Tragiske billeder af dyr, fanget i plastikaffald, er blevet et globalt symbol på problemerne i vores forbrug af plastik. Men hvordan ville vi reagere, hvis mennesker led samme skæbne? 

Det er udgangspunktet for filmen ”Plastic People”, der er instrueret af det unge Bacon-talent, Ida Andreasen, for miljøorganisationen Plastic Change. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Organisationen er blandt andet kendt som Carlsbergs samarbejdspartner på det prisbelønnede plastik-reducerende initiativ Snap Pack, som vandt sølv ved Cannes Lions i sommer.

Filmen blev udgivet i forbindelse med Our Ocean 2019, en konference, der sætter fokus på havbeskyttelse og løsninger til plastikforurening af verdenshavene, og den har på få dage skabt international opmærksomhed. 

”En stille opstået tsunami”

På Facebook alene er filmen på kort tid delt mere end 1.000 gange, på Instagram næsten 600 gange – og flere internationale medier har omtalt den.

Herunder USA’s store reklame-og marketing medie, Ad Age, der mener, at filmen leverer ”et foruroligende, dystopisk budskab om plast-forurening i verdenshavene.”

Hos Plastic Change er man vant til, at opslag på Facebook bliver delt flittigt, men aktiviteten på den 57 sekunder lange film er alligevel overvældende.

- Med nyfortolkningen af de ikoniske dyrebilleder har filmen ramt en genkendelighed, der på ganske kort tid er skyllet ud i verden som en stille opstået tsunami, siger Anne Aittomaki, der er strategisk direktør i Plastic Change.

Ida Andreasen siger selv, at hun har ønsket at ”fortælle historien om, at mennesket også er en del af naturen, og på den måde skabe en anderledes fortælling om miljøkrisen.”

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Et oplagt projekt

Hos produktionsselskabet Bacon i København kalder Mette Jermiin, CEO og Executive Producer, filmen for ”et oplagt projekt for os at kaste os ud i”:

- For det første udspringer idéen af Ida Andreasens egen kreative vision, og det er dermed en film, som tydeligt viser både hendes fortællermæssige og visuelle sprog som instruktør, siger Mette Jermiin og tilføjer:

- Og så er filmen relevant, fordi den sætter fokus på en vigtig global problemstilling, som alle bør forholde sig til. Vi er afsindigt glade for, at filmen er blevet så godt modtaget - og har rørt folk over hele verden.

Se filmen her – credits under filmen.

Credit List 

  • Director: Ida Andreasen
  • Exec. Producer: Mette Jermiin
  • Producer: Laura Valentiner-Bohse
  • Production coor.: Nicholas Perry
  • Runner: Thomas Abrahamsen
  • Runner: Holger Karberg
  • DOP: Nicolai Lok
  • Focus puller: Atli Kristofer
  • Light: Casper Bulow
  • Set designer: Amarya Kramer
  • Props team: Oscar Borjeson, Siff Pristed, Emilie Thalund, Astrid Andreasen, Louise Kongested
  • Stylist: Linda Pedersen
  • Make-up artist: Inga Narmonte
  • SFX make-up artist: Thomas Foldberg 
  • Editor: Nikolaj Dahl
  • Sound designer: Alexander Keller 
  • Consultant: Anna Louise Petersen Amargós 
  • Composers: Johan Carøe & Astrid Fabrin 
  • VFX: Mikkel Hansen, Alex Dubrocard
  • Post produktion: Bacon X
  • Grade: Hannibal Lang