Hvis man synes, at fotomodeller helst skal være metroseksuelle teenagere, der surmuler apokalyptisk ind i kameralinsen, mens de indtager sære stillinger iført dyrt look fra subkulturelle franske modehuse - så vælger man næppe at bladre i årets julekatalog fra Rødovre Centrum.

Til gengæld går man så glip af en yderst speciel oplevelse, for dette års julekatalog fra centret er så sandt for dyden ikke presset ud af den gennemsnitlige pølsemaskine.

Centret har nemlig valgt at caste modellerne blandt kunderne.

Udvælgelsen af modellerne foregik via en konkurrence, hvor centeret bl.a. via Facebook opfordrede kunder til at sende billeder ind - og ifølge Charlotte Andersen, marketingdirektør i Rødovre Centrum, var interessen overvældende.

Over 4.000 ansøgninger kom ind, og juryen var på hårdt arbejde, før de 12 endelige vindere var fundet.

Kundernes egne historier

- Vi har fejret Rødovre Centrums jubilæum under temaet ”50 Years Of Fairytales”, og det har været et sandt eventyr, hvor vi har fortalt vores historier til kunderne. Nu er det så kundernes tur til at dele deres eventyr med os. For uden vores kunder, var der ikke noget Rødovre Centrum - vi er her, fordi de er en del af vores historie, siger Charlotte Andersen.

Især tre af modellerne har tiltrukket sig stor interesse og stribevis af kommentarer på Facebook - positive vel at mærke, hvilket jo som bekendt i disse tider kan være en sjældenhed.

Ikke mindst 83-årige Inger fra Frederiksberg - kærligt betegnet ”Hattesamleren” - der aldrig går uden for en dør, uden en hat, og som i tilgift holder foredrag om hattens historie i diverse seniorklubber.

På bare et døgn kom der på Facebook over 2.000 kommentarer til Inger og hendes historie om hattene.

Et naturligt talent

Men også den 38-årige pædagog, Danny, fra Vallensbæk vækker opsigt. Tilnavnet ”Den Skæggede Skurk” skyldes naturligvis hans medlemskab af logen ”Bearded Villians” - en gruppe af mænd med flotte skæg, som mødes på tværs af religion, kultur, seksualitet - og bl.a. arrangerer aktiviteter med godtgørende formål.

Og endelig er der blevet lagt mærke til Arminata på 20 år fra Nørrebro, som for første gang i mange år vovede at smide sin paryk til fotooptagelserne med Rødovre Centrum.

Hun blev hurtigt kaldt ”naturtalentet” under optagelserne - faktisk var hun så bemærkelsesværdig, at marketingdirektør Charlotte Andersen efterfølgende sendte et par billeder ind til modelbureauet Uniquemodels, der tog et møde med Arminata.

Forleden kom hun såmænd i stald hos bureauet.

Ejerkredsen også modeller

Det er i øvrigt ikke første gang, Rødovre Centrum sætter ikke-professionelle modeller foran kameraet.

Op til efterårsferien sidste år kørte centeret således en reklamekampagne bestående af bl.a. katalog, fotoserier og reklamefilm, der havde ejerne selv i front som fotomodeller. Hele fire generationer endda - alle efterkommere af stifteren Aage Knudsen, der fik centeret opført i 1966.

I kampagnen optrådte de i flotte kulisser og klædt på efter forskellige temaer, som eksempelvis jagt eller klassisk musik.

Men lige nu er det julen og kunderne, det handler om, og hvis du har lyst til at se mere, kan du følge Rødovre Centrum på egen hjemmeside og på Facebook.

Se også filmen, hvor kunderne - og en enkelt kendis i skikkelse af TV-eksperten Christian Bitz - optræder som modeller, herunder.