De fleste, der var unge og teenagere i 90’erne, husker ham: Brenda og Brandons fornuftige film-far fra TV-serien ”Beverly Hills 90210”, der altid var klar med gode råd til de unge. 

Nu er skuespilleren bag rollen, James Eckhouse, der også er kendt fra film som Fatal Attraction og The Avengers, igen på danske skærme:

Denne gang som frontfigur i en ny reklamekampagne for investerings-appen June by Danske Bank. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Fra i dag, den 26. december, optræder han således i en række nye film, hvor han leverer en ægte Dad Talk til målgruppen om at tænke opsparing og investering. Ikke bare forbrug.

- For os handler det her om at levere et forholdsvis seriøst budskab med et glimt i øjet, siger Dorthe Krogh Jensen, der er marketingchef for investering i Danske Bank. 

Et godt valg

Dorthe Krogh Jensen siger til Markedsføring, at kampagnen har to målsætninger: Dels at øge kendskabet til June by Danske Bank som brand - og dels at skabe interesse for investering i målgruppen:

- Vi befinder os jo som bekendt i et lavrentemiljø i dag, så man får ikke så meget ud af pengene ved at lade dem stå på en almindelig bankkonto, siger hun.

Om valget af Beverly Hills-stjernen siger hun:

- Vi ved, at mange bliver fjerne i blikket, når man taler økonomisk planlægning. Så det var vigtigt at finde en person, som målgruppen ville være åbne overfor og lytte til. Gerne med glimt i øjet. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Så da Eiffel foreslog James Eckhouse, var Dorthe Krogh Jensen med det samme klar over, at det var et godt valg:

- Han er troværdig og en rar person i de roller, han spiller, og vi kunne lide bureauets idé om, at vi skulle alliere os med en skuespiller, som rigtig mange i målgruppen har et forhold til.

Fornuftens stemme

Hos Eiffel var man ret hurtigt inde på, at netop James Eckhouse var den rette til at levere en kærlig opsang til en svær målgruppe: 

Unge voksne, som har gang i både karriere, forhold, forbrug og familiestiftelse, men måske ikke helt så meget i langsigtet økonomisk planlægning.

- Det er en gruppe af meget forskellige mennesker. Men de har en ting til fælles: De var alle børn eller unge i 90’erne, siger kreativ direktør Janus Hansen, der tilføjer:

- Så vi valgte en genkendelig skuespiller, der alders- og typemæssigt kunne agere fornuftens stemme og snakke investering til de danske kids.

Den amerikanske skuespiller er i øvrigt ikke helt ubekendt med Danmark.

Kender Danmark

- James Eckhouse fortalte under optagelserne, at han som dreng havde et par fantastiske ferier i København med sine forældre, mens familien i en periode boede lidt uden for London, beretter Eiffels CEO, Tobias Høgsberg.

Senere tomlede en ung James Eckhouse rundt i Europa, inden han skulle starte på studierne, og kursen blev igen sat mod Danmark.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det gik dog ikke helt efter planen, for ingen danskere ville rigtig samle den unge amerikaner op.

- Han mente selv, det måske var på grund af hans lange hår, fortæller Tobias Høgsberg, men til sidst kom en ung tømrer med kone og tre børn den nødstedte amerikaner til undsætning.

Det endte endda i et dansk jobtilbud, men trods fristelsen rejste James Eckhouse alligevel tilbage til USA for at læse fysik og biologi på universitetet. Og blev skuespiller …

Dad Talks-kampagnen fra June by Danske Bank går live 26. december, og filmene kan opleves online på Facebook, YouTube og Instagram.

Se to af filmene, der er instrueret af Sune Lykke Albinus og produceret af Octopuss – her.

Credits under filmene.

Heart to heart

You have the power

Credits

Eiffel

  • Idé og koncept: Janus Hansen
  • Creative Director: Janus Hansen
  • Strategic Director: Tobias Høgsberg
  • Head of Art: Andreas Rasmussen
  • Account Manager: Lea Halby

Octopuss

  • Instruktør: Sune Lykke Albinus 
  • Producer: Morten Peglau 
  • DoP: Jonas Berlin 
  • Lyd: Jacob Høgsberg 
  • Klipper: Karl Christian Broholm 
  • Grading: Jonathan Lieb