I sommer fik kvinder i Saudi-Arabien ret til at køre bil, og det markerer Volkswagen i De Forenede Arabiske Emirater nu med en serie af nye film under taglinen ”Simple Joys of Driving”.

Det kreative bureau er Memac Ogilvy i Dubai, men manuskriptforfatteren og instruktøren, han er såmænd pæredansk. 

Navnet er Sune Svanborg Sørensen, og han er manden, der sidste år vandt betydelig dansk og international hæder for en anden VW-film: ”Generations” - skabt i samarbejde med en stribe stærke kreative kræfter i skikkelse af bureauet Very (i dag Very Patchwork) og Thomas Pries (i dag The Unicorn).

Der blev shortlistet tre instruktører til opgaven, men der var visse præferencer hos bureauet, som endda endte med at ændre briefen undervejs:

- Jeg pitchede sammen med Boomtown (produktionsselskabet, red.), og jeg ved, at den kreative direktør fra Ogilvy havde lagt særlig vægt på, at han ønskede at samarbejde med mig, selv om vi faktisk var det dyreste produktionshus, fortæller Sune Svanborg Sørensen.

Har kigget til dansk VW-succes

Oprindelig ville bureauet og kunden kun lave en række 10 sekunders film til nettet, og derfor havde den danske instruktør først sagt nej tak:

- Men efter at vi tog et møde med bureauet, blev briefen ændret til en "åben brief", så der var ingen storyboards eller historier på plads. Og det elsker jeg. En ramme, der ikke var begrænset af sekunder, men af kampagnens præmis "Simple Joys of Driving". Og så gik vi i gang.

Resultatet er blevet en hero-film med titlen ”Simple Joys” og otte kortere og mere budskabs-specifikke film.

Hero-filmen sætter fokus på kampagnens underliggende, og i saudiarabisk kontekst næsten provokerende, budskaber om feminin styrke - og om den følelse af frihed, der ligger i at kunne gøre, hvad man vil og køre hvorhen, man vil.

Ved du, om de har skelet lidt til "Generations"?

- Det har de. For det første fordi filmen konkret blev nævnt, men også fordi jeg ved, at de målrettet søgte efter en instruktør, som både kunne skrive manuskripter og selv byde ind med en tilgang til projektet. Så det var en del af årsagen til, at jeg blev shortlistet og siden valgt.  

LÆS MERE OM DEN DANSKE VW-FILM "GENERATIONS" HER.

En historie inden i historien

VW UAE’s film er ikke åbenbart politiske, men de portrætterer en række umiddelbart stærke og frie kvinder, og kampagnen er målrettet en region, hvor kvinder ifølge loven ikke havde ret til at køre bil ganske kort tid inden, den gik live.

Det lyder som lidt af en balancegang, og det var det også, fortæller Sune Svanborg Sørensen:

- Det var vigtigt at bibeholde et subtilt, indre udtryk, som gav plads til fortolkning: En ”historie inden i historien” eller en slags dobbelttydighed, der åbner op for en følelsesmæssig kompleksitet, og som på samme tid signalerer, at der er mere bag overfladen. 

Der er flere scener, hvor man lige er nødt til at stoppe op og tænke efter - hvorfor?

- Det er helt bevidst. Vi fortæller aldrig, hvad kvinderne tænker, og vi skriver det heller aldrig, men der er ingen tvivl om, at der er dybere lag, som ikke afsløres. 

- Måske har hun lige været oppe at skændes? Måske er hun på vej væk eller mod et nyt liv? Måske er hun lige blevet skilt? Det giver modtageren mulighed for at gøre filmen til deres egen og at relatere til dem på et personligt niveau.

Det er mørkt …

En betydelig del af scenerne foregår om aftenen eller om natten. Hvorfor?

- Der er en direkte forbindelse mellem scenerne og de følelser, karaktererne gennemgår. Følelsen af at stå alene midt om natten på en vej ude midt i ørkenen er jo klart stærkere og mere fundamental, end hvis det var midt på dagen: Man bliver meget mere bevidst om, hvor alene man er. 

Men det er jo også i byen?

- Ja, for oplevelsen af stilheden om natten midt i en ellers summende storby er stærk. Det er ikke bare et visuelt greb, men forankret i karaktererne – og det fortæller en historie. Hvorfor kører man rundt midt om natten? Hvor kommer man fra og hvorfor så sent? 

- Det giver dybde til fortællingen og jeg kan selvfølgelig godt afsløre, at jeg selv og skuespillerne ved, hvad årsagerne er. Men det skal helst holdes åbent for fortolkning.    

Har du i øvrigt også været inde over musikken?

- Ja, det har jeg. Jeg arbejder altid tæt sammen med komponister og sangere om musikken til de film, jeg laver. Jeg bryder mig ikke om at ”finde en sang”, bl.a. fordi det med få undtagelser er den nemme løsning – men især fordi man ikke kan arbejde med kompositionen på samme måde. 

- Her har jeg samarbejdet med Jamie Ryan og Alex Tao - som jeg også arbejdede med på bl.a. ”Generations” – og på trods af, eller måske takket være utrolig mange kladder og udkast til kompositioner og sange, fandt vi til sidst det, vi følte var rigtige.

Se hero-filmen her – full credits under filmen.

Volkswagen "Simple Joys" from Shoot Happens on Vimeo.

Credits

  • Agency: Memac Ogilvy & Mather, UAE
  • Client: Volkswagen, UAE
  • Production house: Boomtown Productions
  • Creative Director: Juggi Ramakrishnan
  • Director: Sune Sorensen
  • Scriptwriter: Sune Sorensen
  • Agency Head of Production: Luke Morris
  • Agency Producer: Amin Soltani
  • Exec Producer: Shane Martin
  • Producer: Daniel Kilalea
  • Post Producer: Mannu Singh
  • DOP: Michal Dabal
  • Original composition / score: Jamie Ryan
  • Original Song: Alex Tao
  • Lead Colorist: Piotrek Nowicki