På blot 150 år er Esbjerg groft sagt gået fra at være en et par gårde og en samling skure på en sandstrand til landets femtestørste by.

Det er jo en fantastisk væksthistorie, men det er ikke én, der bliver fortalt så tit.

Det skyldes nok, at beboerne i den sydvestjyske havneby ikke bruger tiden på snak og pral, men i stedet knokler løs i fx byens boomende off-shore-industri.

Men succesen skal formidles, så Esbjerg kommune har hyret et reklamebureau til at hjælpe dem og esbjergenserne i gang med praleriet i forbindelse med byens 150 års fødselsdag.

Det har nu resulteret i en kampagne, hvor selvironien er bærende, fortæller Thomas Reil, der er kommunikationschef ved Esbjerg Kommune.

- Esbjerg er en fantastisk by, og det ved esbjergenserne godt. Vi er bare ikke så gode til at snakke højt om det. Kampagnen er ment som en sjov gimmick, hvor der bliver prikket lidt til fordommene, men den er også alvorlig, siger han.

- Vi vil nemlig gerne gøre op med den vestjyske beskedenhed. Vi har så meget at være stolte af her i Esbjerg blandt andet inden for sport, natur og kultur. Vi tror på, at selvironien kan være med til at åbne op, og gøre os alle sammen lidt bedre til at prale af vores by, fortsætter Thomas Reil.

Midtjysk bureau står bag

Det er det midtjyske bureau Happy, der har hjulpet Esbjerg Kommune med at realisere den selvironiske kampagne.

To fra teamet bag kampagnen er esbjergensere, og ifølge Thomas Reil, har indsigterne udefra været en styrke i processen.

- Vi samlede et hold af nuværende og tidligere esbjergensere. Og folk der intet forhold havde til byen.

- Det har gjort os i stand til at komme hele vejen rundt om de fordomme og indsigter, der hersker omkring Esbjerg, hvilket har været utrolig værdiskabende for kampagnen, siger Thomas Reil.

Esbjerg er noget ganske særligt

Mathias Christensen, der er kontaktchef hos Happy og selv er opvokset i Esbjerg, mener også at Esbjerg kan noget helt specielt.

- Esbjerg har både storbyens puls og de mindre byers ro, men i Esbjerg får vi ikke råbt så højt og klart, at folk hører os, og netop derfor trængte vi til nogle, der kunne rykke lidt ved vores jyske beskedenhed, siger han.

Derfor skabte Happy den fiktive pralekonsulent Jes S. Bjerg. Ham møder esbjergenserne i kampagnen, hvor han gennem en række alternative øvelser forsøger han at lære prale-holdet at prale af Esbjerg ved hjælp af alt fra positivt udsyn til uvante superlativer.

Kampagnen der lige nu kan opleves på kommunens Facebook-side, på Instagram, på outdoors i byens rum og i Nordisk films biografer, er ifølge Mathias Christensen kommer fornuftigt fra start med bl.a. over 45.000 visninger.

Du kan tjekke kampagnesitet ud her, og se det første afsnit i prale-sagaen, der strækker sig over fem afsnit, herunder: