Jord gødet med hestemøg er langt fra verdens mest sexede produkt, så hvad gør man, hvis man er i den branche og vil øge danskernes kendskab til såvel brand som produkt?

Den udfordring stod nordjyske Champost overfor, da virksomheden skiftede til en pull-strategi, hvilket krævede, at flere af slutbrugerne, danske hus- og haveejere, fik øjnene op for Champost.

Løsningen blev ny kommerciel kommunikation, hvor kernen er enkle fortællinger om, hvad produktet, der sælges i planteskoler og kæder som Plantorama, Silvan og Bilka, egentligt kan.  

- Vi har skabt et relevant udtryk, som er let for målgruppen at forholde sig til, og derfor siger vi: "Champost – møglækkert til haven", for det er jo i bund og grund det, vores jord er, siger Henrik Goul, medejer af Champost.

Det jordnære budskab blev spredt gennem digitale indsatser og tv-sponsorater, hvilket han mener, har givet pote.

- Øget efterspørgsel fra private forbrugere har fået flere planteskoler og havecentre til at øge antallet af varenumre i deres sortiment. Vi er desuden blevet eksponeret i forskellige haveprogrammer som bl.a. En have i gave, Hellas have, Kamp til hækken og i Go Morgen Danmark. Så noget må vi have gjort rigtigt, fortsætter Henrik Goul, medejer af Champost.

Nordjysk lune i spil

Virksomheden fik hjælp af bureauet Happy til at skabe den nye kommunikation.

- Champost er en familieejet og meget jordnær virksomhed fra Thy, og det var en fortælling, som vi så et stort potentiale i at aktivere, siger Morten Bertelsen, der er kontaktchef i Happy

- Mange slutbrugere kender ikke rigtig til forskellen på jord, og hvordan man bruger det bedst muligt. Derfor var det vigtigt at oplyse og inspirere i kommunikationen og samtidig få Champosts autentiske og nordjyske lune i spil, fortsætter han.

Det er bl.a. kommet til udtryk igennem nye emballagetyper og film med råd og vejledning.

- Især filmene har performet godt, og flere af sæsonkampagnerne har oplevet click rates på over 10 pct., slutter Morten Bertelsen.

Dertil kommer, at kommunikationen bl.a. har medvirket til at øge det hjulpne kendskab i målgruppen med 40 pct. fra 2017 til 2018, ligesom antallet af sidevisninger på Champosts website er steget 40 pct. i samme periode.

Se et eksempel på de omtalte videoer her: