De første antydninger har allerede peget på, at Nikes kontroversielle Colin Kaepernick-spot havde en positiv effekt på salget.

Men det var fra eksterne kilder – ikke fra Nike selv.

Nu er der så kommet udmeldinger fra selskabet – og ikke bare fra en tilfældig talsperson eller marketingdirektør. Det er selskabets øverste chef, Mark Parker, der udtrykker sin stolthed over spottet.

Det er sket i går på en tele-konference i anledning af selskabets kvartalsregnskab. Tallene er rigtig gode. Nike gik i kvartalet 10 frem i omsætning til knap 10 mia. USD og 15 pct. frem på bundlinjen til godt 1 mia. USD.

De tal har dog ikke noget med Kaepernick-spottet at gøre, da det gik i luften efter afslutningen af kvartalet.

En kontroversiel kampagne

Men spottet har trukket betydelig opmærksomhed, fordi Colin Kaepernick er en meget kontroversiel figur i USA, og derfor var det også en del af tele-konferencen.

Colin Kaepernick er den quarterback hos San Francisco 49'ers, der for to år siden demonstrerede mod politibrutalitet og racisme ved bl.a. ikke at ville stå under nationalsangen op til fodboldkampe.

Hans protest har haft store konsekvenser for ham – han har ikke mere nogen klub at spille for – og derfor kommer der en særlig klang, når han i spottet står bag budskabet om Just do it.

Men det er også en meget kontroversiel sag i USA og derfor har der været mange spekulationer, om Nike risikerede et kommercielt tilbageslag.

Mark Parker udtrykte dog sin stolthed over spottet på konferencen, fortæller BBC.

– Det har givet genlyd ... ganske stærkt hos forbrugerne, selvfølgelig her i Nordamerika men også rundt om i verden. Som mange kampagner, så har det det drevet en reel vækst i trafik og engagement – og det gælder både socialt og kommercielt, sagde Mark Parker og konstaterede, at selskabet føler sig rigtig godt tilpas og stolt over kampagnen.

En interessant analyse kort efter premieren viste i øvrigt, at specielt de lidt ældre generationer reagerede negativt over for Colin Kaepernick – ikke så meget over spottet, men på de tidspunkter, hvor man ikke kun hørte ham men rent faktisk så ham i filmen (læs mere her).