En ny kampagnefilm fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden – Help a Small Dane - sætter spot på, at alt for mange danske børn bliver skoldet af solen, når de er med deres forældre sydpå.

Nye tal fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden viser således, at 40 procent af danske børn, som har været på ferie sydpå, kommer hjem med solskoldninger.

- Og det var den viden, vi tog fat i, fortæller Nynne Sille Hansen, der er Social Media Planner hos & Co. - bureauet bag kampagnen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

I hovedfilmen møder vi drengen ”Viggo Mortensen”, hvis arme og ben har antaget samme farve som rejerne i en spansk paëlla.

Og derfor får Viggo – og andre danske børn - læst og påskrevet af spanske ”Ramón”, som faktisk allerhelst ville have leget med den danske dreng, men det kan han ikke, for Viggo er solskoldet, og det gør ondt.

Så Ramón leverer en ”opsang” til Viggo og andre danske børn – og dermed naturligvis indirekte også en opfordring til danske forældre, som glemmer at solbeskytte deres børn, når de er sydpå.

Humor og balancegang

Kampagnen Help a Small Dane kommer som opfølger på Help a Dane fra 2017.

Her mobilserede Kræftens Bekæmpelse, TrygFonden og & Co., med hjælp fra Mikael Bertelsen, lokale fra danskernes foretrukne feriedestinationer – Frankrig, Spanien, Grækenland, Italien og Thailand - i kampen mod danskernes manglende respekt for solens stråler.

Og sidste års Help a Dane – Summer Hits – En samling af internationale solhits fremført af populære musikere fra de fem ambassadørlande. Hver med sit eget budskab til de solglade danske turister.

- Dette års kampagne – Help a Small Dane - spiller også på mekanismer som humor og sproglige finurligheder, og det er helt bevidst, for det har fungeret virkelig godt i de foregående kampagner, siger Nynne Sille Hansen og tilføjer:

- Målinger har således vist, at over 60 procent af danskerne efter de første kampagner angiver, at Help a Dane har fået dem til at huske solbeskyttelse på solferien. 

- Men det er klart, at det er en balancegang med humor, for i bund og grund er det jo et alvorligt emne: Danmark har desværre en af de højeste forekomster af modermærkekræfttilfælde i verden i forhold til befolkningens størrelse.

Børn finder sammen med børn

Og den nye kampagne – hvor kom ideen med børnene fra?

- Vi tog udgangspunkt i undersøgelsen, der viste, at 40 procent af danske børn, som har været på ferie sydpå, kommer hjem med en solskoldning i bagagen, siger Kristoffer Winther Sørensen, der er Art Director hos & Co. og fortsætter:

- Det er faktisk et overraskende højt tal, og vi gik derfor i gang med at brainstorme på børn og ferier.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Vi kom omkring spørgsmålet om, hvad børn laver, når de er på ferie. Jamen, de finder lynhurtigt legekammerater på stranden eller i ferieområdet – uanset om de kan sproget eller ej. 

- Og hvad tænker så for eksempel de spanske eller franske børn? Ja, de tænker jo selvfølgelig, at det er ærgerligt, at de ikke kan lege mere med deres nye ven, fordi han er blevet solskoldet.

- Altså en påmindelse til forældrene om at huske skygge, solhat og solcreme særligt til familiens yngste.

Positiv modtagelse

Og kampagnen er blevet taget godt imod, viser de første målinger.

- Vi har nået et reach på 1 ½ million, de 41 procent organisk. Der er kommet over 2.000 kommentarer, og alle tal ligger over vores forventninger, siger Nynne Sille Hansen.

Og hos Kræftens Bekæmpelse er Peter Dalum, der er projektchef for Solkampagnen, også godt tilfreds:

-  På Facebook er kommentarsporet lutter positive tilkendegivelser og masser af tags. Kampagnen har desuden allerede nu fået knap 6.000 delinger, hvilket vidner om, at det er et emne, der ligger danske forældre på sinde. 

- Så vi håber selvfølgelig, at ”Ramón” og vennerne har gjort så stort et indtryk, at danske forældre har solbeskyttelse top of mind, når turen går sydpå lige om lidt, siger Peter Dalum.

Skævt univers skal have tid til at udfolde sig 

Filmen er optaget i Alcúdia i Spanien over blot et par døgn, og de unge skuespillere er castet af et spansk castingbureau.

Den er instrueret af Peter Harton, der også instruerede forgængeren, Help a Dane, og som også har andre prisvindere som Spies’ The Home Weather Machine og Stryhns Food for Men på ”samvittigheden”.

Filmen virker umiddelbart lidt ”langsom” og med en del pauser undervejs?

- Ja, og det er helt bevidst. Det er ikke en film, der er bygget efter devisen om ”tre sekunders wow, og så går den viralt”. Den er bygget efter den måde, vi gerne vil fortælle historier på, siger Ole Hoffmann, der er Art Director hos & Co. og tilføjer:

- Det vil sige i vores eget tempo, med pauser, og måske også med et lidt uklassisk forløb. Det matcher tonen i det univers, vi har bygget op med Help a Dane, og som vi har troet på fra start. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Kampagnen rummer – ud over hovedfilmen – også en app, som undervejs fik sin egen lille film, idet man gav ”Ramón” fra hovedfilmen frie tøjler til at overbevise danske forældre om at downloade den.

Og det er han lykkedes meget godt med: Filmen har allerede genereret over 1.000 app downloads.

Dertil kommer, at Solkampagnen er til stede i Københavns Lufthavn flere dage i de kommende uger for at sende danske børnefamilier godt afsted på sommerferie. 

Se hovedfilmen her – efterfulgt af UV app-filmen.

Hovedfilm

UV app-filmen