En norsk reklamefilm for frisørkæden Cutters, der slår sig op på at være både billig og hurtig, har skabt så meget røre, at den er blevet trukket tilbage.

Det skriver Kampanje.com.

I filmen optræder en ung kvinde, der opdager en bums i panden, lige inden hun skal på en date. Gode råd er dyre, men heldigvis kan frisøren hjælpe med at skjule bumsen. Og kort efter ser vi kvinden i en seksuel akt, hvorefter teksten ”Bangs for the buck” toner frem. 

Anita Scharffenberg, COO i Cutters, siger til Kampanje.com, at der få timer efter filmen havde ramt de sociale medier var hundredevis af negative kommentarer. Mange kritiserede filmen for at understøtte et usundt skønhedsideal blandt unge kvinder.

- Det var aldrig intentionen, og noget vi beklager, siger Anita Scharffenberg.

Bag filmen står Synk Media fra Bergen, som tidligere har arbejdet for frisørkæden. Samarbejdet har f.eks. tidligere i år medført, at kæden indrykkede en annonce i tabloidavisen VG med et billede af den nordkoreanske diktator Kim Jong Un.

- Vi indrykkede en helside i VG med et billede af Kim Jong Un, som opfordrede nordmænd til at blive klippet, inden det var for sent. Dengang fik vi ingen negative reaktioner, siger Anita Scharffenberg til det norske medie.

Dansk kreativ: Den er ikke ret god, men…

Herhjemme er Niels Peder Ravn, kreativ direktør og ejer af reklamebureauet Fat Pigeon, langt fra imponeret over filmen, men maner alligevel til besindighed.

- Det er svært at lave film til social, for det handler naturligvis om at få folk til at se med, tagge vennerne og dele den i vildskab. Derfor er man ofte nødt til at bevæge sig helt ud til kanten af konventionerne. Ikke mindst når man har med en ung målgruppe at gøre, siger han og fortsætter:

- At sex sælger, er en gammel sandhed. Og jeg nægter som regel at ride med på krænkelsesdræsinen, når det handler om sex i reklamer. Også når pointen er sådan lidt hø-hø-agtig, som den er her, siger han.

Ikke helt gennemtænkt

Niels Peder Ravn får dog en lidt kedelig bismag i munden, når han ser filmen, og det skyldes, at annoncøren ikke har tænkt ideen helt igennem, mener han.

- Cutting, altså selvskade, er ligeså udbredt fænomen blandt unge i Norge, som det er i Danmark. Derfor er selve ideen om at producere en film om en ung pige, der ikke er tilfreds med sit udseende, for en afsender, som hedder Cutters jo decideret dum, siger han.

- Så selvom filmen ikke er ret god, kan den i sig selv ikke forarge mig. Unge kvinder har vel lov til at være liderlige, ikke? Det er konteksten, som er uigennemtænkt og upassende, siger Niels Peder Ravn.

Var det gået i Danmark?

- Ja, vi ser jo med jævne mellemrum kampagner fra f.eks. Cult, hvor der decideret spekuleres i at skabe forargelse for at optimere indrykningsbugettet. Mit bedste gæt er, at kampagnen ikke ville være blevet trukket tilbage her i landet, siger Niels Peder Ravn.

Ekspert: Reklamefiasko men PR-hit

Tilbagetrækningen af reklamefilmen får næppe kunderne til at flygte fra den norske frisørkæde, vurderer Hans-Petter Nygård-Hansen, CEO for kommunikationsbureauet KomFremm, over for Kampanje.com.

- Jeg tror ikke, at Cutters får et omdømmemæssigt slag over næsen på grund af det her. Det ville ikke falde mig ind ikke at tage min 12-årige søn med til Cutters, fordi de har haft en reklamefilm med en lidt smagsløs afslutning, siger han.

- Enkelte mener, at det gamle slagord ”Alt PR er god PR” har overskredet sidste salgsdato. Det gælder ikke her. Jeg er ganske sikker på, at de har fået mange flere kunder ud af dette, fordi folk vil vise, at de ikke er krænkede, siger han til Kampanje.com.

Cutters så dagens lys i 2015. I dag har kæden, ifølge Kampanje.com, 287 ansatte og omsatte i 2017 for 67 millioner norske kroner, mens resultatet før skat landede på 601.000 norske kroner.

Hvad synes du om reklamefilmen, som du kan se herunder?