Socialdemokratiet er i luften med en ny kampagne bestående af valgplakater, der ved første øjekast ligner politisk reklame fra partiets modstandere.

- Sammen kan vi gøre mere, lyder budskabet på plakaterne, der på indholdssiden læner sig op ad de andre partiers mærkesager.

Et stort A og navnet på partiet i bunden, fjerner dog enhver tvivl om afsenderen af budskabet.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og det er god og modig politisk kommunikation at erkende, at der ikke er et eneste af samfundets problemer, der kan løses uden bredt, politisk samarbejde, mener kommunikationsekspert Sune Bang.

- Først tænkte jeg, at Sammen er et alt for generisk, politisk budskab, som vi har hørt en milliard gange før, men ved nærmere eftertanke vil jeg kalde kampagnen noget nær genial. Og det skyldes to ting, forklarer Sune Bang:

- For det første er der det rent visuelle. Altså Socialdemokratiets brug af de øvrige partiers farver og visuelle stil, hvilket får folk til at stoppe op og kigge en ekstra gang, siger han.

- For det andet får kampagnen positioneret Socialdemokratiet som det store, rummelige folkeparti, hvor der er plads til en bred vifte af politiske holdninger, fortsætter Sune Bang.

Noget tilsvarende mener Jacob Holst Mouritzen fra det integrerede bureau Mindshare.

- Kampagnen adskiller sig markant fra mængden af partipolitisk reklame, og så kommunikerer den også klogt. Den viser nemlig samling og sammenhold samt hvilke partier, Socialdemokratiet er enige med og på hvilke områder, vurderer han.

- Den får en til at tænke, samtidig med at den lige nøjagtigt stikker til Enhedslistens og Det Radikale Venstres ultimative krav og får positioneret Socialdemokratiet som det samlende midterparti, der faktisk kan få sin politik igennem, ved at samarbejde henover midten, uafhængig af blokpolitikken. Jeg synes, det er fremragende, fortsætter han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Endelig en positiv tone

Sune Bang fremhæver også, at kampagnen umiddelbart gør op med den ofte kortsigtede, negative kommunikation om ”konkurrenterne”, som man ofte oplever i den politiske sfære.

- Midt i al den træthed, der er blandt vælgerne omkring politikerne, fordi de kaster med mudder efter hinanden, lancerer Socialdemokratiet så et budskab om håb, som den store, samlede kraft i midten af dansk politik. Det er superstærkt, siger han og vurderer at budskabet ”favner bredt” og vil ”tiltale mange danske vælgere”.

- Og det er faktisk vigtigt i den tid, vi lever i, hvor folk er så trætte af politikerne, at de er tilbøjelige til at lytte til hvad som helst, hvis det blot er i opposition til det eksisterende. Se blot på Ukraine. Her vandt en komiker valget på ingen valgløfter at give, fordi vælgerne var dødtrætte af politikerne, slutter Sune Bang.

Socialdemokratiets nye kampagne er baseret på kommunikationsplatformen ”Lad os samle Danmark igen”, som reklamebureauet Another har hjulpet til med at skabe. Socialdemokratiets egen content-afdeling har selv eksekveret den nye kampagne.

På Twitter svarer Socialdemokratiets velfærdsordfører, Magnus Heunicke, en bruger, der har spurgt, om det er et reklamebureau, der står bag kampagnen, således: 

- Vi drøftede indhold og budskab på et gruppemøde noget tid før påske. Jeg forstår, at det er vores dygtige medarbejdere, der har tænkt kreativt i udførelsen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.