Pssst, pssst, pssst - et seriøst skvæt af Hugo Boss, Versace eller Ralph Lauren og så lige et til – pssst - og aftenens scoring er stensikkert hjemme.

Især blandt unge teenagedrenge huserer troen på, at en tung parfume-sky er adgangsbilletten til lækre damer, men det er faktisk et reelt problem, for de unge udsætter sig i høj grad for risikoen for at udvikle parfumeallergi. 

Den risiko ved hverken drengene eller deres forældre nok om, mener Miljøstyrelsen, som derfor nu er gået i luften med en kampagne, Natual Talents, der skal få de unge fyre til at skrue ned for parfume-forbruget.

Kampagnen og strategien bag er udviklet af bureauet Konstellation & Republica, som vandt opgaven efter et udbud blandt 10 bureauer, og den gør sig bl.a. bemærket ved at lade målgruppen selv udvikle kampagne-elementer og budskaber undervejs.

Aktiviteterne blev kickstartet ved en noget usædvanlig biografevent i Palads i København, hvor publikum i øvrigt også for første gang kunne opleve YouTube og Dansk Reklame Film mixet. 

Deltagere - ikke tilskuere

Om baggrunden for at involvere målgruppen, der er kendt for at være notorisk vanskelig at ramme, fortæller strategichef Bettine Ortmann fra Konstellation & Republica:

- Ud over at vi ved, at teenagedrenge i dag bruger rigtig meget tid på YouTube, så tilhører de også en generation, der i høj grad er vant til at være deltagere frem for tilskuere, siger hun og tilføjer:

- En anden motivation for at inddrage målgruppen er indsigten om, hvor engageret og involveret man kan blive i selve processen, når man arbejder med budskaber og kommunikation. Som oftest ender det med, at man selv bliver overbevist om budskabet, når man arbejder med det. 

Kampagnen rummer også både spil- og konkurrence-elementer, idet de unge inviteres ind som deltagere i Natural Talents Wanted – en aktivitet, der byder på muligheder for at kreere sine egne film og sine egne budskaber til kampagnen.

Bootcamp med YouTubere

Til formålet har parterne oprettet kampagnesitet naturaltalents.dk, hvor de unge kan uploade deres bud på en film til Miljøstyrelsen, og de og deres venner kan stemme på de bedste. 

Mod slutningen af oktober vil de bedste film blive udvalgt til at deltage i en Bootcamp, hvor de i bedste X Factor-stil vil blive coachet af erfarne reklamefolk og ikke mindst YouTuberne Gex og Husum. 

De to YouTubere vil også være med til at vælge de film, der går videre i en live-finale på SoMe, hvor den endelige vinder findes. 

- Vi glæder os utrolig meget til at se, hvad drengene byder ind med – og ikke mindst hvilke budskaber og vinkler, de selv finder mest interessante at fremhæve, siger junior planner Astrid Kaae Søgaard fra Konstellation & Republica. 

Modigt af kunden at slippe styringen

Den nye kampagne blev kickstartet forleden med en event i forbindelse med premieren på filmen ”Team Albert”, der handler om YouTuberen Albert Dyrlund, og Gex' første indslag på egen YouTube-kanal er hen over weekenden allerede nået op på 21.000 views og næstne 800 likes.

Kampagnen kører som en ren digital kampagne, hvor alt kan ske, som det hedder fra bureauet, hvor strategichef Bettine Ortmann har stor ros til Miljøstyrelsen for samarbejdet:

- Vi har været utrolig glade for samarbejdet med Miljøstyrelsen, som både har udvist stort mod og tillid til os som bureau, siger hun og tilføjer, at det nærmest også er nødvendigt at turde slippe sit brand i dag:

- I dag kan man ikke køre kampagner som i gamle dage, hvor man ofte kørte et burst i en måned og så bagefter gik ind og målte på effekten. I dag er alting i realtid, vi følger hele tiden op, og en kampagne som denne kan jo udvikle sig i mange retninger. Så det er modigt at Miljøstyrelsen at give slip og være villig til at kommunikere uden de løftede pegefingre, man ellers ofte ser i de kampagner, der skal påvirke en adfærd.

Følg med på Facebook her - og på kampagnesitet her.

Herunder kan du se videoen om, hvordan det gik til, da YouTube og Dansk Reklame Film blev blandet i en anderledes cocktail i Palads i København - efterfulgt af Gex' egen film om eventen.