Store følelser kan gemme sig i de små situationer i livet, og det er præcis tanken bag Ikeas to nye reklamefilm: Teenagesøn og Papsøskende.

Det er Hjaltelin Stahl, bureauet med indtil flere prisvindende Ikea-film på ”samvittigheden”, der står bag, og herfra fortæller man, at filmene er inspireret af og bygger på indsigter fra Ikeas egen, globale undersøgelse, hvor mere end 22.000 mennesker fra 22 lande svarer på spørgsmål om livet i deres hjem.

Undersøgelsen bruger Ikea selv til at høste værdifuld viden om kunderne, og den har nu altså også dannet baggrund for møbel-gigantens nye reklamefilm:

- Ud fra undersøgelsen valgte vi de to indsigter, der var mest relevante for danskerne, og bad Hjaltelin Stahl bearbejde dem til filmnarrativer, fortæller Anne Krogh, Country Marketing Communication Manager hos Ikea Danmark, og tilføjer:

- Opgaven var at vise forskellige aspekter af det autentiske familieliv med Ikea-produkter og løsninger som en naturlig del af fortællingen. Og det synes vi, der er kommet to stærke film ud af.

Et kluntet keramikkrus

Den første film bygger på en indsigt om, at selv om vi gerne vil indrette vores hjem stilrent og ryddeligt, så har vi svært ved at skille os af med ting, som vi har knyttet stærke følelser til.

Som fx det kulørte, kluntede keramikkrus, som den nu store teenageknægt lavede på fritidshjemmet, da han var lille.

Den anden film giver seeren en lille piges perspektiv på dagen, hvor hendes nye papsøster flytter ind.

Udgangspunktet her er en indsigt om, at de fleste af os har brug for plads til at være os selv for at kunne leve i harmoni med dem, vi deler vores hjem med.

For de to papsøstre illustreret ved et deleværelse, der er indrettet, så de både kan være sammen og hver for sig.

Upolerede historier

- For et reklamebureau er det en gave at få en rapport som Life at Home i sin turban, siger Sus Mandrup Hansen, der er Client Service Director hos Hjaltelin Stahl og tilføjer:

- Det faktum, at indsigterne heri kommer fra Ikeas egne kunder, øger chancen for, at vi laver relevant og rørende kommunikation, som både brandet og dets kunder kan genkende sig selv i.

Frederik Halby, Senior Art Director hos Hjaltelin Stahl og Creative Lead på Ikea supplerer:

- Derfor var det også utroligt vigtigt for os at fortælle ægte og upolerede historier. Vi fokuserede på det usagte, og hvordan store følelser kan gemme sig i de små situationer, der skaber udfordringer i danskernes hverdag.

De to Ikea-film er begge nomineret til The True Award 2018 i kategorien, Bedste film - TV og biograf.

Se med her - credits under filmene.

Teenagesøn

Papsøskende

  • Annoncør: Ikea
  • Bureau: Hjaltelin Stahl
  • Producent: Pegasus Productions
  • Producer: Cille Silverwood-Cope
  • Art Director: Frederik Halby
  • Tekstforfatter: Lasse Elgård Vintersbølle
  • Instruktør: Rune Milton