Komikeren Finn Nørbygaard, der sammen med makkeren Jacob Haugaard blev folkeeje i slutningen af 1980’erne takket være bl.a. Tuborg Squash-reklamerne, er tilbage på reklame-scenen.

Denne gang som frontfigur i en kampagne fra investeringsvirksomheden Sparinvest, hvor komikeren, der mistede millioner i forbindelse med IT Factorys spektakulære krak i 2008, kommer med fem gode råd om investeringer.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Mit navn er Finn Nørbygaard, og jeg havde engang vildt mange millioner. Men så en dag var alle mine penge væk. Jeg var nemlig meget ufornuftig med mine investeringer, og derfor tabte jeg hele min formue inklusive hus og bil, indleder han kampagnefilmen med.

Sætningen fandt komikeren selv på, og han er stolt af den, fortæller han til Markedsføring.

- Jeg synes jo, der er noget OBS! over den og hele kampagnen. Det kan jeg godt lide. Hvis folk kan lære af de fejl, jeg har begået, så er det alletiders, siger han.

Han kalder kampagnen for ”ærlig”, og det var en af grundene til, at han sagde ja tak til at deltage.

En anden er naturligvis, ”at der jo også venter en god check i den anden ende”.

Sparinvest – der forvalter en samlet kapital på 87 milliarder kroner – gav komikeren og bureauet bag relativt frit spil på humor-fronten, så kampagnen har fået lige tilpas meget glimt i øjet, mener Finn Nørbygaard.

- Da Jacob (Haugaard) og jeg turnerede rundt i en Skoda i 80’erne, sagde han altid, at bankfolk automatisk burde tilkendes mellemste invalidepension på grundlag af manglende humor. Det mener jeg faktisk, at Sparinvest beviser ikke er tilfældet med denne kampagne, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hos Sparinvest fortæller Marck Kramer, Head of Marketing, at baggrunden for kampagnen er, at alt for mange danskere ikke har taget stilling til, om de får nok ud af deres opsparing.

- Dertil kommer, at vi har et ønske om at udbrede viden om, hvordan man investerer fornuftigt og ansvarligt. Derfor udviklede vi denne kampagne, siger han.

Sparinvest ønskede en presenter med kendis-effekt til kampagnen. Og gerne én, der selv havde en troværdig historie at byde på. Samtidig skulle kampagnen rumme humor.

- Finn er jo kendt for at have tabt hele sin formue på at investere i én enkelt virksomhed. Som investeringsforening spredes investeringer i Sparinvest afdelinger ud på rigtig mange forskellige virksomheder og brancher, hvilket minimerer risikoen for tab for den enkelte investor, hvis en enkelt virksomhed fx skulle gå konkurs. Finns historie passer derfor fint som kontrast til Sparinvests produktudbud, siger Marck Kramer.

- Det ligger samtidig Finn meget på sinde at udbrede gode råd om investering, så andre ikke havner i samme situation, som han gjorde. Han er derfor den perfekte presenter og formidler af vores budskaber, fortsætter Sparinvests Head of Marketing. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hvordan ruller I kampagnen ud?

- Alle vores partner-pengeinstitutter har fået tilbudt kampagnematerialet, og indtil videre har 22 pengeinstitutter valgt at gøre brug af det, og vi ved, at der er flere på vej. Det enkelte pengeinstitut plukker selv de kampagneelementer, som passer ind i deres koncept og aktiverer kampagnen i deres lokalområder, siger Marck Kramer.

Ud over materialer til den enkelte filial, som fx brochurer, hængeskilte og digitalt indhold til web og sociale medier, er der kampagnefilmen.

- Den bruges fx til kundemøder som intro til emnet investering. Og så tilbyder vi sammen med det enkelte pengeinstitut at arrangere investeringsaftener, hvor Finn underholder med sin historie og Sparinvest fortæller om, hvordan man investerer fornuftigt og ansvarligt, slutter Marck Kramer, der også kan fortælle, at kampagnen er udviklet i samarbejde med Wire Agency.

Du kan besøge kampagnesitet her, og se den omtalte kampagnefilm herunder: