I dag vil mange brands, bureauer - og reklamefilm - helst redde både kloden og menneskeheden, men hos Tuborg har der i årene fra omkring midten af 80’erne og op gennem de efterfølgende 30 år været fremragende humor på programmet.

Sammen med sit reklamebureau siden 1973, Wibroe, Duckert & Partners har Tuborg i flere årtier leveret en sand perlerække af TV-og biograf-reklamefilm, hvoraf flere har budt på både verbale udtryk og fysiske bevægelser, der blev folkeeje: Tænk blot ”Skvaaaaaasj”, ”Det er en ommer” – og ”Ut af min kiosk”.

- Partners var oprindelig et meget stærkt printbureau, med et par enkelte sublime afstikkere til biograflærredet. Da ølreklamer blev legale i Danmark, endte vi med at være det omvendte, siger Henrik Juul, partner og kreativ direktør hos Partners.

Selv har Juul været med som bærende kreativ kraft på Tuborg-relationen siden 1987, så vi lægger trygt kommentator-mikrofonen i hans hænder i dette filmiske tilbageblik.

Vi starter dog et par år før, han kom ind i billedet.

1985: Den store Flaske 

Tuborgflasken er et 26 meter højt observationstårn, der oprindelig blev opført på det gamle Halmtorv (nu Rådhuspladsen) i København i forbindelse med Den Nordiske Industri-, Landbrugs- og Kunstudstilling i Kjøbenhavn 1888.  Efter udstillingen blev flasken flyttet til Strandvejen i Hellerup, hvor den stadig står. 

Om filmen ”Den Store Flaske” siger Henrik Juul:

- En maler på ønskejob uden hverken hjelm, maske eller sikkerhedsline. En efter datidens standarder (og nutidens) meget gennemført reklamefilm med score, et virkelig fedt lydbillede og en monsteridé. 

- Filmen gik sin sejrsgang over hele verden, og den behandler kærligt Tuborgs arv, som jo også har afstedkommet denne meget store ølflaske i Hellerup. Den var vist ikke blevet til noget i vore puritanske tider…

 

1990: Finn & Jacob

Tuborg Squash-serien med makkerparret Finn & Jacob, i skikkelse af skuespillerne Finn Nørbygaard og Jacob Haugaard, behøver næppe den store introduktion. Gennem 11 år gik danskere i alle aldre således og udtalte ordet ”Squash” som ”Skvaaaaasj” eller på andre finurlige måder. 

Universet blev faktisk så stærkt, at da Becel Margarine i 2010, altså godt et årti senere, kørte Finn & Jacob ud i reklameblokken for at sælge margarine - ja, så kunne Carlsberg i sine data-kældre se, at communication awareness for Tuborg Squash steg med 2,2 procent.

- Finn og Jacob udødeliggjorde Tuborg Squash fra 1988 og frem. Den sidste reklamefilm blev sendt i 1999, og det blev mellem jul og nytår 1999 fejret med to udsendelser på TV2 af en times varighed. Over en million danskere så med.

Og så knytter der sig en finurlig anekdote til scenen, hvor Jacob spørger: ” Are you finish(ed)?”, fortæller Henrik Juul:

- Jacob Haugaard fortalte mig om en oplevelse, han havde haft med salig Jodle Birge på et fly mellem Danmark og USA, hvor en stewardesse spurgte Birge: ”Are you finished?”. Hans svar blev dermed udødeliggjort.

 

1997: Classiske Kys 

Tuborg opfandt Classic som brand i 1993 – en nyskabelse på den danske øl-scene dengang. Den nye øl blev promoveret med flere forskellige kampagner. En af dem en kærlig sag med smag. 

- Girl power anno 1997. En række klassiske kyssescener fra udenlandske spillefilm blev sat sammen med en ny indspilning af den smagsbevidste unge kvinde og hendes kæreste.

 

1999: Norm på Byens Kro

Super Light-øl, altså øl uden alkohol, kom ligesom Classic på banen fra Tuborgs hånd i 1993, og helten fra den ikoniske serie Sams Bar tog i slutningen af 90’erne turen til Danmark for at vise danskerne, at de roligt kunne drikke en Super Light. 

- Han var jo om noget en slags superbruger… Og Calle, den daværende indehaver af Byens Kro var i øvrigt behørig imponeret over at blive frekventeret af en øl-adelig på sin ydmyge beverding. Et eksempel på at alkoholfri øl ikke behøver at give humorfri produkter, når der står Tuborg på etiketten. 

