For et år siden lancerede værkstedkæden QuickPot et nyt univers med fodboldkoryfæet Stig Tøfting som frontfigur og nu er værkstedskæden i luften med det fjerde kapitel i reklamefilmserien.

Den hedder ”Tøffenoia”, og her spilles der atter benhårdt på den tidligere landsholdsspillers maskulinitet. Handlingen er kort fortalt, at en af QuickPots værkstedschefer har fået Stig Tøfting på hjernen, og derfor ser landsholdslegendens ansigt på alle de personer, han møder på sin vej. 

Uanset om så er den lokale maler, en bilist i trafikken, eller - og det er filmens klimaks - en veldrejet kvindelig kunde på et af kædens værksteder.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Jeppesen: Det virker lidt desperat

Markedsføring har bedt Michael Jeppsen, direktør i bureauet MUST, vurdere den nye Stig Tøfting-film fra QuickPot.

Er det en god reklame i en tid, hvor flere og flere vender reklamer ryggen?

- Reklamen er opsigtsvækkende af mange flere grunde end den oplagte. For det første henleder den tankerne på et årti, hvor reklamer var legitime afsendere af finurlige og morsomme historier. Der var engang, hvor reklamer ganske naturligt blev husket af folk som noget, der "var noget." 

Polle kom fra Snave, og Finn Nørbygaard kunne ikke sige Squash. Det er imidlertid også temmelig længe siden, mener Michael Jeppesen.

- Når manden i Tøfting-reklamen lider af "Tøffenoia" og ser Tøfting alle vegne, er det et par årtier for sent. Det virker næsten lidt desperat, så meget man forsøger at få det til at blive til en "ting". Hvis et brand skal blive til noget i dag, så er det ikke nok at finde på en gimmick, man bliver nødt til at gøre sig selv til noget, der for alvor spiller en rolle i målgruppens liv, mener MUST-direktøren.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Kreativ bag reklamen: Det virker

Den kreativt ansvarlige for den nye Stig Tøfting-reklame, Niels Peder Ravn fra QuickPots reklamebureau Fat Pigeon, har en ganske anden opfattelse af reklamen.

Er det god kommerciel kommunikation i en tid, hvor flere og flere vender reklamer ryggen?

- Jeg havde ærligt talt lidt kriller i maven, da vi lancerede filmen torsdag. Vi har taget den, så langt vi kan og udnytter potentialet i Stig Tøfting til det yderste. Det stikker lidt af, erkender han.

- Men det er meget bedre end meget af den generiske, taktiske kommunikation, man bliver bombarderet med derude. Det er ikke denne slags reklamefilm, der vækker folks reklame-lede.

- Tværtimod ser de reklamen, deler den og kommenterer den, siger Niels Peder Ravn og henviser til, at filmen på knap et døgn er blevet vist næsten 100.000 gange. 

- Og det er vel at mærke sket helt organisk. Det er ikke helt skidt for en reklamefilm fra en værkstedskæde, fortsætter han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Niels Peder Ravn fortæller, at han var lidt bekymret over at trække Stig Tøfting rundt i QuickPots reklame-univers iført en kjole.

Fordi det kan opfattes som værende plat?

- Nej,  fordi nogle måske ville føle sig trådt over tæerne. Vi tænkte over det i forhold til tidens debat om kønsidentitet. Vi blev enige om, at det var helt uskadeligt i denne sammenhæng, siger Niels Peder Ravn.

Han erkender, at den nye Stig Tøfting-film ”næppe er en Cannes Lions-vinder”, men det er heller ikke for at vinde kreative priser, reklamefilmen er produceret.

- Jeg går derimod meget op i, om det vi laver, er effektivt, og det har Stig Tøfting-filmene været for QuickPot, slutter Niels Peder Ravn.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Han bakkes op QuickPots administrerende direktør, Steen Haugaard Fransen, der – sagt på godt jysk – er tilfreds med Tøffe-universet.

De tre første film er på trods af en beskeden medieinvestering blevet set ca. 4,6 mio. gange på Facebook og YouTube, og QuickPots fornemmelse er, at universet efterhånden har bidt sig fast. 

- Ikke mindst fordi vores værkstedschefer ude i den virkelige verden dagligt har kunder, som med et blink i øjet forlanger at ”Det skal fand'me være i orden”, siger Steen Haugaard Fransen. 

Et opgør med kønsstereotyper?

Michael Jeppesen mener, at reklamen forsøger at mene noget, om et yderst nærværende emne i disse #metoo-tider: sexisme. 

- Men det er langt fra entydigt, hvad den egentlig får sagt om det. Den kan sådan set både fungere som et opgør med sexisme og som det modsatte. Hvordan kan den være et opgør med sexisme? Det skulle egentlig være klart: 

- Man tager een af de mest hypermaskuline tv-personer, vi har herhjemme overhovedet, og placerer den på en hyperfeminiseret krop. Et voila. Straks har vi en underminering af de mest stereotype forestillinger om forskellene mellem mænd og kvinder. Vi har en moralsk velmenende pointe: Se! mænd bliver ikke ødelagte af at fremstå feminine. Tværtimod.

- Hvordan kunne det blive til et udtryk for sexisme? Det kræver i virkeligheden ikke meget mere end at se den ovenstående pointe lidt efter i sømmene. For hvis reklamen er et opgør med stereotype forestillinger om køn og seksualitet, så er det slående, at den ikke kan finde på andet end Stig Tøftings skaldede hoved til at repræsentere "mand", og et par store patter i en stram sort kjole til at repræsentere "kvinde". 

- Vist så, vi griner af sammenkoblingen af de to, men når vi er færdige med at grine, så er det netop disse to manifestationer af det mandlige og det kvindelige, der står tilbage. Vi har en ret ubehagelig moralsk pointe: En mand er grim, skaldet og bøvet som Stig Tøfting, og en kvinde er en krop uden hoved, slutter Michael Jeppsen.

Se Tøffenoia-filmen herunder og vurder selv, om den er gal eller genial:

Credits:

  • Kunde: QuickPot
  • Bureau: Fat Pigeon
  • Kreativ: Niels Peder Ravn
  • Instruktion: Niels Peder Ravn 
  • Produktion: Frame by Frame