Hvordan råber man politikere, erhvervsliv og andre beslutningstagere op, så de forstår, at havet omkring Danmark er ved at blive kvalt af iltsvind, forurening og bundtrawling?

Det giver Mensch lige nu et bud på med kampagnen Red Havet, der i de kommende uger ruller ud på en række forskellige platforme – og har TV-premiere i aften.

Initiativet er skabt på vegne Danmarks Naturfredningsforening, Levende Hav, Danmarks Sportsfiskerforbund og WWF Verdensnaturfonden – og med støtte fra Velux Fonden – og ifølge Mensch-direktør og partner, Frederik Preisler, har man fra starten tænkt i ”aktivistiske greb”.

-  Først tænkte vi: Jamen, er det ikke lidt overdrevet? Havet har det da meget godt omkring Danmark. Men i processen gik det op for os, at det faktisk ikke er tilfældet, siger han og tilføjer:

- Men hvis man skal råbe danskerne – og især politikerne, erhvervslivet og andre beslutningstagere – op, så bliver man nødt til at tænke i aktivistiske greb. Så det gjorde vi.

Så initiativet er en slags lobbyisme?

- Det kan du godt sige, men åben lobbyisme. Havet har ikke selv en stemme, men vi taler til alle dem, der har noget at skulle have sagt. Vi lægger et blidt og venligt pres. Og hvis tilstrækkeligt mange danskere vil være med, kan det måske blive til en bølge.

Slækker på snævre dagsordener

Det er første gang Mensch arbejder sammen med de fire organisationer, der står som afsendere på kampagnen, og parterne har brugt omkring et års tid på at skabe kommunikationen.

- Det har været en meget spændende proces, hvor det især har været en fornøjelse at se de enkelte organisationer tilsidesætte egne, snævre dagsordener. Danmarks Sportsfiskerforbund og WWF har jo f.eks. ikke fuldstændigt flugtende agendaer, siger Frederik Preisler og tilføjer:

- Men situationen kalder altså på handling, og det har alle kunnet se, efterhånden som vi fik tal og fakta på bordet. For det er et problem, der – undskyld, hvis det lyder som en vandet vittighed – har ligget under overfladen.

Ramme de reelt ansvarlige

Som almindelig dansker kan jeg på kampagnesitet skrive under på en ”redningsplan”. Men I skriver også direkte til ”alle jer, der har noget at skulle have sagt”?

- Ja, det var vigtigt for os ikke at gå ud med en kommunikation, der flytter ansvaret over på den enkelte borger. Det er beslutningstagerne, der har ansvaret. 

- Det er næsten en tendens, at vi pukker løs på den enkelte borger i miljøspørgsmål. Og så går de reelt ansvarlige jo fri. Og nej, det er ikke fordi, jeg mener, den enkelte ikke skal gøre noget, for selvfølgelig skal vi alle det.

- Men kampagnen skal først og fremmest lave nogle ordentlig lovgivnings-slag i bolledejen, siger Frederik Preisler.

Stort team på opgaven

Preisler har selv stået i spidsen for det team, der har arbejdet med Red Havet-kampagne, og han har haft flere af bureauets ”nye” folk med sig.

- Vi har haft et pænt stort hold på kampagnen, blandt andre Simon Naver og Frederik Halby, der jo er garvede folk, men relativt nye hos os, fortæller Frederik Preisler og tilføjer:

- Men det er også en kampagne, der involverer mange forskellige platforme: TV, sociale medier, kampagne-website osv. Så vi har mange forskellige kompetencer i spil.

Kampagnen kommer til at køre i et par uger og får TV-premiere i aften, og det er opmærksomheden, der måles på.

- Det her er jo ikke en kampagne, hvor man kan måle, hvor mange produkter der bliver langet over disken, så det, vi har fokus på, er den opmærksomhed, vi kan skabe omkring problemstillingen.

- På sigt handler det selvfølgelig om, at der skal handles, men ny lovgivning etableres jo sjældent fra den ene dag til den anden. Så vi skal først og fremmest øge opmærksomheden, slutter Frederik Preisler.

Læs mere om kampagnen på www.RedHavet.Nu - og smugkig på kampagnefilmen, der får premiere i aften, her.