 

2002: Ut af Zlatkos kiosk 

Zlatkos kiosk fra starten af det nye årtusinde var et resultat af, at Tuborg skulle sponsere Nicolas Winding Refns spillefilm Bleeder.

Men i stedet for et almindeligt sponsorat udviklede Winding Refn og Henrik Juul et reklamefilm-univers med filmens hovedperson, skuespilleren Zlatko Buric, som uforskammet kioskejer. 

- Meningen var, at reklamefilmene skulle skabe noget hype om spillefilmen. Meget avanceret, men operationen lykkedes - og siden fik en række figurer fra andre reklamefilm-universer og satireprogrammer i øvrigt også salutten ”Ut af min kiosk” med på vejen af Zlatko. Her bl.a. Heino fra det daværende Sonofons "Polle"-univers.

 

2006: Det’ en ommer! 

Op gennem 00’erne blev der uddelt en del blå mærker, når man i tide og utide fik et dask på armen, ledsaget af et højt råb: ”Det er en ommer!”. Årsag: En ikonisk stribe af reklamefilm fra Tuborg om den kreative, men uheldige primadonna, Frederic LaCure, i skikkelse af skuespilleren Peter Frödin, og hans noget ubarmhjertige chef, spillet af Kirsten Lehfeldt.

- Vi bøvlede lidt med at finde afløseren til Zlatko, og efter præsentation nummer uendelig fik vi på Partners nok og lavede et metagreb på hele situationen. Peter Frødin er den uheldige reklamemand der ikke kan tilfredsstille hverken chef eller kunde, og som må lide den tort at blive slået hjem hver gang. 

- Det var et dejligt benspænd at skulle konstruere ideer så langt ude, at enhver kunne se, at det var helt væk. Goddag til morgenbajeren, Fadbamserne, pastasalatdanskerne og andet tosseri. Herunder ”en ommer”. 

 

2014: Clean punches fra Thybo

Tuborg Classic, der blev opfundet i 1993, skabte sit eget segment - selvfølgelig opkaldt efter sig selv - og i årene efter fik ethvert bryggeri med eller uden respekt for sig selv en Classic i deres sortiment. 

I 2014 rullede Tuborg Classic – efter en lidt stille periode - tilbage i reklameblokken med fynd og klem og med den legendariske boksekommentator Kurt Thybo i front. 

- Kurt hjalp os med at tage ejerskabet tilbage med et par clean punches. Og som han sagde: ”You were born original, so stay original!”

 

2017: Mulle og Poulsen og musikken

Af mange årsager blev alle Tuborgs produkter lagt ind under én kasket, og som Henrik Juul siger: Hvilken bedre kulisse end et øl-lager og et par Tuborg-chauffører til at illustrere dén manøvre. 

- Først med Bamse og Poulsen, men da førstnævnte stak af til Thailand med den fælles tipspræmie, blev der gjort plads til lærlingen Mulle, spillet sublimt af Sara Klein. Her handler det om Grøn Koncert.

 

Og sidst, men mildest talt ikke mindst – den ældste og måske mest elskede af dem alle:

1983: Ding Ding Ding

Tuborg Julebrygs sne-univers blev første gang introduceret på et julekort i 1979, skabt af Peter Wibroe, og året efter kom universet ud at rulle som plakat på ølbilerne – hvilket det stadig gør i dag. 

I1981 kom sne-universet på som etiket på den nylancerede juleøl, Tuborg Julebryg, og først et par år senere kom reklamen, der stadig vises i dag.

I 2010 fik ”kampagnen, der blev opfundet før produktet” en særpris ved Advertising Effectiveness Award. Det var første gang nogensinde, en sådan blev uddelt, og Peter Wibroe og Tuborgs daværende marketingdirektør Finn Terkildsen var begge tilstede ved prisoverrækkelsen.

- Peter Wibroes geniale juleklassiker fra 1983 blev født til biografen, og den er vel et af de første split-spots, verden har set. Hele biografsalen sad og undrede sig, da første del var vist, og der kom en anden reklamefilm på, fortæller Henrik Juul:

- Så kom anden del, og der var jubel i salen. Hver gang! Desværre kom der siden kommercielle tv-stationer til, og deres prislister var bestemt ikke indrettet på at gøre publikum hverken glade eller overraskede, og filmen er nu blevet til en i stedet for to. Spørgsmålet er, om det kan kaldes udvikling?

Vi lader spørgsmålet stå et øjeblik, og i mellemtiden kan du nyde de berømte 20 sekunder igen.

Læs i øvrigt også det nye nummer af Markedsføring på tryk. Det rammer postkasserne fra 18. november.