Musik er følelser, og det er Hi Fi Klubbens nye reklame-univers i den grad også. 

Men ikke på den måde, man umiddelbart ville forvente.

Bag det nye univers står reklamebureauet &Co., og første officielle kampagne-step blev taget onsdag aften med offentliggørelsen af tre minutter lang kampagnefilm, produceret af Bacon og instrueret af Martin Werner.

Filmen blev offentliggjort på HiFi Klubbens YouTube-kanal i går aftes ved midnatstid og på deres Facebook-side ved 7-tiden i morges, og reaktionerne er ikke udeblevet:

Samlet antal video-views er lige nu stærkt på vej mod de 300.000 - alene mens denne artikel er skrevet, er der bare på Facebook kommet 25.000 til.

Men det er nu mere involveringen, der betyder noget, lyder det fra Senior Art Director Martin Storgaard fra &Co.

Og tjekker man kommentarsporet på YouTube - kanalen, hvor alverdens trolls elsker at hade reklamer - så falder der ord og vendinger som This was amazing, powerful stuff, If only more ads were like that, I wouldn’t need a skipbutton.

Fra nørderi til nærvær

HiFi Klubbens CEO Christoffer Arensbach fortæller her, hvad formålet med det nye univers er:

- Vi har i mange år kæmpet en aktiv kamp mod dårlig lyd, og det har måske bidraget til at give nogle den opfattelse, at vi har været lidt nørdede og arrogante, siger han og fortsætter:

- Derfor vil vi gerne åbne vores koncept og kommunikere mere inkluderende. Fortælle meget mere om, hvad vi er, og hvem vi er. Og det synes vi filmen her gør. Da vi præsenterede den internt, var begejstringen kæmpestor. Det er hjerteblod for os.

Undervejs i filmen ser man fx en række scener, hvor folk glemmer at lytte - til deres krop, til hinanden, til deres børn, til musikken, til naturen osv.

-  Konkret skal filmen gerne få folk til at overveje, om det er værd at lægge mobilen fra sig og fokusere på, hvad de laver – uanset om det handler om nærvær med børnene eller tosomhed med pladespilleren, siger Christoffer Arensbach.

Og her, kære læser, inden vi spørger Martin Storgaard fra &Co. om, hvorfor filmen er blevet som den er, bør vi lige hejse spoiler alert-flaget.

En usædvanlig fortæller

- Udgangspunktet var, at fok generelt er for dårlige til at lytte - på alle måder. Så ideen var at skabe et univers, der i sit budskab opfordrer til netop det. Ikke bare til at lytte til den eller den musik eller den og den højttaler, men at lytte i alle livets aspekter, siger Martin Storgaard.

Og som noget ganske usædvanligt for et brand, der reelt sælger lyd, så er hovedpersonen og fortælleren i filmen døv.

- Vi faldt undervejs i vores arbejde over en viden om, hvordan døve rent faktisk lytter. De benytter sig fx af mundaflæsning og tegnsprog, de mærker vibrationer i deres omgivelser, og det kræver jo en ganske anden tilstedeværelse og koncentration end den, vi andre af og til præsterer i hverdagen.

- Og det fokus, den øjenkontakt, bidrager meget stærkt til at skærpe sanserne og øge nærværet. Præcis de budskaber, vi gerne vil formidle.

Og hovedpersonen - er han reelt døv?

- Det er han. Han hedder Curt, stammer fra Kentucky og har i øvrigt selv en bemærkelsesværdig historie at fortælle, da det fx først ret sent blev opdaget, at han var døv. I dag arbejder han i det små med skuespil, men han siger, at projektet her har betydet meget for ham personligt. Fx at han har fået mod til at arbejde med speak. Det har han ikke turdet tidligere.

Se HiFi Klubbens nye film her. Credits under filmen.

Credits

  • Thomas Hoffmann - Creative Director
  • Martin Storgaard - Senior Art Director
  • Kristian Eilertsen - Senior Copywriter
  • Christian Grosen - Account Director
  • Mette Kruse - Account Manager
  • Ørnulf Johnsen - Strategic Director
  • Emil Towity - Senior Social Media Planner
  • Anders Martin Jensen - Graphic Designer
  • Anders Toustrup Darre - Executive Agency Producer
  • Stevan Stoltz-Andersen - Agency Producer
  • Bacon CPH – Production Company
  • Martin Werner – Director
  • Samuel Cantor - Producer
  • Lasse Frank – Director of Photography
  • Rasmus Gitz - Editor