Vi kender ham som tidligere reklame-frontfigur for teleselskabet 3 herhjemme, men nu er stjerne-rapperen Snoop Dogg hoppet ind i fintech-branchen.

Og ikke bare som reklameblikfang, men som investor. 

Virksomheden, han køber sig ind i - og optræder i reklamer for - er den svenskfødte betalings-gigant Klarna.

Kampagnen ruller fra i dag ud de nordiske lande, Storbritannien, Holland, Tyskland, Østrig og Schweiz på alle tænkelige platforme: Herunder outdoor, digital OOH, online og på TV.

I forbindelse med kampagnen skifter rap-ikonet navn til ”Smoooth Dogg” (og ja, der er tre o’er i Smoooth), og ideen med at bruge netop dét ord, er at sende et budskab om, at online betalinger med Klarna bliver enkle og gnidnigsfri.

Om samarbejdet med Snoop Dog siger Klarnas CEO og grundlægger, Sebastian Siemiatkowski i en pressemeddelelse:

- Snoop er ikke bare en rap-legende, men også en succesfuld forretningsmand, der har en reel interesse i både tech, retail og e-handel. Hans forståelse for forbrugeradfærd, branding og marketing er exceptionel.

Også dansk fingeraftryk

Hvor stor den del af selskabet, rapperen køber, ønsker Klarna ikke at oplyse, men der er tale om en ”minoritets-investering”, hedder det, og selv siger Snoop Dogg ifølge pressemeddelelsen:

- Jeg har ledt efter en mulighed for at udvide min beholdning af tech-investeringer, og hvis man ser på, hvordan Klarna agerer og udfordrer markedet, så er det et perfekt match.

Foreløbig er tre reklamefilm i kampagnen med titel ”Get Smoooth” offentliggjort, og i den første optræder rapperen med både afghanske mynder, YouTuberen Jay Versace - og sin egen far, Vernell Varnado, også kendt som “Papa Snoop”.  

De første dele af kampagnen blev soft-launchet i slutningen af sidste uge, men allerede nu oplyser Klarna, at den er nået ud til mange via medier i flere lande: Vurderingen lyder på et ”editorial reach” på omkring 500 mio.

Bureauerne bag satsningen er- ud over NORD DDB - OMD, FLB Europa, Cashmere Agency og filmproduktionsselskabet Giants and Toys/Traktor.

Og så er der i øvrigt også danske fingeraftryk at finde: Det er således den danske musik-stylist Jesper Gadeberg, der står bag musikvalget til kampagnen.

Se den første af de tre film - The Coronation - her.