I 2016 brugte det sønderjyske trykkeri Toptryk Grafisk hverken annoncekroner på bannerreklamer, Google AdWords eller en af de utallige andre digitale annoncerings-muligheder.

I stedet tog trykkeriet sin egen medicin og brugte broderparten af marketingbudgettet på trykte B2B direct mail-kampagner.

Og hvad blev resultatet? En omsætningsfremgang på 25 pct. i forhold til året før.

– Når vi sender et personligt brev til vores potentielle kunder, åbner næsten alle det. Alle giver det mindst et par sekunders opmærksomhed, så hvis indholdet er interessant nok, har du fat i kunden, lyder det fra Palle Bo Schmidt, salgs- og marketingchef i Toptryk Grafisk, i en pressemeddelelse.

- Du føler ingen forpligtelse til at kikke på en reklame, der popper op på skærmen, men det gør du med et brev. Ofte oplever vi også, at det materiale, vi sender, bliver gemt og derfor har en langtidseffekt. En annonce på nettet er jo væk i det øjeblik, du klikker på noget andet, fortsætter han.

Trykkeri: AdWords er for dyre

Palle Bo Schmidt peger fx på, at priserne på Google AdWords er for høje. Han mener ikke, det er unormalt, at en ny kunde koster 3.000 kr. den vej.

 – En trykt kampagne koster cirka syv kr. stykket inklusiv porto, og ved hver udsendelse bliver omkring to procent af vores modtagere til kunder. Med en trykt direct mail-kampagne koster en ny kunde altså 350 kr., siger Palle Bo Schmidt og påpeger, at også Google anvender direct mail-kampagner, når der skal hverves nye kunder.

Selvom 2016 har været et godt år for virksomheden, planlægger Toptryk Grafisk ikke at holde sig fra online markedsføring i fremtiden.

Google AdWords har det sønderjyske trykkeri dog ingen planer om at vende tilbage til.

– Vi droppede onlinedelen i vores markedsføring fuldstændig i hele 2016 som et eksperiment for at se effekten, men vi kommer også til at bruge onlinekampagner igen. For eksempel bannerannoncer på udvalgte steder, hvor vi ser gode chancer for at ramme vores målgruppe. Men vi så altså intet fald i besøgende på vores website, da vi fjernede Google AdWords, slutter Palle Bo Schmidt.