnen på denne måde, siger Magnus Breum, der har nydt samarbejdet med kunden:

- Circle K har fra start af vist mod og er selv gået forrest med et ambitiøst mål om at skabe en anderledes kampagne, som stikker ud i reklamejunglen, slutter han.

Se en film fra Børnekaffe-kampagnen herunder: