”Færøerne weekendlukker for turister og inviterer i stedet frivillige til at hjælpe med vedligehold”.

Sådan lyder budskabet i en ny kampagne fra Visit Faroe Islands, der blev lanceret onsdag formiddag.

Og det umiddelbart lettere mystiske kampagnebudskab fra en turismeorganisation vækker opsigt over hele verden.

Siden lanceringen er kampagnen blevet omtalt i internationale medier som Washington Post, New York Times, The Guardian og Forbes, og – i skrivende stund – over 300 andre nyhedsmedier.

Det har givet kampagnen en enorm reach med en OTC på hele 2,69 mia., hvilket naturligvis glæder Rune Hørslev, kontaktdirektør og partner i det danske reklamebureau Mensch, som står bag kampagnen sammen med det færøske bureau Sansir.

- Det ligner et hattrick, siger han og henviser til Visit Faroe Islands to foregående kampagner, der udover at nå bredt ud og vinde masser af reklame-priser nationalt og globalt, også sikrede direktøren for Visit Faroe Islands, Guðrið Højgaard, en plads på det amerikanske medie Politicos liste over de 28 personer, som forventes at "skabe, ryste og flytte" Europa det kommende år.

De omtalte kampagner var Google Sheep View fra 2016, hvor der blev spændt kameraer på færøske får for at kortlægge øen, når nu ikke Google ville.

Den anden var Visit Faroe Islands Translate, der brugte lokale frivillige til at skabe live-videooversættelser til færøsk i et forsøg på at få Google til at føje sproget til Google Translate-værktøjet.

Det handler om frivilligheds-turisme

Denne gang er grebet et helt andet, da Færøerne som nævnt "lukker" nogle seværdigheder for turisme og i stedet inviterer frivillige.

Tiden skal bruges til at vedligeholde og fremtidssikre turistområderne på øerne, så de ikke kommer til at lide under de mange gæsters gøren og laden.

- Rundt om i verden begynder turisme at blive opfattet som et problem. Derfor ville vi gerne vise, at turisterne faktisk også kan være en del af løsningen på de udfordringer, som den øgede turisme kan medføre, forklarer Rune Hørslev.

Mange hundrede frivillige har allerede tilmeldt sig inden for de første 24 timer, og de frivillige betaler selv for flybillerne til og fra øerne. Under opholdet skal de hjælpe til med at anlægge nye vandrestier, forbedre skiltningen og være med til at skabe bedre rammer for dyrelivet på øerne i Nordatlanten.

- Det handler jo i sidste ende om branding af Færøerne som destination, og denne gang tapper vi ind i en tendens blandt turister til gerne at ville være aktive og opleve noget meningsfuldt, når de er på rejse, slutter Rune Hørslev.

Du kan se kampagnefilmen her: